نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

2 مدیر گروه آموزشی مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

3 مرکز آموزش دولتی

10.22054/spsa.2024.75697.1028

چکیده

کیفیت خدمات عمومی ارائه‌شده در دولت و بخش عمومی کشور بقدری ناامید کننده است که استمرار رویه‌های موجود برای مردم امکان‌پذیر نیست. پژوهش پیش‌رو با توجه به این موضوع و با نگاهی به عوارض حرفه‌‌های موجود کشور مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ساختمان، بدنبال تدوین چهارچوبی برای حرفه‌ای‌سازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران است.
پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های کاربردی با فلسفه واقع‌گرائی انتقادی، رویکرد استقرایی و استراتژی پژوهش کیفی-کمّی است. در این پژوهش، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و پس از اصلاح و تکمیل «اصول»، «فرایند» و «عوامل موثر» برای حرفه‌ای‌سازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران توسط خبرگان دانشگاهی و نخبگان اجرایی کشور، پرسشنامه‌ای با ۷۴ گویه،‌ تهیه و در میان ۶۰۷ مدیر حرفه‌ای (پایه، میانی و ارشد) ۴۰ سازمان‌های دولتی توزیع شد. برای پاسخ به سوال پژوهشی، آمارتوصیفی و سپس آزمون تی-تک‌نمونه‌ای، تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون خطی گام‌به‌گام انجام شد.
براساس یافته‌های تحقیق، مراحل حرفه‌ای‌سازی مشاغل به ترتیب شامل «ایجاد شغل تمام‌وقت»، «برگزاری دوره‌های آموزشگاهی»، «ایجاد رشته دانشگاهی»، «تشکیل انجمن‌های حرفه‌ای محلی و ملی»، «تصویب قانون صدور مجوز فعالیت حرفه‌ای» و «تدوین کدهای اخلاق حرفه‌ای» است. اصول حاکم بر این فرایند نیز مشتمل بر «اقتضائی‌بودن فرایند حرفه‌ای‌سازی»، «داشتن آرمان خدمت»، «شایستگی»، «سلامت اداری»، «حکمرانی مطلوب اسلامی»، «استقلال»، «امنیت» و «محرمانگی اطلاعات راهبردی» است. از میان ۷ عامل موثر شناسایی شده، عوامل «ظرفیت‌های علمی و عملی برای گذر از مشاغل مدیریتی به مدیریت حرفه‌ای» و «شفافیت و پاسخگویی مدیران دولتی» بیشترین تاثیر را بر فرایند حرفه‌ای‌سازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a Framework for Professionalization of Managerial jobs in the Iran Public Sector

نویسندگان [English]

  • Hesam EzatAbadiPor 1
  • Farajollah Rahnavard 2
  • Seyed Mohammad Zahedi 3

1 Institute for management and planning studies

2 Head of Public Administration Department, Institute for Management and Planning Studies (IMPS)

3 State Management Training Center

چکیده [English]

The quality of public services provided by the government and the country's public sector is so disappointing that the people can't continue the existing way. Considering this issue and looking at the complications of existing professions in the country such as medicine, law, and construction engineering, the upcoming research seeks to develop a framework for the professionalization of managerial jobs in the public sector of Iran.
The current research is among applied research with the philosophy of critical realism, inductive approach, and qualitative-quantitative research strategy. In this research, after studying the theoretical foundations and research background and after modifying and completing the "principles", "process" and "effective factors" for the professionalization of management jobs in the public sector of Iran by academic experts and executive elites of the country, a questionnaire with 74 questions, prepared and distributed among 607 professional managers (basic, middle and senior) of 40 public organizations.
Descriptive statistics and then one-sample t-test, exploratory factor analysis, and stepwise linear regression were performed to answer the research question. Based on the findings of the research, the stages of professionalization of jobs include "creating a full-time job", "holding school courses", "creating a university course", "establishing local and national professional associations", "passing the law on issuing professional activity licenses" and "drafting codes of Professional ethics". The principles governing this process also include "necessity of the professionalization process", "having the ideal of service", "competence", "administrative health", "ideal Islamic governance", "independence", "security" and "confidentiality of strategic information".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professionalism
  • professionalization
  • public Sector
  • principles
  • effective factors
  • process