نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه خط‌مشی و اداره امور عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22054/spsa.2025.83965.1055

چکیده

مروزه مفهوم «نوآوری باز» به‌عنوان یکی از موضوعات نوین در حوزه اداره امور عمومی، موردتوجه حکمرانان قرارگرفته است که به رویکردی نوین در اشتراک‌گذاری ایده‌ها و داده‌ها میان نهادهای مختلف حاکمیتی، دولتی، بخش خصوصی و گروه‌های اجتماعی در راستای بهبود فرایندهای اداری و ارتقای سطح خدمات عمومی اشاره دارد. این مفهوم بر پایه مشارکت، شفافیت و همکاری به ایجاد فرصت‌های بیشتری برای نوآوری و بهبود فرایندها در اداره امور عمومی و حکمرانی تأکید دارد. بر همین اساس در این مطالعه با استفاده از استراتژی مطالعه تطبیقی، تجربیات جهانی موفق در حوزه نوآوری باز در 14 کشور موردبررسی قرارگرفته و این تجارب در محورهای «ایده کلی و درس آموخته‌ها»، «کارکرد اصلی»، «ابزارها»، «وابستگی نهادی» و «مزیت نوآورانه» احصا و صورت‌بندی گردیده است. در بخش یافته‌ها، ازجمله مهم‌ترین مزایای نوآوری باز در این تجربیات می‌توان به «تنوع ذینفعان»، «آینده‌نگاری مشارکتی»، «درگیر سازی شهروندان»، «تحقق هوش جمعی»، «نظارت مدنی چند ذینفعی»، «شواهدمحور بودن» و «خط مشی گذاری مشارکتی» در حکمرانی اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Global Experiences of Open Innovation in the Public Sector and Offering Recommendations for the Iranian Public Management and Governance System

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rostami 1
  • heidar Najafi Rastaghi 2
  • Atieh Darvishvand 1

1 PhD Student in Higher Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 PhD Student in Public Administration, Department of Public Policy and Administration, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, School of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Today, the concept of "open innovation" has become a novel issue in the field of public administration, which has attracted the attention of governors. It refers to a new approach to sharing ideas and data among various governmental, public, private, and social groups to improve administrative processes and enhance public services. This concept, based on participation, transparency, and cooperation, emphasizes the creation of more opportunities for innovation and process improvement in public administration and governance. Accordingly, in this study, successful global experiences in open innovation in 14 countries have been studied using a comparative study strategy. These experiences have been identified and formulated in the categories of "general idea and lessons," "main function," "tools," "institutional dependence," and "innovative advantage." In the findings section, among the most important benefits of open innovation in these experiences, one can mention "diversity of stakeholders," "participatory foresight," "citizen engagement," "realization of collective intelligence," "multi-stakeholder civil oversight," "evidence-based" and "participatory policy-making" in governance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • Open Innovation
  • Public sector
  • Governance
  • Innovative advantages
  1. جامی پور، مونا، جعفری، سید محمدباقر، نجفی، نادیا. (1399). چارچوب عوامل موفقیت پیاده‌سازی نوآوری باز با استفاده از رویکرد فراترکیب. مدیریت توسعه فناوری، 8(2)، 77-115. https://doi. rg/10.22104/jtdm.2020.3592.2246.
  2. ایمان، محمدتقی، نوشادی، محمودرضا. (1390). تحلیل محتوای کیفی، نشریه عیار پژوهش در علوم‌انسانی،3(2)،15-44.
  3. نجفی رستاقی، حیدر، عبدالحمید، مهدی. (1403). مفهوم‌سازی ارکان نظام حکمرانی توسعه؛ مطالعه تطبیقی نهادهای راهبر توسعه در کشورهای منتخب. مطالعات مدیریت خدمات عمومی، 2(3)، 95-122.https://doi.org/10.22054/spsa.2024.82943.1047
  4. واعظی، رضا، شمس، لیلا، ملکی، مصطفی. (1400) مدیریت تطبیقی و توسعه؛ مفاهیم، نظریه­ها و مدل­ها، تهران: انتشارات صفار.
  5. Baldwin, C., & Von Hippel, E. (2011). Modeling a paradigm shift: From producer innovation to user and open collaborative innovation. Organization Science, 22(6), 1399–1417. https://doi.org/10.1287/orsc.1100.0618
  6. Beck, S., Bergenholtz, C., Bogers, M., Brasseur, T.-M., Conradsen, M. L., Di Marco, D., Distel, A. P., Dobusch, L., Dörler, D., Effert, A., Fecher, B., Filiou, D., Frederiksen, L., Gillier, T., Grimpe, C., Gruber, M., Haeussler, C., Heigl, F., Hoisl, K., … Xu, S. M. (2022). The Open Innovation in Science research field: a collaborative conceptualisation approach. Industry and Innovation, 29(2), 136–185. https://doi.org/10.1080/13662716.2020.1792274.
  7. Cagnetti, C., Gallo, T., Silvestri, C., & Ruggieri, A. (2021). Lean production and Industry 4.0: Strategy/management or technique/implementation? A systematic literature review. Procedia Computer Science, 180, 404–413. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.01.256
  8. Chauca, M., Phun, Y., Curro, O., Chauca, C., Yallico, R., & Quispe, V. (2021). Disruptive innovation in active activity-based learning methodologies through digital transformation. International Journal of Information and Education Technology, 11(4), 200–204. 18178/ijiet.2021.11.4.1512
  9. Chesbrough, H., & Schwartz, K. (2007). Innovating business models with co-development partnerships. Research-Technology Management, 50(1), 55–59. 1080/08956308.2007.11657419
  10. Chesbrough, H. (2006). Open Innovation: A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation. Oxford University Press.
  11. Chesbrough, H. W. (2003). Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Harvard Business Press. 1108/14601060410565074
  12. Chesbrough, H. W. (2006). The era of open innovation. Managing Innovation and Change, 127(3), 34–41.
  13. Enkel, E., Gassmann, O., & Chesbrough, H. (2009). Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon. R&d Management, 39(4), 311–316. 1111/j.1467-9310.2009.00570.x
  14. Fasnacht, D. (2018). Open Innovation Ecosystems: Creating New Value Constellations in the Financial Services (pp. 131–172). https://doi.org/10.1007/978-3-319-76394-1_5.
  15. Holloway, C., Morgado Ramirez, D. Z., Bhatnagar, T., Oldfrey, B., Morjaria, P., Moulic, S. G., Ebuenyi, I. D., Barbareschi, G., Meeks, F., & Massie, J. (2021). A review of innovation strategies and processes to improve access to AT: Looking ahead to open innovation ecosystems. Assistive Technology, 33(1), 68–86. 1080/10400435.2021.1970653
  16. Kothandaraman, P., & Wilson, D. T. (2001). The future of competition: value-creating networks. Industrial Marketing Management, 30(4), 379–389. 1016/S0019-8501(00)00152-8
  17. Laursen, K., & Salter, A. (2006). Open for innovation: the role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms. Strategic Management Journal, 27(2), 131–150. 1002/smj.507
  18. Lind, P. (2013). Small business management in cross-cultural environments. Routledge.
  19. Mergel, I. (2018). Open innovation in the public sector: drivers and barriers for the adoption of gov. Public Management Review, 20(5), 726–745. https://doi.org/10.1080/14719037.2017.1320044.
  20. Mochnacs, A.-E., Pirciog, S., Sigurjonsson, T., & Grigorescu, A. (2024). A conceptual review of the higher education system based on open innovation (OI) perspectives. Humanities and Social Sciences Communications, https://doi.org/10.1057/s41599-024-02909-6.
  21. Ozkan, N. N. (2015). An Example of Open Innovation: P&G. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1496–1502. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.450.
  22. Padilla-Meléndez, A., Del Aguila-Obra, A. R., & Lockett, N. (2013). Shifting sands: Regional perspectives on the role of social capital in supporting open innovation through knowledge transfer and exchange with small and medium-sized enterprises. International Small Business Journal31(3), 296-318. 1177/0266242612467659
  23. Payán-Sánchez, B., Belmonte-Ureña, L. J., Plaza-Úbeda, J. A., Vazquez-Brust, D., Yakovleva, N., & Pérez-Valls, M. (2021). Open innovation for sustainability or not: Literature reviews of global research trends. Sustainability, 13(3), 1-29. https://doi.org/10.3390/su13031136
  24. Podgórska, M. (2022). Challenges and perspectives in innovative projects focused on sustainable industry 4.0—A case study on polish project teams. Sustainability, 14(9), 1-20. https://doi.org/10.3390/su14095334
  25. Poetz, M. K., & Schreier, M. (2012). The value of crowdsourcing: can users really compete with professionals in generating new product ideas? Journal of Product Innovation Management, 29(2), 245–256. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00893.x
  26. Reschly, D., & Ysseldyke, J. (2002). Paradigm Shift: The Past is Not the Future. Best Practices in School Psychology.
  27. Banerjee, S. (2021). Open innovation for better governance: A case study of mygov platform of government of India. Academy of Marketing Studies Journal25(2), 1-5.
  28. Schumpeter, J. A. (1912). Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung, Duncker and Humblot. Auflage Nachdruck.
  29. Van Lancker, J., Wauters, E., & Van Huylenbroeck, G. (2019). Open Innovation in public research institutes—Success and influencing factors. International Journal of Innovation Management,23(7),1-37. https://doi.org/10.1142/S1363919619500646.
  30. Wynarczyk, P., Piperopoulos, P., & McAdam, M. (2013). Open innovation in small and medium-sized enterprises: An overview. International small business journal, 31(3), 240-255. 1177/0266242612472214
  31. Zhu, X., Xiao, Z., Dong, M. C., & Gu, J. (2019). The fit between firms’ open innovation and business model for new roduct development speed: A contingent perspective. Technovation, 86–75–85.https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.technovation.2019.05.005.
  1. Liu, Q., Yu, Y., Wu, X., Sun, Y., Lyu, Y., Cao, K., ... & Geng, L. (2023). Demand for Community Medical‐Nursing Combined Services among the Empty‐Nest Elderly in China: A Qualitative Study. Health & Social Care in the Community, 2023(1), 1-11.  https://doi.org/10.1155/2023/2173057
  2. World Bank Group. (n.d). Retrieved from: https://prosperitydata360.worldbank.org/en/indicator/WIPO+GII+235