نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
رضایتمندی شغلی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر میزان عملکرد، اثربخشی، کارایی و بهرهوری کارمندان تاثیر میگذارد. به دلیل وجود مطالعات وسیع و مختلف پیرامون رضایتمندی شغلی، لازم است با استفاده از رویکردی مناسب، علمی و منطقی از انباشت علم، مطالعات غیر ضروری، تکراری و نهایتاً در هزینه، زمان و نیروی انسانی صرفهجویی کرد. این پژوهش به منظور بررسی و مطالعهی رضایتمندی شغلی در حوزه بهداشت و سلامت در نظام اداری ایران طی یک دهه گذشته و با استفاده از روش فرا تحلیل انجام شده است. پس از حذف مقالات با اطلاعات ناکافی و پالایش طی چند مرحله در نهایت از هشت مقاله برای انجام فرا تحلیل و محاسبه اندازه اثر منفرد و خلاصه استفاده گردید. در این پژوهش مشخص شد که بالاترین مقدار رضایتمندی محاسبه شده مربوط به عامل مسئول مستقیم با اندازه اثر 438/0 میباشد. کمترین مقدار رضایتمندی برآورد شده مربوط به عوامل دستمزد شامل پرداخت، پاداش و اضافه کار با اندازه اثر 104/0- و ارتقاء با اندازه اثر 035/0 میباشد. فرا تحلیل انجام شده نشان داد که اگر چه سه عامل ماهیت شغل، همکار و مسئول مستقیم در تعامل با یکدیگر دارای بیشترین مقدار اندازه اثر هستند اما کمترین انحراف معیار مشاهده شده را داشتند این در حالی است عوامل ارتقاء و دستمزد با اندازه اثر اندک اما انحراف معیار بالا تفاوت عمدهای را در مطالعات منفرد به خود اختصاص داد که میتوان نتیجه گرفت بالاترین تاثیر در رضایتمندی شغلی تحت عامل مذکور خلاصه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Job Satisfaction in the Field of Health in Iran's Administrative System During a Recent Decade
نویسندگان [English]
- Amir Abbas Taghizadeh 1
- Shamsedin Nick Manesh 2
- Shahram Hashemnia 3
1 Masters Student, Department of Public Management, Payame Noor University, Alboorz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Payam Noor University, Alborz, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Job satisfaction directly and indirectly affects the performance, effectiveness, efficiency and productivity of employees. Due to the existence of vast and various studies on job satisfaction, it is necessary to use a suitable, scientific and logical approach to accumulate knowledge, avoid unnecessary, repetitive studies and ultimately save money, time and manpower. This research was conducted in order to investigate and study job satisfaction in the field of health and health in the administrative system of Iran during the last decade and using the meta-analysis method. In order to carry out this study after removing articles with insufficient information and refining over several Finally, eight articles were used to perform meta-analysis and calculate individual and summary effect sizes. In this research, it was found that the highest satisfaction value calculated is related to the directly responsible factor with an effect size of 0.438. The lowest estimated amount of satisfaction related to wage factors includes payment, bonus and overtime with an effect size of -0.104 and promotion with an effect size of 0.035. The meta-analysis showed that although the three factors of nature of job, colleague and direct supervisor in interaction with each other have the highest effect size, but they had the lowest observed standard deviation, while the factors of promotion and salary have a small effect size but deviation. The above criterion has a major difference in individual studies, which can be concluded that the highest impact on job satisfaction is summarized under the mentioned factor.
کلیدواژهها [English]
- Effect size
- Structured studies
- Salary
- Job
- ازکیا، مصطفی و توکلی، محمود. (1385). فرا تحلیل رضایتمندی شغلی در سازمانهای آموزشی. نامه علوم اجتماعی، 1(27)، 28-38.
- اعتمادینژاد، سیاوش، اسماعیلی نقطچالی، نفیسه و یزدانی، جمشید. (1396). مطالعه رضایت شغلی کارکنان و عوامل مرتبط با آن در کارکنان یکی از بانکهای استان مازندران. مجله تحقیقات سلامت در جامعه، 3(4)، 12-20. http://dorl.net/dor/20.1001.1.24236772.1396.3.4.2.6
- امیریقلعهرشیدی، نیلوفر، عربیارمحمدی، علیرضا، قادری، مرجانه و نادرینژاد، مرجان. (1397). رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن در کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران. نشریه پژوهشهای پرستاری ایران، 13(3)، 69-74. https://dx.doi.org/10.21859/ijnr-130310
- آراسته، مهدی، مؤذنی، بهرام، مهذبی، مهدی و بابایی، وحیده. (1396). شناسایی و اولویتبندی فازی پیشایندهای رضایت شغلی. فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 27(6)، 139-164.
- بختیاری، الهام، بدیعی، زهرا و قریب، بهاره. (1401). تعیین میزان رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در بین کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 66(1)، 11-20.doi: 10.22038/MJMS.2023.70264.4172
- بیرانوند، عماد، فراتی، حسین و دهقانی، سمیه. (1401). ارزیابی و مقایسه رضایتمندی شغلی کارمندان بخش دولتی و خصوصی در شهر تهران. فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی، 1(4)، 115-98.
- خراشادیزاده، محمدرضا، سپندآسا، محمد مجتبی و جلالی، عبدالعلی. (1398). ارزیابی و انتخاب بالاترین عوامل رضایتمندی کارکنان سازمان با بهکارگیری روشهای ANP و همبستگی (مطالعه موردی یکی از یگانهای نهاجا). فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک،17(78)، 281-296.doi: 20.1001.1.20084897.1398.17.78.12.9
- دشتی، سعید، فردمال، جواد، پیرانویسه، پیمان و صالحینیا، حمید. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان مراکز بهداشتی– درمانی شهرستان همدان در سال 1391. مجله علمی پژوهان، 12(4)، 27-34.
- ساعدی، مریم و گرجی، محمدباقر. (1387). بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس مدل JDI. پژوهشهای تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 3(4)، 25-37.
- سلیمی، قاسم، ترک زاده، جعفر و دهقان فارسی، زهره. (1398). اثر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش در تیمهای تولید دانش در یک دانشگاه دولتی. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 2(1)، 99-79.doi: 10.22034/JIPAS.2019.90542
- سهرابی، عاطفه، یزدخواستی، علی و صادقی آرانی، زهرا. (1399). بررسی تأثیر عوامل فردی بر به اشتراکگذاری دانش در سازمان: فرا تحلیل مطالعات ایران. مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 3(11)، 1-44.
- شجاعیباغینی، احمد، برزگر، عبدالرزاق.، ادیبزاده، عبدالرئوف و دانشپرور، حمیدرضا، احمدی، آرمیندخت، صابری، سید مهدی. (1398) ارتباط سلامت معنوی و رضایتمندی شغلی کارکنان سازمان پزشکی قانونی کشور. مجله بهداشتکار و ارتقاء سلامت، 3(3)، 203-214. http://dx.doi.org/10.18502/ohhp.v3i3.1967
- شفیعزاده، حمید و کامروا، هدی. (1393). بررسی رابطه رضایت شغلی با رضایت از زندگی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله مدیریت فرهنگی، 8(24)، 79-89.
- شمس قهفرخی، مهری، قاسمی، محمدرضا، شمس قهفرخی، فریده.(1400). رابطۀ شرایط فیزیکی محیط کار و فشار کار با رضایت شغلی. فصلنامه علمی تخصصی طب کار، 13(2)، 40-51. http://dx.doi.org/10.18502/tkj.v13i2.7040
- شیرانی، فرهاد و هدایی، هانیه. (1396). فرا تحلیل عوامل مؤثر به اشتراکگذاری دانش صریح در بافت دانشگاهی. دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اطلاعات، 3(4)، 23-39.
- صادقی، مهدی، یزدان فر، سارا و سالاری، یحیی. (1397). بررسی نقش پیشبینی کنندگی ادراک از حمایت سازمانی در رابطه با رضایت شغلی مدیران مدارس. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 7(1)، 298-317.
- صداقتی فرد، مجتبی، خلج اسدی، شدیده.(1390). ارتباط شاخصهای رضایت شغلی با تعهد سازمانی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/ سازمانی، 2(6)، 51-39.
- صفریاوجقاز، فروزان و رنگریز، حسن.(1399). مطالعهای در زمینه فراتحلیل رابطه سرمایه فکری با بهرهوری منابع انسانی. مدیریت بهرهوری، 4(55)، 50-71. doi: 10.30495/qjopm.2020.1864565.2401
- عزیزی، رحمان، احمدیپور، لقمان و کریمی، سید بهاءالدین. (1394). بررسی رابطه بین حالتهای مثبت روانشناختی با رضایتمندی شغلی در مدرسان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 7(23)، 123-138.
- علی پور، حمیدرضا و فرید، مرضیه. (1392). بررسی رضایت شغلی کارکنان بانک کشاورزی لاهیجان. مطالعات کمّی در مدیریت، 4(2)، 115-126.
- غلام پور، محمد طالبپور، مهدی، امیرنژاد، سعید و حسینی، سید عماد. (1389). ارتباط بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی در مدیران و معاونین تربیتبدنی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور. پژوهشنامهی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 6(12)، 25-38.
- فرامرزی، مرجان، حاجیبیگی، بشیر، حسینی، حسن و پورمحمد، مدینه. (1396). مقایسه میزان رضایت شغلی کارکنان ستاد مرکزی سازمان انتقال خون و کارکنان پایگاه انتقال خون استان تهران. فصلنامه پژوهشی خون، 14(1)، 8-14.
- کیوانلو، زهرا، قربانی، علیرضا، تیره، حسین و تازهگل، رمضان. (1397). بررسی ارتباط رضایت شغلی با تعهد سازمانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سال 1396. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 26(5)، 619-626.
- لیندرو، جیو آکچینو. (1400). متاآنالیز در تحقیقات علوم پژشکی. ترجمه: حیدری، محمد و محمدی، یونس. انتشارات بشری.
- مصرآبادی، جواد. (1395). فراتحلیل: مفاهیم، نرمافزار و گزارشنویسی. آذربایجان غربی: انتشارات دانشگاه شهید مدنی.
- ملکشاهی، مالک، بکریزاده، حکیم، ولیزاده، حشمتاله و پرماسی، داقر. (1394). رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن (مطالعه موردی کارکنان کادر مرزبانی استان ایلام). پژوهشنامه مطالعات مرزی، 3(3)، 91-116.
- موسوی بازرگانی، سید جواد و ابراهیمی، شیما. (1399). بررسی رابطهی رضایت شغلی با عملکرد کارکنان (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه علم و فرهنگ). کنفرانس ملی بهبود و بازسازی سازمانها و کسبوکارها.
- نخعی، زهرا، عبالرضاقرهباغ، زهرا و جلالمنش، شمسالملوک. (1395). بررسی رضایتمندی پرستاران از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 2(16)، 61-72. doi: 1001.1.17353165.1396.16.1.1.3
- نوغانیدختبهمنی، محسن و میرمحمدتبار، سید احمد. (1394). بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر جرم (فراتحلیلی از تحقیقات انجامشده در ایران). پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 11(4)، 89-76. doi: 1001.1.23221453.1394.4.3.6.8.
- Ayan, S. & Kocacik, F. (2010). The relation between the level of job satisfaction and types of personality in high school teachers. Australian Journal of Teacher Education, 35(1), 26-41. doi: 14221/ajte.2010v35n1.4
- Bernal, J. (2005). Job satisfaction: empirical evidence of gender differences. Women in Management Review, 20(4), 279-288.
- Brikend, A, (2011). Job satisfaction: literature review, Management research and practice, 3(4), 77-86.
- Cohen, J. (1977). Statistical power analysis for behavioral sciences. Routledge.
- Deng, Q., Liu, Y., Cheng, Z., Wang, Q. & Liu. (2024). Global job satisfaction and fluctuation among community general practitioners: a systematic review and meta-analysis, BMC Health Services Research, 1(24), 25-49.
- Garcia-Meca, E. & Sánchez‐Ballesta, J. P. (2009). Corporate Governance and Earnings Management: A Meta‐ Corporate Governance: An International Review, 17(5), 594-610. https://doi.org/10.1111/j.1467-8683.2009.00753.x
- Hedges, L. V. & Olkin, I. (1985). Statistical Methods for Meta-analysis. New York: Academic Press.
- Hettiarachchi, H. A. H. (2014). Impact of Job Satisfaction on Job Performance of IT Professionals: With Special Reference to Sri Lanka, International Journal of Research in Information Technology, 2(4), 906- 916.
- Hoppock, R. (1935). Job Satisfaction, New York: Harper and Brothers.
- Hudays, A., Gary, F., Voss, J. G., Zhang, A. Y & Alghadimi, A. (2023). Utilizing the Social Determinants of Health Model to Explore Factors Affecting Nurses’ Job Satisfaction in Saudi Arabian Hospitals: A Systematic Review, Healthcare, 11(17), 115-147. https://doi.org/10.3390/healthcare11172394
- Hur, H. & Abner, G. (2024). What makes public employees want to leave their job? A meta-analysis of turnover intention predictors among public sector employees. Public Administration Review, 1(84), 115-142. https://doi.org/10.1111/puar.13601
- Jessen, J. T. (2010). Job satisfaction and social rewards in the social services. Journal of Comparative Social Work, 1(15), 1-18.
- Lin, J. W. & Hwang, M. I. (2010). Audit quality, corporate governance, and earnings management: a meta-analysis. International Journal of Auditing, 14(2), 57–77. https://doi.org/10.1111/j.1099-1123.2009.00403.x
- Madigan, D. J. & Kim, L. E. (2021). Towards an understanding of teacher attrition: A meta-analysis of burnout, job satisfaction, and teachers’ intentions to quit. Teaching and Teacher Education, 2(105), 103-142. doi: 10.1016/j.tate.2021.103425
- Ndulu, T. I. & Eechkuwu, H. C. (2016). Impact of job satisfaction on employee performance: A study of Nigerian breweries PLC state branch, Nigeria. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 5(11), 13-23
- Porter, L.W. (1999). Job Attitudes in Management. New York: Human Relations.
- Sari, W. P. (2020). Job satisfaction and job performance dalam konteks komunikasi organisasi. Journal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis, 4(1), 29-39. https://doi.org/10.24912/jmieb.v4i1.7537
- Smith, P. C., Kendall, L.M. & Hulin, C. L. (1969). The Measurement of Satisfaction in Work and Retirement: A Strategy for the Study of Attitudes: Rand McNally.
- Thang Le, V. N., Dang, M. H., Kim, J. G., Yang, Y. M. & Lee, D. W. (2021). Dentist Job Satisfaction: A Systematic Review and Meta-analysis. International Dental Journal, 5(71), 369-377. doi: 10.1016/j.identj.2020.12.018
- Weiss, H. (2002). Deconstructing job satisfaction Separating evaluations, beliefs and affective, experiences, Human Resource Management Review, 12(1), 173–194. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(02)00045-1
- Wu, Y., Groth, M., Zhang, K. and Minbashian, A. (2023), "A meta-analysis of the impact of customer mistreatment on service employees' affective, attitudinal and behavioral outcomes", Journal of Service Management, 34(5), 896-940.
- Yesibas, H. & Kantek F. (2024). Relationship between structural empowerment and job satisfaction among nurses: A meta-analysis, International Nursing Reviw, 35(2), 117-153. doi: 10.1111/inr.12968