نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران

10.22054/spsa.2025.83765.1052

چکیده

آزمایشگاه خطمشی در راستای پیوند میان جامعه و دولت با محوریت حل مسائل مربوط به خطمشی های عمومی کشور و تبدیل زمینه‌های تحدید و تقابل به صحنه‌ی پیشرفت و هم‌افزایی، تلاش دارد با پشتیبانی از حوزه های مختلف جامعه و در نقش یک ابزار هوشمند تحلیل؛ حکمرانی را از تصدی‌گری به نوآوری، از حمایت سنتی به حمایت هوشمند و از فناوری هراسی به مزیت‌گرایی داده‌محور رهنمون سازد و از این رهگذر، شیوه مواجهه دولت ها با چالش‌های برآمده از فناوری‌های نوظهور در عصر حاضر و ساختار شبکه‌ای آن را، بهبود بخشد و نسبت به تحولات پی‌درپی در عرصه های مختلف حساس و هشیار سازد. لذا با توجه به اهمیت الزامات راه اندازی در آزمایشگاه های خطمشی اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیا و استرالیا که چارچوب اجرایی فرایندها را در سازماندهی آزمایشگاه مشخص می نمایند و باعث توزیع مسئله، مشارکت سازمانی، نوآوری و تسرع پاسخگویی می گردند؛ در این پژوهش با استفاده از استراتژی مطالعه تطبیقی به بررسی الزامات راه اندازی آزمایشگاه های خط مشی در حل مسائل خطمشی پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که به چهار بعد کارکنان، رهبری، شراکت ها و منابع و استراتژی در راه اندازی آزمایشگاه ها بایستی مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Requirements for launching Policy Labs as a tool to improve the quality of public service

نویسندگان [English]

  • Hormat Asghari 1
  • Abbas khodaparast 2

1 Associate Professor Department Public Management, Faculty of Management and Economics University of Science and research, Tehran, Iran

2 PhD Student in Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Science and research, Tehran, Iran

چکیده [English]

In line with the link between society and the government, focusing on solving issues related to the country's public policies and transforming areas of limitation and confrontation into a scene of progress and synergy, the Policy Lab is trying to support various areas of society and act as an intelligent analysis tool; guide governance from entrepreneurship to innovation, from traditional support to intelligent support, and from technophobia to data-driven advantage, and through this, improve the way governments face the challenges arising from emerging technologies in the present era and its network structure, and make them sensitive and alert to successive developments in various fields. Therefore, considering the importance of executive systems in policy labs in Europe, North America, Latin America, Asia, and Australia, which determine the executive framework of processes in organizing the lab and cause problem distribution, organizational participation, innovation, and rapid response. In this study, using a comparative study strategy, we examine the requirements of launching policy laboratories in solving policy problems. The results show that the four dimensions of employees, leadership, partnerships and resources and strategy in laboratory laboratory should be taken into consideration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Policy
  • Policy Lab
  • Governance
  • Public Service
  1. الوانی، سید مهدی، شریف‌زاده، فتاح (1394). فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
  2. پور عزت، علی‌اصغر(1395). مبانی مدیریت دولتی، تهران: انتشارات سمت.
  3. دانایی‌فرد، حسن(1395). گفتارهای جدید در خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران: دانشگاه امام صادق.
  4. شریف‌زاده، فتاح، معدنی، جواد(1394). مفاهیم اساسی و پیشرفته در خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران: انتشارات واژگان.
  5. قاضی‌نوری، سیدسروش،نصیری، حامد، آقائی، پروانه (1400). آزمایشگاه سیاستی، مفاهیم، ابزارها و کاربردها،تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
  6. پور عزت، علی‌اصغر (1400). طراحی آزمایشگاه خط‌مشی و آرایش بخردانه صحنه تصمیم برای اجتناب از داستان آزمون‌وخطا در عرصه حکمرانی قوه مجریه. مدیریت سازمان‌های دولتی، 9(3)، 161-170. doi: 10.30473/ipom.2021.7949
  7. نجفی رستاقی، حیدر، عبدالحمید، مهدی (1403). مفهوم‌سازی ارکان نظام حکمرانی توسعه؛ مطالعه تطبیقی نهادهای راهبر توسعه در کشورهای منتخب. مطالعات مدیریت خدمات عمومی، 2(3)، 95-122. doi: 10.22054/spsa.2024.82943.1047
  8. Alberta CoLab, Retrieved from: https://states-of-change.org/stories/the-alberta-colab-the-uncut-edition
  9. Alibašić, H., & Crawley, W. (2020). Applying good governance through policy labs: sustainable solutions for universities and local governments. The International Journal of Sustainability in Economic, Social and Cultural Context, 17(1), 13.
  10. Auckland co-design lab, Retrieved from: https://www.aucklandco-lab.nz/.
  11. Borhani, T., Monavarian, A., Pourezzat, A., & Ostadalidehaghi, R. (2024). Presentation of the Public Policy Laboratory Design Model. Sch J Econ Bus Manag, 2, 52-62.
  12. Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  13. Design Policy Lab, Retrieved from: https://www.designpolicy.eu/.
  14. Ethos Laboratorio de Políticas Públicas, Retrieved from: https://www.ethos.org.mx/.
  15. Fuller, M., & Lochard, A, (2016).Public Policy Labs in europian union members states. Luxembourg: Publications Office of the Europian Union.
  16. GOVLAB, Retrieved from: https://thegovlab.org/.
  17. GOVLabPHL, Retrieved from: https://www.phila.gov/press-releases/kenney/kenney-administration-launches-govlabphl/.
  18. Hinrichs-Krapels, S., Bailey, J., Boulding, H., Duffy, B., Hesketh, R., Kinloch, E., ... & Grant, J. (2020). Using Policy Labs as a process to bring evidence closer to public policymaking: a guide to one approach. Palgrave Communications, 6(1), 1-9.
  19. Jackson, E. A. (2020). Importance of the Public Service in achieving the UN SDGs. In Decent Work and Economic Growth (pp. 551-561). Cham: Springer International Publishing.
  20. Jackson, E. A. (2020). Importance of the Public Service in achieving the UN SDGs. In Decent Work and Economic Growth (pp. 551-561). Cham: Springer International Publishing.
  21. Kennisland, Retrieved from: https://kl.nl/.
  22. Komatsu, T., Salgado, M., Deserti, A., & Rizzo, F. (2021). Policy labs challenges in the public sector: the value of design for more responsive organizations. Policy design and practice, 4(2), 271-291.
  23. Komatsu, T., Salgado, M., Deserti, A., & Rizzo, F. (2021). Policy labs challenges in the public sector: the value of design for more responsive organizations. Policy design and practice, 4(2), 271-291.
  24. LabGob Laboratorio de Gobierno, Retrieved from: https://www.lab.gob.cl/.
  25. Lee, C., Ma, L. (2020). The role of policy labs in policy experiment and knowledge transfer: A comparison across the UK, Denmark, and Singapore. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 22(4), 281-297.
  26. Lewis, J. M. (2021). The limits of policy labs: characteristics, opportunities and constraints. Policy Design and Practice, 4(2), 242-251.
  27. McGann, M., Blomkamp, E., & Lewis, J. M. (2018). The rise of public sector innovation labs: experiments in design thinking for policy. Policy Sciences, 51(3), 249-267.
  28. NSW Behavioural Insights Unit, Retrieved from: https://www.nsw.gov.au/departments-and- agencies/behavioural-insights-unit.
  29. Ojha, H., Regmi, U., Shrestha, K. K., Paudel, N. S., Amatya, S. M., Zwi, A. B., ... & Banjade, M. R. (2020). Improving science-policy interface: Lessons from the policy lab methodology in Nepal's community forest governance. Forest Policy and Economics, 114, 101997.
  30. Olejniczak, K., Borkowska-Waszak, S., Domaradzka-Widła, A., & Park, Y. (2020). Policy labs: the next frontier of policy design and evaluation?. Policy & Politics, 48(1), 89-110.
  31. Osborne, S. P., Radnor, Z., & Nasi, G. (2013). A new theory for public service management? Toward a (public) service-dominant approach. The American Review of Public Administration, 43(2), 135-158.
  32. Osborne, S. P., Radnor, Z., & Nasi, G. (2013). A new theory for public service management? Toward a (public) service-dominant approach. The American Review of Public Administration, 43(2), 135-158.
  33. Robinson,M.(2015). From Old Public Administration to the New Public Service Implications for Public Sector Reform in Developing Countries, UNDP Global Centre for Public Service.
  34. Robinson,M.(2015). From Old Public Administration to the New Public Service Implications for Public Sector Reform in Developing Countries, UNDP Global Centre for Public Service.
  35. Romero-Frías, E., & Arroyo-Machado, W. (2018). Policy labs in Europe: Political innovation, structure and content analysis on Twitter. Profesional de la Informacion27(6), 1181-1192.
  36. UK Policy Lab, Retrieved from:  https://openpolicy.blog.gov.uk/.
  37. Wellstead, A. M., Ottenhof, N., Evans, B., & Gofen, A. (2023). What's going on in there? Canadian government policy labs and public value management. Canadian Public Administration, 66(4), 514-532.
  38. Wellstead, A. M., Ottenhof, N., Evans, B., & Gofen, A. (2023). What's going on in there? Canadian government policy labs and public value management. Canadian Public Administration, 66(4), 514-532.