دوره 1، شماره 1 ، مهر 1402
سید مهدی الوانی؛ لیلا شمس
چکیده
انقلابهای صنعتی در طول چهار قرن گذشته تمام جنبههای زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی را در دنیا متحول نمودهاند. انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفتهای خیرهکننده فناوری، مرز میان دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو نموده و گستردگی و عمق تغییرات ناشی از دگرگونیهای فناورانه آن در کل سیستمهای تولیدی، مدیریتی و حتی حکمرانی کاملاً مشهود است. ...
بیشتر
انقلابهای صنعتی در طول چهار قرن گذشته تمام جنبههای زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی را در دنیا متحول نمودهاند. انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفتهای خیرهکننده فناوری، مرز میان دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو نموده و گستردگی و عمق تغییرات ناشی از دگرگونیهای فناورانه آن در کل سیستمهای تولیدی، مدیریتی و حتی حکمرانی کاملاً مشهود است. فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد مدیریت دولتی هم از منظر انجام عملیات داخلی سازمانهای عمومی و هم در ارائه خدمات عمومی به شهروندان تأثیرات بسیاری داشته است. در این پژوهش با استفاده ازنظریه مطالعات اجتماعی علم و نظریه کنشگر-شبکه به بررسی نقش نوفناوریهای اطلاعات و ارتباطات در مدیریت دولتی کشورمان پرداخته و بدین منظور گروهی از کنشگرانی که با فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات در نظام مدیریت دولتی سروکار دارند با روش گلوله برفی انتخابشده و طی مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته به تشریح مباحث پرداخته میشود.
شمس السادات زاهدی
چکیده
خدمات عمومی از منظر جدید بر مشارکت شهروندان در فرایند حکمرانی تأکید دارد و وظیفه دولت در این مورد ایجاد فضای امن و مناسبی است که با زیرساختهای کارآمد، امکان مشارکت شهروندان را بهطور مؤثر فراهم آورد. پیشرفتهای حاصله در زمینه علم و تکنولوژی بستر مساعدی را برای همکاری متقابل بین دولتها و جوامع ایجاد کرده است و از این طریق امکان ...
بیشتر
خدمات عمومی از منظر جدید بر مشارکت شهروندان در فرایند حکمرانی تأکید دارد و وظیفه دولت در این مورد ایجاد فضای امن و مناسبی است که با زیرساختهای کارآمد، امکان مشارکت شهروندان را بهطور مؤثر فراهم آورد. پیشرفتهای حاصله در زمینه علم و تکنولوژی بستر مساعدی را برای همکاری متقابل بین دولتها و جوامع ایجاد کرده است و از این طریق امکان تبادل خودکار اطلاعات بین سازمانها و نظامهای اجتماعی تسهیل شده است. یکی از واقعیتهای جهان امروز، ظهور و گسترش سازمانهای مجازی است. این سازمانها توانستهاند از طریق شبکههای اطلاعاتی و ارتباطی، فراسوی مرزهای مکانی، زمانی و فرهنگی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، از ویژگی انعطافپذیری برخوردار باشند و برای تحقق هدفهای مشترک، به تبادل داناییها و مهارتهای خود بپردازند. در حال حاضر کشورهای زیادی به ظرفیت و اهمیت سازمانهای مجازی و همچنین به اثرات اجتماعی آنها پی برده و ضرورت ایجاد و حمایت از آنها را درک کردهاند. اداره مؤثر و کارآمد این سازمانها مهارتهای مدیریتی خاص و ویژهای را میطلبد. در این مقاله از روش مرور سیستماتیک منابع موجود استفادهشده است. در پایان مقاله نیز راهکارهای عملی و پیشنهادهایی درباره موضوع ارائهشدهاند.
فرج اله رهنورد
چکیده
خطمشی اصلاح اداری از دیرباز در ایران و دیگر کشورهای درحالتوسعه موردتوجه بوده و هست. با توجه به انتقادهایی که بر برنامههای تحول اداری در ایران واردشده است، تدوین پایه نظری مناسب برای تحول اداری با رویکرد حکمرانی عمومی یک ضرورت اجتنابناپذیر است که هدف اصلی این پژوهش میباشد. جامعه آماری در این پژوهش 32 نفر از خبرگان رشته مدیریت ...
بیشتر
خطمشی اصلاح اداری از دیرباز در ایران و دیگر کشورهای درحالتوسعه موردتوجه بوده و هست. با توجه به انتقادهایی که بر برنامههای تحول اداری در ایران واردشده است، تدوین پایه نظری مناسب برای تحول اداری با رویکرد حکمرانی عمومی یک ضرورت اجتنابناپذیر است که هدف اصلی این پژوهش میباشد. جامعه آماری در این پژوهش 32 نفر از خبرگان رشته مدیریت است که ضمن تسلط به مباحث نظری مدیریت دولتی، کموبیش از تجربه کاری در محیطهای اداری نیز برخوردارند. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان داد که برنامههای تحول اداری در ادوار گذشته چندان با حکمرانی عمومی همتراز نیستند. همچنین، یافتههای پژوهش نشان داد که دیدمان تلفیقی مدیریت ارزشهای همگانی و متعالی از مقبولیت بیشتری بین خبرگان بهعنوان دیدمان همسو با حکمرانی عمومی برخوردار است. ازاینرو، پیشنهاد میشود سازمان متولی تحول در نظام اداری همسو با دیدمان تلفیقی تراز حکمرانی عمومی، در نقشه راه نظام اداری تجدیدنظر کرده و برنامههای توسعه اداری را متناسب با انتظارات و نیازهای مردم تدوین کند.
حمید تابلی؛ محبوبه عسکری باقرآبادی؛ پدرام رجب زاده
چکیده
در دهههای اخیر با گسترش تحولات عمیق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، جنبش جدیدی در حاکمیت به منظور بهبود روابط بین مردم و حکومت تحت عنوان حکومت باز شکل گرفت. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز است.برای این منظور در گام اول عناصر تشکیلدهنده مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز از ادبیـات نظری ...
بیشتر
در دهههای اخیر با گسترش تحولات عمیق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، جنبش جدیدی در حاکمیت به منظور بهبود روابط بین مردم و حکومت تحت عنوان حکومت باز شکل گرفت. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز است.برای این منظور در گام اول عناصر تشکیلدهنده مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز از ادبیـات نظری (به روش مرور نظاممند) و مصاحبه با خبرگان شناسـایی شـد. جامعه پژوهش را خبرگان سیاسی و اداری سازمانهای زیرمجموعه وزارت کشور به تعداد 18 نفر تشکیل میدهند. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. با مرور جامع پیشینه پژوهش و نظرخواهی از خبرگان، تعداد 10عامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز شامل؛ ویژگیهای شخصیتی، توانمندیهای فردی و انگیزش درونی شهروندان، انگیزش بیرونی شهروندان، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانی و حقوقی، کیفیت بستر داده حاکمیتی باز، کیفیت خدمات داده حاکمیتی باز، عوامل فرهنگی- اجتماعی، عوامل سیاسی و تحولات بین المللی، در قالب مدل ساختاری تفسیری شناسایی و سطحبندی گردید. نتایج نشان داد که تحقق مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز نمیتواند یک تصمیم اجرایی محض از سوی حاکمیت باشد، بلکه بایستی الزامات گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سازمانی، فناوری و تحولات بینالمللی مرتبط با هر یک از آنها را احصا و مورد واکاوی قرار داد و در نهایت متناسب با آن در راستای منافع عمومی جامعه برنامهریزی و اقدام نمود.
روح اله حسینی
چکیده
سازمانها همواره با بحرانهای مختلفی روبهرو بوده و هستند. اجتناب از بعضی بحرانها ممکن نیست اما با مدیریت صحیح و مشارکت نیروهای خبره و بهتبع آن تشکیل سرمایه اجتماعی بسیار قوی در سازمان میتوان از پیامدهای این بحران ها کاست. این پژوهش به منظور طراحی مدل مدیریت بحران در سامانه های علمی با تمرکز بر سرمایه اجتماعی انجام شده و جایگاه ...
بیشتر
سازمانها همواره با بحرانهای مختلفی روبهرو بوده و هستند. اجتناب از بعضی بحرانها ممکن نیست اما با مدیریت صحیح و مشارکت نیروهای خبره و بهتبع آن تشکیل سرمایه اجتماعی بسیار قوی در سازمان میتوان از پیامدهای این بحران ها کاست. این پژوهش به منظور طراحی مدل مدیریت بحران در سامانه های علمی با تمرکز بر سرمایه اجتماعی انجام شده و جایگاه مدیریت مشارکتی نیز در مدل تبیین گردیده است. پارادایم پژوهش اثباتگرایی است. ازنظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی - تحلیلی است. همچنین، ازلحاظ نوع و هدف کاربردی و توسعهای به شمار میرود. در پژوهش حاضر ابتدا به شناسایی عناصر بااهمیت در مدیریت بحران با رویکرد فازی پرداخته شد که درمجموع شش عنصر تعیین گردید و سپس با بهکارگیری تکنیک ISM مدل نهایی طراحی شد. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی است. یافتههای پژوهش دربرگیرندۀ مدل ISM در چهار سطح با توجه به روابط یکطرفه یا دوطرفه است. با توجه به ، تعاملات و ارتباطات شبکهای و جو و فضای اعتماد آمیز کار بیشتر از دیگر عناصر بر مدیریت و کنترل بحران مؤثر است. در نازلترین سطح، مدیریت مشارکتی قرارگرفته است و در بالاترین سطح، ارتباطات شبکهای و ترویج هنجارها و ارزشهای سازمانی جای میگیرد. هر چه عناصر در سطح بالاتری باشند، قدرت تحریککنندگی کمتر و میزان وابستگی آنها بیشتر میشود. ارتباطات شبکهای و ترویج هنجارها و ارزشهای سازمانی وابستهترین عنصر مدل و مدیریت مشارکتی بانفوذترین عنصر مدل مطرح شد زیرا با توجه به نمودار قدرت و توان نفوذ و درجه وابستگی، مبنای مدل و منشأ دیگر عناصر میباشد و بر کلیه عناصر مدل اثرگذار و بهعنوان قوییترین عنصر در مدل مدیریت و کنترل بحران باید موردتوجه ویژه مدیران عالی قرار گیرد.
رضا واعظی؛ لیلا شمس؛ مصطفی ملکی
چکیده
حکمرانی بر شبکهسازی ذینفعانی متعدد تأکید دارد که از سطوح مختلف و با اهدافی متفاوت گرد هم میآیند، این ترکیب از ذینفعان متعدد با اهداف و منافع متفاوت و یا گاه متعارض به چالش مهمی در شبکه حکمرانی تبدیلشده و منجر به پیدایش نظریه "فراحکمرانی" گردیده است. فراحکمرانی نوعی مدیریت موازنه قدرت توسط دولت در نظام حکمرانی باهدف تحقق ارزش و ...
بیشتر
حکمرانی بر شبکهسازی ذینفعانی متعدد تأکید دارد که از سطوح مختلف و با اهدافی متفاوت گرد هم میآیند، این ترکیب از ذینفعان متعدد با اهداف و منافع متفاوت و یا گاه متعارض به چالش مهمی در شبکه حکمرانی تبدیلشده و منجر به پیدایش نظریه "فراحکمرانی" گردیده است. فراحکمرانی نوعی مدیریت موازنه قدرت توسط دولت در نظام حکمرانی باهدف تحقق ارزش و خدمات عمومی است. برابر این نظریه دولتها با درجه بالاتری از نمایندگی شهروندان نسبت به سایر ذینفعان در فرایند مذاکرات و اعمال اراده در مسیر مدیریت جامعه مداخله نموده و بهعنوان نماینده شهروندان از ارزشها و خدمات عمومی پاسداری مینمایند. در این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب 19 مقاله علمی پژوهشی فراحکمرانی از نشریات تخصصی مختلف موردمطالعه دقیق قرار گرفتند و درمجموع 20 کد در قالب سه مقوله چرایی؛ چیستی و چگونگی فراحکمرانی در مسیر حفظ و ارتقاء ارزش و خدمات عمومی احصاء و تشریح گردید.
بهروز رضایی منش؛ سکینه بیگدلی؛ علیاصغر پورعزّت؛ داود حسین پور
چکیده
توجه به بعد ارزشها و تأثیر آن بر انتخابها، اجرا و نظارت در فرایند خطمشیگذاری عمومی محققان را به نقش ایدئولوژیها در این فرایند رهنمون میسازد. بررسی ایدئولوژی در ذیل مفهوم ایده/ارزشها در فرایند خطمشیگذاری در سدههای اخیر به دلیل اثرات جریانهای افراطی ایدئولوژیک بر خطمشیهای عمومی و پیامدهای آن رو به رشد بوده است لیکن به ...
بیشتر
توجه به بعد ارزشها و تأثیر آن بر انتخابها، اجرا و نظارت در فرایند خطمشیگذاری عمومی محققان را به نقش ایدئولوژیها در این فرایند رهنمون میسازد. بررسی ایدئولوژی در ذیل مفهوم ایده/ارزشها در فرایند خطمشیگذاری در سدههای اخیر به دلیل اثرات جریانهای افراطی ایدئولوژیک بر خطمشیهای عمومی و پیامدهای آن رو به رشد بوده است لیکن به دلیل پیچیدگی و نبود ابزار کاربردی مناسب محققان مدیریت دولتی را از پرداختن به آن دور داشته است. در همین راستا در این تحقیق، نویسندگان ضمن تمرکز بر این سوال که کدام سیسم جامع ارزشی بر خطمشیهای عمومی در حوزه آموزش عالی در ایران اثرگذارند به مطالعه نظامند تئوری- محور در مورد نقش ایدئولوژی در خطمشیگذاری عمومی پراخته و در نهایت دو چارچوب تحلیلی جهت سازماندهی عوامل اثرگذاری ایدئولوژی در خطمشیهای عمومی در ایران به صورت أعم و درحوزه آموزش عالی به صورت أخص ارائه کرده و ضمن اخذ نظر گروهی از متخصصان این حوزه به روش دلفی به اصلاح و تکمیل آن پرداختند. . تحقیق در حوزه ایدئولوژی در خطمشیگذاری با استفاده از این ابزارها میتواند تحقیقات آینده را هدایت کند ضمن اینکه ابزاری عملی را برای محققان و سیاستگذارانی که مایل به کاهش اثرات منفی ایدئولوژیک و تقویت جایگزینهای آن هستند فراهم سازد.
رضا واعظی؛ حسین اصلی پور؛ سعید زرندی؛ لیلا شمس
چکیده
تأمین کالاهای اساسی به دلیل نقش مهمی که در تأمین نیازهای اصلی مردم دارند بهعنوان یکی از مهمترین برنامه دولتها در اکوسیستم خدمات عمومی به شمار میروند. گندم از میان طیف وسیعی از انواع کالاهای اساسی از جایگاه خاصی برخوردار است چراکه این کالا نقش مهمی در اقتصاد کشورهای تولیدکننده ایفا میکند و بهطور مستقیم یا توسط انواع فرآوردههای ...
بیشتر
تأمین کالاهای اساسی به دلیل نقش مهمی که در تأمین نیازهای اصلی مردم دارند بهعنوان یکی از مهمترین برنامه دولتها در اکوسیستم خدمات عمومی به شمار میروند. گندم از میان طیف وسیعی از انواع کالاهای اساسی از جایگاه خاصی برخوردار است چراکه این کالا نقش مهمی در اقتصاد کشورهای تولیدکننده ایفا میکند و بهطور مستقیم یا توسط انواع فرآوردههای حاصل از آن بهعنوان منبع اصلی تأمین انرژی مردم به شمار میرود. در این پژوهش به شناسایی چالشهای تأمین کالای اساسی گندم در کشور پرداخته میشود. به این منظور ابتدا با روش تحلیل مضمون 6 چالش اصلی و 25 چالش فرعی از مقالات و گزارشهای مرتبط احصا شد و سپس با استفاده از تکنیک دنپ به اولویتبندی این چالشها پرداخته شد. مطابق یافتهها چالشهای اصلی به ترتیب شامل تأمین مالی؛ عوامل بینالمللی؛ عوامل مدیریتی و سازمانی؛ ذینفعان و مصرفکنندگان؛ فناوری و زیرساخت و سیاستگذاری و قانونی دارای بیشترین وزن هستند. از میان 25 چالشهای فرعی نیز بیثباتی و افزایش نرخ ارز؛ آثار منفی تحریمهای بینالمللی بر کشور؛ عدم هماهنگی میان سازمانی در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم؛ تولید قابلتوجه ضایعات نان در مصرف و هدر رفت گندم درنتیجه استفاده از ماشینآلات قدیمی در برداشت و یا نگهداری گندم به ترتیب بیشترین وزن را به خود اختصاص میدهند.
فرشته غلامی؛ حسین اصلی پور؛ غلامرضا کاظمیان؛ سعید زرندی
چکیده
خطمشی صنعتی فعال راهی است که اکثر کشورهای ثروتمند امروزی از طریق آن به رشد اقتصادی خود دست یافتند. با این حال، اثربخشی آن سالهاست که مورد سوال میباشد چرا که کشورها و بخش-های مختلف صنعت، نتایج متفاوتی را از آن بدست آورده و برخی موفق و بسیاری دیگر شکست خوردهاند. از این رو مشخص کردن شرایطی که منجر به موفقیت (شکست) این ابزارها در خطمشی ...
بیشتر
خطمشی صنعتی فعال راهی است که اکثر کشورهای ثروتمند امروزی از طریق آن به رشد اقتصادی خود دست یافتند. با این حال، اثربخشی آن سالهاست که مورد سوال میباشد چرا که کشورها و بخش-های مختلف صنعت، نتایج متفاوتی را از آن بدست آورده و برخی موفق و بسیاری دیگر شکست خوردهاند. از این رو مشخص کردن شرایطی که منجر به موفقیت (شکست) این ابزارها در خطمشی صنعتی میشود جالب خواهد بود. از جمله اصلیترین این شرایط را میتوان در بافت و زمینه خطمشی صنعتی جستجو کرد. از این رو در این مقاله با استفاده از از رویکرد تطبیقی مورد محور و با روش تحلیل مضمون به شناسایی عناصر بافت خطمشی صنعتی در صنعت خودرو پرداخته شده است. بر اساس نتایج تحلیل، این عناصر در دو سطح (1) کلان و (2) صنعت قابل مطالعه است. در سطح کلان، مولفه-های زمینهمندی و ظرفیت دولت، سهولت تجارت، بزرگی و حجم اقتصاد، محیط کسب و کار با ثبات و جذاب، دسترسی به بازارها، لجستیک خوب، و زمینه نوآوری و در سطح صنعت، مولفههای اندازه صنعت، هزینه تمام شده صنعت، رقابت در صنعت، جهتگیری صنعت، و زیرساخت حمایتی صنعت قرار گرفتهاند. ارزیابی درست از وضعیت کنونی بر اساس عناصر شناساییشده بافت خطمشی در یک کشور و تطبیق آن با دیگر کشورها یک گام مهم در مسیر دستیابی به یک الگوی تطبیقی خطمشی صنعتی سازگار و اثربخش خواهد بود.
محبوبه عسکری باقرآبادی؛ هادی خان محمدی؛ رضا واعظی؛ داود حسین پور
چکیده
نظام اداری کشور همواره با مسائل متعددی روبرو میباشد که به آسانی قادر به مقابله با تمامی آنها نیست، از این رو شناخت ماهیت مسائل در نظام اداری، جهت ارائه کردن بهترین شیوۀ مدیریت و حکمرانی ضرورت دارد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی مسائل بغرنج در نظام اداری ایران است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، و از حیث روش، ...
بیشتر
نظام اداری کشور همواره با مسائل متعددی روبرو میباشد که به آسانی قادر به مقابله با تمامی آنها نیست، از این رو شناخت ماهیت مسائل در نظام اداری، جهت ارائه کردن بهترین شیوۀ مدیریت و حکمرانی ضرورت دارد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی مسائل بغرنج در نظام اداری ایران است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، و از حیث روش، از نوع تحقیقات توصیفی است که بهصورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ خبرگان علمی و اجرایی حوزۀ نظام اداری تشکیل میدهند، که از میان آنها تعداد 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و قضاوتی، انتخاب شد. ابزار گردآوری داده نیز پرسشنامه بود که میزان پایایی آن 83/0 و روایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از مدل تصمیمگیری چندمعیاره (VIKOR) از طریق نرمافزار(EXCEL) استفاده گردید و درجۀ اهمیت معیارها نیز با استفاده از مدل آنتروپی شانون محاسبه شد. یافتهها به معرفی 5 مسئله بغرنج در نظام اداری ایران انجامید، که به ترتیب شامل:«سیاستزدگی »، « تعارض منافع »، « مدیریت منابع انسانی »،« بودجهریزی » و،« پاسخگویی و شفافیت اداری » میباشند. در نتیجه شناخت ماهیت مسائل حوزۀ نظام اداری توسط مسئولان و مدیران میتواند آنها را در جهت تدوین شیوههای جدید حکمرانی متناسب با نوع مسائل یاری رساند.
حامد محمدی
چکیده
سازمان مورد مطالعه در پژوهش حاضر به عنوان یک شرکت دولتی که ماموریت تامین انرژی گاز و ارائه خدمات گازرسانی به جامعه را بر عهده دارد، درک مصادیق تعارض منافع به عنوان پیشران کنترل و کاهش فساد در این شرکت مورد توجه قرار گرفت. مدیریت تعارض منافع از طریق احصاء مصادیق آن میتواند به عنوان پیشران کاهش فساد در شرکت مورد مطالعه تلقی شده و مدیران ...
بیشتر
سازمان مورد مطالعه در پژوهش حاضر به عنوان یک شرکت دولتی که ماموریت تامین انرژی گاز و ارائه خدمات گازرسانی به جامعه را بر عهده دارد، درک مصادیق تعارض منافع به عنوان پیشران کنترل و کاهش فساد در این شرکت مورد توجه قرار گرفت. مدیریت تعارض منافع از طریق احصاء مصادیق آن میتواند به عنوان پیشران کاهش فساد در شرکت مورد مطالعه تلقی شده و مدیران ارشد این شرکت را در تدوین قواعدی جهت کنترل و پیشگیری از تعارض منافع یاری رساند. راهبرد پژوهش از نوع دادهبنیاد و روش از نوع کیفی است و جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی استفاده شد و بر این اساس، تعداد 31 مفهوم در قالب کدگذاری باز و 10 کد محوری جمعآوری شده و سپس با ادغام کدهای محوری که دارای قرابت معنایی بیشتر بودند، تعداد سه کد گزینشی تبیین گردید و در نهایت الگوی پارادیمی پژوهش طراحی شد. از آنجاییکه کارکنان شرکت بر مبنای ماهیت شغلی میتوانند در موقعیتهای تعارض منافع قرار گیرند، درک مصادیق آن میتواند به عنوان ابزاری جهت کاهش بینظمی قلمداد شود.
حسام عزت آبادی پور؛ فرج اله رهنورد؛ سید محمد زاهدی
چکیده
کیفیت خدمات عمومی ارائهشده در دولت و بخش عمومی کشور بقدری ناامید کننده است که استمرار رویههای موجود برای مردم امکانپذیر نیست. پژوهش پیشرو با توجه به این موضوع و با نگاهی به عوارض حرفههای موجود کشور مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ساختمان، بدنبال تدوین چهارچوبی برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران است.پژوهش حاضر ...
بیشتر
کیفیت خدمات عمومی ارائهشده در دولت و بخش عمومی کشور بقدری ناامید کننده است که استمرار رویههای موجود برای مردم امکانپذیر نیست. پژوهش پیشرو با توجه به این موضوع و با نگاهی به عوارض حرفههای موجود کشور مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ساختمان، بدنبال تدوین چهارچوبی برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران است.پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای کاربردی با فلسفه واقعگرائی انتقادی، رویکرد استقرایی و استراتژی پژوهش کیفی-کمّی است. در این پژوهش، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و پس از اصلاح و تکمیل «اصول»، «فرایند» و «عوامل موثر» برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران توسط خبرگان دانشگاهی و نخبگان اجرایی کشور، پرسشنامهای با ۷۴ گویه، تهیه و در میان ۶۰۷ مدیر حرفهای (پایه، میانی و ارشد) ۴۰ سازمانهای دولتی توزیع شد. برای پاسخ به سوال پژوهشی، آمارتوصیفی و سپس آزمون تی-تکنمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون خطی گامبهگام انجام شد. براساس یافتههای تحقیق، مراحل حرفهایسازی مشاغل به ترتیب شامل «ایجاد شغل تماموقت»، «برگزاری دورههای آموزشگاهی»، «ایجاد رشته دانشگاهی»، «تشکیل انجمنهای حرفهای محلی و ملی»، «تصویب قانون صدور مجوز فعالیت حرفهای» و «تدوین کدهای اخلاق حرفهای» است. اصول حاکم بر این فرایند نیز مشتمل بر «اقتضائیبودن فرایند حرفهایسازی»، «داشتن آرمان خدمت»، «شایستگی»، «سلامت اداری»، «حکمرانی مطلوب اسلامی»، «استقلال»، «امنیت» و «محرمانگی اطلاعات راهبردی» است. از میان ۷ عامل موثر شناسایی شده، عوامل «ظرفیتهای علمی و عملی برای گذر از مشاغل مدیریتی به مدیریت حرفهای» و «شفافیت و پاسخگویی مدیران دولتی» بیشترین تاثیر را بر فرایند حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران هستند.