نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین / دانشکده مدیریت و حسابداری، قزوین، ایران

10.22054/spsa.2024.77874.1033

چکیده

سازمان مورد مطالعه در پژوهش حاضر به عنوان یک شرکت دولتی که ماموریت تامین انرژی گاز و ارائه خدمات گازرسانی به جامعه را بر عهده دارد، درک مصادیق تعارض منافع به عنوان پیشران کنترل و کاهش فساد در این شرکت مورد توجه قرار گرفت. مدیریت تعارض منافع از طریق احصاء مصادیق آن می‌تواند به عنوان پیشران کاهش فساد در شرکت مورد مطالعه تلقی شده و مدیران ارشد این شرکت را در تدوین قواعدی جهت کنترل و پیشگیری از تعارض منافع یاری رساند. راهبرد پژوهش از نوع داده‌بنیاد و روش از نوع کیفی است و جهت جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری سه مرحله‌ای باز، محوری و گزینشی استفاده شد و بر این اساس، تعداد 31 مفهوم در قالب کدگذاری باز و 10 کد محوری جمع‌آوری شده و سپس با ادغام کدهای محوری که دارای قرابت معنایی بیشتر بودند، تعداد سه کد گزینشی تبیین گردید و در نهایت الگوی پارادیمی پژوهش طراحی شد. از آنجایی‌که کارکنان شرکت بر مبنای ماهیت شغلی می‌توانند در موقعیت‌های تعارض منافع قرار گیرند، درک مصادیق آن می‌تواند به عنوان ابزاری جهت کاهش بی‌نظمی قلمداد شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Understanding the Istance of Conflict of Interest in the Public Service Sector

نویسنده [English]

  • Hamed Mohammadi

Ph.D of Public Administration, Qazvin Islamic Azad University, Faculty of Management and Accounting, Qazvin, Iran

چکیده [English]

Paying attention to the dimension of values and their effect on choices, implementation, and monitoring in the public policymaking process leads researchers to consider the role of ideologies in this process. The examination of ideology under the concept of ideas/values in the policymaking process has been growing in recent centuries due to the effects of extreme ideological currents on public policies and their consequences. However, due to the complexity and need for suitable practical tools, public administration researchers have been kept from addressing it. In this regard, in this research, while focusing on which comprehensive value system affects the public policies in the field of higher education in Iran, the authors study the theory-oriented system about the role of ideology in public policy making. Finally, they presented two analytical frameworks to organize the influencing factors of ideology in public policies in Iran in general and in the field of higher education in particular. While obtaining the opinion of a group of experts in this field, they revised and completed it using the Delphi method. The main advantage of these two frameworks is the appropriate summarization of the main dimensions of the concept of ideology and its application in policymaking, which can be used for analytical purposes in the field of public policies. Research in the field of ideology in policymaking using these tools can guide future research while providing a practical tool for researchers and policymakers who wish to reduce the adverse effects of ideology and strengthen its alternatives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conflict of interest
  • instance of conflict of interest
  • public sector
  • gas supply companies
  1. انصاری، باقر. (1401). مدیریت تعارض منافع در بخش عمومی. مطالعات حقوق عمومی، (1)52، 321-297. https://doi.org/10.22059/jplsq.2020.292517.2235
  2. ایران پور، فرهاد. (1386). مبانی عمومی قراردادهای نفتی. مطالعات حقوق خصوصی، (3)37، 1-28. http://doi 1001.1.25885618.1386.37.3.1.5
  3. باقری، محمود، شیرمردی‌دزکی، محمدرضا. (1399). مشارکت تجاری دولت در پروژه‌های اکتشاف و تولید منابع نفت و گاز؛ مفهوم، اهداف، مسائل و چالش‌ها. مطالعات حقوق انرژی، (2)5، 251-273. http://doi. 10.22059/JRELS.2020.247820.170
  4. برامکی‌یزدی، حجت‌الله، منظور، داود و شادکار، محمدسعید. (1399). بهینه‌یابی قراردادهای بالادستی نفت و گاز: الگوی کارگزار- کارفرما. پژوهشنامه اقتصادی، (76)20، 187-222.http://doi. 22054/joer.2020.11904
  5. پریمی، ابوالفضل، ذاکریان، مهدی و عربیان، اصغر. (1400). نقش تعارض منافع در شکل‌گیری آسیب‌های سیاست‌های سلامت اداری. حقوق اداری، (29)9، 27-55.http://doi. 10.52547/qjal.9.29.27
  6. حاجیان، محمدمهدی و ایمانی، محمدامین. (1401). قانون‌گذاری بازارها و ابزارهای مالی در ایران با تأکید بر معاملات مشتقه انرژی و نفت. مطالعات حقوق انرژی، (2)8، 275-294.http://doi. 10.22059/JRELS.2022.303736.371
  7. فخری‌زاده، حسن و میرزایی، حسین. (1401). صنعت نفت و گاز در سرخس و پیامدهای اقتصادی آن: نگاهی کیفی به نگرش ذینفعان محلی (دهیاران روستاها)،  جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، (1)11، 117-147. http://Jeds.2022.47149.1546/10.22034
  8. مجلس شورای اسلامی. (1399). نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی. معاونت قوانین، دوره یازدهم، سال اول، شماره ثبت 758.
  9. محمدی، محمد، محمدی، سامان و سراج، پریا. (1402). بررسی تأثیر تخصص در صنعت و تخصص قانونی اعضای کمیته‌های حسابرسی بر کیفیت حسابرسی شرکت. تحلیل بازار سرمایه، 3(3)، 166-135.
  10. مرکز پژوهش‌های مجلس. (1400). تعارض منافع در حوزه سلامت. معاونت رصد و مطالعات مدیریت، کد موضوعی 290، شماره مسلسل 17731.
  11. مرکز پژوهش‌های مجلس. (1401). تعارض منافع در نظام بانکی کشور. دفتر مطالعات مدیریت، کد موضوعی 290، شماره مسلسل 18380.
  12.  Asian Development Bank & Organization for Economic Co-operation and Development. (2007). Managing Conflict of Interest. Proceedings of the 5th Regional Seminar on making international anti-corruption standard operational. Publications of the ADB/OECD Anti-Corruption Initiative for Asia and the Pacific.
  13. Auby, J. B., Breen, E., Perroud, T., & Elgar, E. (2014). Corruption and Conflicts of Interest. Edward Elgar Publishing Limited, UK.
  14. Bakhsaliyev, B. V. (2022). Conflicts of interest in the public sector. Bank and policy, 2(2), 1-6. http://doi.5281/zenodo.5979691
  15. Costa, J. (2023). Conflict of interest legislation in Brazil, South Korea and the European Union: International case studies. Basel Institute on Governance, Switzerland, 1-47.
  16. Curzer, H. J., & Santillanes, G. (2012). Managing Conflict of Interest in Research: Some Suggestions for Investigators. Accountability in Research, 19(3), 143-155.
  17. Delasnerie, A. (2023). Conflict of interests: application of the EU rules in the management of EU funds in the Member States. PE 749.503, Policy Department for Budgetary Affairs, European Parliament, 1-4.
  18. European Court of Auditors. (2023). Conflict of interest in EU cohesion and gricultural spending: Framework in place but gaps in transparency and detection measures. 1-46.
  19. European Union Agency. (2023). Rules for the Prevention and Management of Conflict of Interest. European Union Agency for the Operational Management of Large-Scale IT Syatem in the Area of Freedom, Security and Justice, Adopted on 16.11.2023.
  20. Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Educational Technology Research and Development, 29(2), 75-91. https://doi.org/10.1177/019394599902100603
  21. Independent Commissioner Against Corruption South Australia. (2021). Identify, Disclose and Manage: Conflicts of Interest in Public Administration. icac.sa.gov.au (The date of visiting the site: 2023-09-15)
  22. Isufaj, M. (2022). Prevention of Conflict of Interest Situations in Public Administration. Interdisciplinary Journal of Research and Development, 9(4), 86-91. http://doi. 10.56345/ijrdv9n4s213
  23. Kapras, J. (2023). The Concept of Conflict of Interest as a Decision-Making Problem and Ways of its Resolution. Prague Law, Charles University Law Faculty, 1-14.
  24. Kendall, J. (1999). Axial Coding and the Grounded Theory Controversy. Western Journal of Nursing Research, 21(6), 743-757.
  25. Organization for Economic Co-operation and Development. (2003). Managing Conflict of Interest in the Public Service. OECD Guidelines and Country Experiences.
  26. Organization for Economic Co-operation and Development. (2005). OECD Guidelines for Managing Conflict of Interest in the Public Service. September 2005, Policy Brief.
  27. Organization for Economic Co-operation and Development. (2022). Recommendation of the Council on OECD Guidelines for Managing Conflict of Interest in the Public Service. OECD/LEGAL/0316.
  28. Peters, A., & Handschin, L., & Hogger, D. (2012). Conflict of Interest in Global, Public and Corporate Governance. Cambridge, University Press.
  29. Resnik, D. (2023). Disclosing and managing non-financial conflicts of interest in scientific publications. Research Ethics, 19(2), 121-138. http://doi.1177/17470161221148387
  30. Solberg, T. D. (2023). Conflict of interest and disclosure in healthcare: We can do better. Journal of Applied Clinical, 24(5), 1-3.
  31. Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. London: Sage Publications.
  32. Transparency International. (2018). Conflict of Interest as a Risk of Fraud. Ceska Republika.
  33. United Nations. (2021). Addressing High-Level Conflict of Interest in Southeast Asia. UNODC Regional Office for Southeast Asia and the Pacific.https://www.unodc.org/roseap/en/what-we-do/anti-corruption/topics/2021/08-addressing-high-level-conflict-of-interest-southeast-asia.html (The date of visiting the site: 2023-10-08)
  34. Vugar Bakhsaliyev, B. (2022). Conflicts of Interest in the Public Sector. Bank and Policy, 2(1), 1-6. http://doi.10.5281/zenodo.5979691
  35. World Health Organization. (2015). Addressing and managing conflicts of interest in the planning and delivery of nutrition programmers at country level. Report of a technical consultation convened in Geneva, Switzerland, on 8–9 October 2015.