نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
یادگیری مسئله محور یک رویکرد آموزشی است که دانش و مهارتهای دانشپژوهان را تقویت میکند. در این رویکرد، دانشجویان در مواجهه با مسائل و وظایف واقعی، مجبور به تفکر انتقادی، حل مسئله، همکاری و خلاقیت میشوند. اهمیت یادگیری مسئله محور به دلایلی چون تقویت تفکر انتقادی، افزایش مهارتهای عملی، بهکارگیری دانش نظری در زمینههای مختلف عملیاتی؛ تقویت همکاری و تعامل با افراد و افزایش خلاقیت در حل مسائل و ارائه راهحلهای نوآورانه حائز اهمیت است. لذا با توجه به اهمیت این رویکرد و هدفی که دانشکدههای حکمرانی در کشورهای پیشرفته در جهت ارتقا مهارتهای دانشجویان و حکمرانان در پر کردن شکاف بین دانش نظری و تجربه عملیاتی دارند در این پژوهش با استفاده از استراتژی مطالعه تطبیقی مورد محور به بررسی دانشکدههای حکمرانی در کشورهای پیشرفته پرداخته میشود و بر این اساس شیوههای این دانشکده ها در بهکارگیری اصول یادگیری مسئله محور در تقویت مهارتهای ادراکی(مفهومی)، انسانی و فنی حکمرانان و دانشجویان بهمنظور مواجهه با مسائل عمومی تشریح میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Problem-Based Learning Approach in the Education of Governors
نویسندگان [English]
- Hadi Khanmohammadi 1
- Leila Shams 2
1 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 PhD in Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Problem-based learning (PBL) is a pedagogical approach to enhance students' knowledge and skills. Learners face real-world problems and tasks in this approach, necessitating critical thinking, problem-solving, collaboration, and creativity. The significance of PBL lies in its ability to enhance practical skills, bridge the gap between theoretical knowledge and practical applications, promote collaboration and interpersonal interactions, and stimulate creativity in addressing complex issues and developing innovative solutions. Given the importance of this approach and the objectives of governance schools in developed countries to elevate the skills of students and governors in bridging the gap between theoretical knowledge and practical experience, this study employs a comparative case study strategy to examine governance schools globally. Based on this analysis, the methods employed by these schools in integrating PBL principles to strengthen public governors' cognitive (conceptual), interpersonal, and technical skills to address public issues are outlined.
کلیدواژهها [English]
- Problem-based learning
- Governance schools
- Governance
- Governors
- آقازاده، محرم، تورانی، حیدر(1384). کاربرد یادگیری مسئله محوری در کلاس درس، تهران: انتشارات آییژ.
- بیگم موسوی، زهرا، خواجه الدین، نیلوفر(1391). آموزش مبتنی بر حل مسئله، اهواز: انتشارات واصف لاهیجی.
- عبدالحمید، مهدی، عبدالحسینزاده، محمد(1397). دانشکده حکمرانی: مطالعه تطبیقی دانشکدههای حکمرانی منتخب جهان، ناشر: پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت (پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت)
- پورعزت، علیاصغر. (1395). تصویرپردازی از دانشکده حکومت، مدیریت سازمانهای دولتی، 4 (2)، 149-158.
- خانمحمدی، هادی، خداپرست، عباس(1401). نظریه حکمرانی از منظر اندیشمندان، تهران: سازمان جهاد دانشگاهی تهران.
- داناییفرد، حسن، ولی اصل، جواد. (1397). سازوکارهای ارتقای کیفیت خطمشی گذاری عمومی در ایران، دولت پژوهی،4(16)، 109-143.
- مک ناب، دیوید ای. (1390). روشهای تحقیق کمی و کیفی مدیریت دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی (ترجمه رضا واعظی و محمدصادق آزمندیان). جلد اول، تهران: انتشارات صفار.
- نجفی رستاقی، حیدر، ذوالفقارزاده، محمدمهدی، زمانیان، مصطفی (1400). تحلیل الگوی کنشگری دانشکدههای حکمرانی جهان در چارچوب پارادایمهای توانمندسازی، سیاستگذاری عمومی،7 (3)، 213-241.
- نجفی رستاقی، حیدر، عبدالحمید، مهدی (1403). مفهومسازی ارکان نظام حکمرانی توسعه؛مطالعه تطبیقی نهادهای راهبر توسعه در کشورهای منتخب. مطالعات مدیریت خدمات عمومی، 2(3)، 95-122. doi: 10. 2054/spsa.2024.82943.1047
- Adebayo, A., & Ackers, B. (2021). Sampling theoretically for comparison. Electronic Journal of Business Research Methods, 19(1),42-56.
- Amaya Chávez, D., Gámiz-Sánchez, V. M., & Cañas Vargas, A. (2020). Problem-based learning: Effects on academic performance and perceptions of engineering students in computer sciences. JOTSE: Journal of Technology and Science Education, 10(2), 306-328.
- Brownell, J., & Jameson, D. A. (2004). Problem-based learning in graduate management education: An integrative model and interdisciplinary application. Journal of Management Education, 28(5), 558-577.
- Cassell, C., Grandy, G., & Cunliffe, A. L. (2017). The SAGE handbook of qualitative business and management research methods, Sage Publications Ltd.
- Ghufron, M. A., & Ermawati, S. (2018). The strengths and weaknesses of cooperative learning and problem-based learning in EFL writing class: Teachers' and students' perspectives. International Journal of Instruction, 11(4), 657-672.
- Gonzalez, L. (2019). The problem-based learning model. In 2019 eighth international conference on educational innovation through technology (Eitt) (pp. 180-183). IEEE.
- Gündüz, A. Y., Alemdag, E., Yasar, S., & Erdem, M. (2016). Design of a problem-based online learning environment and evaluation of its effectiveness. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 15(3), 49-57.
- King, N., Horrocks, C., Brooks, J. (2019). Interviews in qualitative research, SAGE Publications Ltd.
- Lor, P. J. (2019). International and comparative librarianship: concepts and methods for global studies. Walter de Gruyter GmbH & Co KG.
- Manas, Ranjan, Rout., K, Chandra, Sekhar., K, Uma, Maheswar, Rao. (2017). Problem Based Learning (PBL) - A tool to improve the academic performance, Indian journal of applied research, 7(1).
- Manoharan, S., Ye, X., & Speidel, U. (2022). Problem-based Learning in a Large-Class Setting. In 2022 31st Annual Conference of the European Association for Education in Electrical and Information Engineering (EAEEIE) (pp. 1-6). IEEE.
- Marly Cruz Gomes Pinto, M. (2022). Problem-based learning: Concept and method. Revista Gênero e Interdisciplinaridade, 3(1).
- Meifitri, M.(2020). Problem Solving Ability and Communication Skill Through Problem-Based Learning Approach, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 463,146-149.
- Ogunsola, O. A., Adelana, O. P., & Adewale, K. A. (2021). Effect of problem-based learning approach on students’ academic performance in senior secondary mathematics. Journal of Science and Mathematics Letters, 9(2), 75-85.
- Peterson, T. O., & Van Fleet, D. D. (2004). The ongoing legacy of RL Katz: An updated typology of management skills. Management decision, 42(10), 1297-1308.
- Ramadhani, R., Syamsul, H., & Rofiqul, U. (2019). Problem-based learning, its usability and critical view as educational learning tools. Journal of Gifted Education and Creativity, 6(3), 193-208.
- Ribeiro, L. R. C. (2011). The pros and cons of problem-based learning from the teacher’s standpoint. Journal of University Teaching & Learning Practice, 8(1), 34-51.
- Sherwood, A. L. (2004). Problem-based learning in management education: A framework for designing context. Journal of Management Education, 28(5), 536-557.
- Silva, A. B. D., Bispo, A. C. K. D. A., Rodriguez, D. G., & Vasquez, F. I. F. (2018). Problem-based learning: A proposal for structuring PBL and its implications for learning among students in an undergraduate management degree program. Revista de Gestão, 25(2), 160-177.
- Trullàs, J. C., Blay, C., Sarri, E., & Pujol, R. (2022). Effectiveness of problem-based learning methodology in undergraduate medical education: a scoping review. BMC medical education, 22(1), 104.
- Wirantaka, A., & Sukarno, H. S. R. (2022). Investigating the Implementation of Problem-Based Learning (PBL) in English Teaching and Learning. In International Conference on Sustainable Innovation on Humanities, Education, and Social Sciences (ICOSI-HESS 2022) (pp. 260-273). Atlantis Press.