نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/spsa.2025.83667.1050

چکیده

یادگیری مسئله محور یک رویکرد آموزشی است که دانش و مهارت‌های دانش‌پژوهان را تقویت می‌کند. در این رویکرد، دانشجویان در مواجهه با مسائل و وظایف واقعی، مجبور به تفکر انتقادی، حل مسئله، همکاری و خلاقیت می‌شوند. اهمیت یادگیری مسئله محور به دلایلی چون تقویت تفکر انتقادی، افزایش مهارت‌های عملی، به‌کارگیری دانش نظری در زمینه‌های مختلف عملیاتی؛ تقویت همکاری و تعامل با افراد و افزایش خلاقیت در حل مسائل و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه حائز اهمیت است. لذا با توجه به اهمیت این رویکرد و هدفی که دانشکده‌های حکمرانی در کشورهای پیشرفته در جهت ارتقا مهارت‌های دانشجویان و حکمرانان در پر کردن شکاف بین دانش نظری و تجربه عملیاتی دارند در این پژوهش با استفاده از استراتژی مطالعه تطبیقی مورد محور به بررسی دانشکده‌های حکمرانی در کشورهای پیشرفته پرداخته می‌شود و بر این اساس شیوه‌های این دانشکده ها در به‌کارگیری اصول یادگیری مسئله محور در تقویت مهارت‌های ادراکی(مفهومی)، انسانی و فنی حکمرانان و دانشجویان به‌منظور مواجهه با مسائل عمومی تشریح می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Problem-Based Learning Approach in the Education of Governors

نویسندگان [English]

  • Hadi Khanmohammadi 1
  • Leila Shams 2

1 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 PhD in Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Problem-based learning (PBL) is a pedagogical approach designed to enhance students' knowledge and skills. In this approach, learners are confronted with real-world problems and tasks, necessitating critical thinking, problem-solving, collaboration, and creativity. The significance of PBL lies in its ability to foster critical thinking, enhance practical skills, bridge the gap between theoretical knowledge and practical applications, promote collaboration and interpersonal interactions, and stimulate creativity in addressing complex issues and developing innovative solutions. Given the importance of this approach and the objectives of governance schools in developed counties to elevate the skills of students and governors in bridging the gap between theoretical knowledge and practical experience, this study employs a comparative case study strategy to examine governance schools globally. Based on this analysis, the methods employed by these schools in integrating PBL principles to strengthen students' and public governors' cognitive (conceptual), interpersonal, and technical skills to address public issues are outlined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem-based learning
  • Governance schools
  • Governance
  • Governors