نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو
2 دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علاه طباطبائی، تهران، ایران
3 استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
4 دانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هدف: بررسی خطمشیگذاری در حوزه فرهنگ تحول دیجیتال و شناسایی مشکلات، نیازمندیها و دلایل عدم اجرای خطمشیها و تدوین مدل ارزیابی خطمشی فرهنگ تحول دیجیتال، میتواند راهگشای حرکت به سمت اجرای مطلوب خطمشیها و تحقق اهداف مرتبط باشد.
روش پژوهش: گردآوری دادهها در این پژوهش بر أساس مرور سیستماتیک پیشینه پژوهش از سال 2020 به بعد در پایگاههای داده معتبر و استفاده از روش 7مرحلهای فراترکیب (باروسو-سندلوسکی)، بر أساس الگوی ارزیابی خطمشی ذینفعگرا برای سه ذینفع شهروندان، حرفهایها و اپراتورها و با استناد به مدل فرهنگ ادگار شاین و در نظر گرفتن سه سطح مصنوعات، ارزشها و مفروضات بنیادین انجام شد.
یافتهها: یافتهها شامل 4 مفهوم برای ذینفع حرفهایها(انگیزه و تعهد سازمانی، پذیرش تغییرات، رضایت شغلی، ترویج فرهنگ سازمانی)، 3 مفهوم برای ذینفع اپراتورها (کارایی عملیات، نوآوری و تکنولوژی، مشارکت و همکاری) و 3 مفهوم برای ذینفع شهروندان (رضایت مشتریان، تجریه کاری، اعتماد و امنیت) بود. همچنین 2کد در بخش مفروضات بنیادین، 20 کد برای ارزشها و 9 کد برای سطح مصنوعات شناسایی شد.
نتیجهگیری: با توجه به ذینفعان اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان دستگاه مورد مطالعه در این پژوهش، مدلی به تفکیک هر سه ذینفع و بر أساس سطوح مختلف فرهنگی تدوین شد تا ضمن امکان ارزیابی خطمشی برای هر ذینفع به صورت جداگانه، اصلاح و بازنگری خطمشیها بر اساس مدل پیشبینی شده میسر گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation model of digital transformation culture policies Case study: Communications Regulatory Authority
نویسندگان [English]
- mohammad arbabi isfahani 1
- Alireza Koushki Jahormi 2
- Shamsalsadat Zahedi 3
- hadi khan mohammadi 4
1 PHD student. allameh tabatabaee university
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Alah Tabatabai University, Tehran, Iran
3 Professor of Public Administration Department of Allameh Tabataba'i University
4 Associate Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Objective: Investigating policy making in the field of digital transformation culture and identifying the problems, requirements and reasons for non-implementation of policies and formulating a policy evaluation model for digital transformation culture can pave the way for the optimal implementation of policies and the realization of related goals.
Research method: Data collection in this research is based on a systematic review of the research background from 2020 onwards in valid databases and the use of the 7-step metacomposite method (Sandelowski and Barroso), based on the stakeholder policy evaluation model for the three stakeholders citizens, professionals and operators and Based on Edgar Schein's culture model and considering three levels of artifacts, values and fundamental assumptions, it was done.
Findings: The findings include 4 concepts for the stakeholders of professionals (organizational motivation and commitment, acceptance of changes, job satisfaction, promotion of organizational culture), 3 concepts for the stakeholders of operators (operational efficiency, innovation and technology, partnership and cooperation) and 3 concepts for the stakeholders of citizens ( customer satisfaction, work experience, trust and security). Also, 2 codes were identified in the fundamental assumptions section, 20 codes for values and 9 codes for the level of artifacts.
Conclusion: According to the main stakeholders of the Communications Regulatory Authority in this research, a model was developed by separating all three stakeholders and based on different cultural levels in order to make it possible to evaluate the policy for each stakeholder separately, to modify and revise the policies based on The predicted model is available.
کلیدواژهها [English]
- evaluation model
- organizational culture
- digital transformation
- policy
- digital transformation culture