نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
با توجه به نقش بسیار مهم و تأثیرگذار منابع انسانی در افزایش بهرهوری و ارائه خدمات مطلوب در سازمانهای دولتی، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی این دستگاهها ضروری است. هدف از مطالعه حاضر بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی و تیین جایگاه سازمان یادگیرنده در دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. از نظر روش، توصیفیتحلیلی و بر حسب روش گردآوری دادهها میدانی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش صاحبنظران دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی است. 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه ماتریسی محقق ساخته در زمینه مسئله پژوهش بود که از طریق پنج تن از اساتید روایی ان تایید شد. دادهها با استفاده از تکنیک تاپسیس تحلیل شدند. به منظور تحلیل وضعیت و جایگاه سازمان یادگیرنده در بین عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی، براساس ادبیات و پیشینه، شش معیار و هشت عامل مؤثر از 21 عامل تعیین گردید. براساس یافتههای این پژوهش کیفیت سرپرستی و رهبری با رویکرد شایسته سالاری به عنوان مهمترین عامل مؤثر در عملکرد منابع انسانی دستگاههای ذیربط قرار گرفت پس از آن سیستم پاداش و تشویق با رویکرد عدالت در پرداخت مزایا حائز اهمیت شد. همچنین انگیزه شغلی کارکنان به عنوان مهمترین معیار شناسایی شد. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق، انتصاب مدیران شایسته و برقراری نظام عادلانه پرداخت حقوق و مزایا مهمترین عوامل در افزایش بهرهوری و همچنین آموزش و توانمندسازی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of factors affecting the performance of human resources and the position and role of the learning organization in the Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare
نویسندگان [English]
- Roholah Hosseini 1
- ‎ taheri ‎ taheri 2
1 Assistant Professor, Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، ‏دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده [English]
Considering the very important and influential role of human resources in increasing productivity and providing desirable services in government organizations, It is necessary to identify the factors affecting the performance of human resources of these institutions. The purpose of this study is to investigate and analyze the factors affecting the performance of human resources And the position of the learning organization among these factors is in the subordinate institutions of the Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare in Central Province. The current research is of applied type. In terms of the method, it is descriptive-analytical, and in terms of the data collection method, it is a field survey. The statistical population of the research is the experts of the institutions under the Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare of Central Province. 50 people were selected as samples. The data collection tool in this research was a researcher-made matrix questionnaire in the context of the research problem which is confirmed by five of the narration professors. The data was analyzed using TOPSIS technique. In order to analyze the status and position of the learning organization among the factors affecting the performance of human resources, Based on literature and background, Six criteria and eight effective factors were determined out of 21 factors. According to the findings of this research The quality of supervision and leadership with a meritocracy approach was the most important effective factor in the performance of human resources of relevant institutions.
کلیدواژهها [English]
- Performance
- Human Resources
- Learning Organization
- Labor Cooperation and Social Welfare
- TOPSIS Technique.