با کمال مسرت اعلام می دارد فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی در سال 1403 موفق به کسب مجوز از وزارت علوم تحقیقات و فنآوری با رتبه "ب"شده است.

این موفقیت را به جامعه علمی مدیریت و دانشگاه علامه طباطبائی تبریک می گوییم.

 

 

به اطلاع می رساند فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی درمحورهای زیر مقاله می‎پذیرد:

  1. خدمات عمومی(Public Service)
  2. ارزش عمومی (Public Value)
  3. مدیریت خدمات عمومی (Public Service Management)
  4. منفعت عمومی (Public Interest)
  5. حکمرانی(Public Governance)
  6. نظریه های مدیریت دولتیTheories of Public Administration
  7. تعالی خدمات عمومی Public Service Excellence

 از کلیه استادان و پژوهشگران محترم که علاقه‌مند به انتشار پژوهش‌های بدیع خود در هر یک از  موارد فوق‌الذکر هستند، دعوت می‌نماید مقالات را طبق شیوه‌نامه معرفی شده در سایت فصلنامه به آدرس https://spsa.atu.ac.ir  ارسال نمایند.

این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

نشریه با استفاده از سامانه مشابهت یابی(سمیم نور) اقدام به همانندجویی مقالات کرده و مقالاتی با همانندی حداکثر15 درصد را می‌پذیرد.

صدور گواهی پذیرش و چاپ مقاله منحصرا  منوط به در خواست مولف و دریافت نامه پذیرش ممهور به مهر  با امضای سردبیر  نشریه است. دریافت کننده گواهی برای اثبات اصالت آن موظف به استعلام از این نشریه میباشد. 

به اطلاع نویسندگان محترم می رساند جهت پاسخگویی در روزهای شنبه تاچهارشنبه  با شماره تماس 09938780609 فقط از ساعت10 الی12 تماس حاصل نمائید.

 

آینده‌پژوهشی عوامل مؤثر بر کاربست هوش مصنوعی در ارائه خدمات عمومی به شهروندان

بهروز رضایی منش

دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.89580.1086

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، آینده‌پژوهشی عوامل مؤثر بر کاربست هوش مصنوعی در ارائه خدمات عمومی به شهروندان بود. رویکرد پژوهش کنونی آمیخته(کیفی-کمی) بود. پژوهش حاضر از نظر روش انجام، بر پایه تحلیل ماتریس اثرات متقابل ساختاری با رویکرد آینده‌پژوهشی راهبردی و از نظر هدف، از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش از 25 نفر از خبرگان شامل اساتید ...  بیشتر

تجربه نگاری دستگاه های اجرایی در مقرره گذاری مدیریت تعارض منافع؛ رهاوردی برای تصویب قانون مدیریت تعارض منافع

حسین اصلی پور؛ حسین جمور؛ ملیحه ربیعی؛ نیلوفر مظفری

دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.88849.1074

چکیده
  تعارض منافع یکی از مسائل اساسی در حوزه‌های حقوق و مدیریت محسوب می‌شود. هدف این پژوهش واکاوی تجارب نهادهای اجرایی کشور در زمینه مقرره‌ گذاری مرتبط با مدیریت تعارض منافع، و ارائه راهکارهایی کاربردی برای ارتقای فرآیند تنقیح و تصویب لایحه مدیریت تعارض منافع است. این پژوهش از منظر روش شناختی، پژوهش کیفی است و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. ...  بیشتر

پشیمانی شغلی فراتر از یک احساس: زنگ خطری برای رضایت شغلی و کیفیت کار

سمیه ملکیان فرد؛ طیبه امیرخانی

دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.89265.1081

چکیده
  هدف: این پژوهش با رویکرد ترکیبی (کیفی-کمّی)، پدیده پشیمانی شغلی را در صنعت لوازم خانگی ایران بررسی و محرک‌ها، پیامدها و راهبردهای مقابله با آن را شناسایی نمود.روش: در بخش کیفی، از راهبرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد (GT) به همراه مصاحبه ساختارنیافته با ۲۵ کارمند استفاده شد. در بخش کمّی، ۳۰۲ پرسشنامه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده توزیع ...  بیشتر

واکاوی نهادی فرآیند بودجه ریزی در نظام سلامت ایران: یک مطالعه تحلیلی-اسنادی

مهسا اکبری؛ علی موصلی

دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.89797.1089

چکیده
  فرایند بودجه‌ریزی در نظام سلامت ایران به‌دلیل نقش‌آفرینی نهادهای متعدد و نبود سازوکارهای هماهنگ‌کننده، با نارسایی‌هایی مواجه است که کارایی و پایداری مالی نظام سلامت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. با تکیه بر ادبیات حکمرانی عمومی و رویکردهای حکمرانی شبکه‌ای و مالی، بودجه سلامت نه محصول تصمیم یک نهاد واحد، بلکه برآیند تعامل و چانه‌زنی ...  بیشتر

تهیه نگاشت فازی عوامل موثر بررفتارهای‌برندساز منابع انسانی ؛

علی امیدی

دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.89556.1085

چکیده
  رفتارهای برندساز منابع انسانی به معنای بروز ویژگی‌های خاص و متمایز شخصیت یک برند از طریق رفتارهای کارکنان و نیروی انسانی آن است، به‌گونه‌ای که شیوه تعامل و ارتباط کارکنان با مشتریان، ویژگی‌های منحصر به فرد برند، نگرش مدیران و استراتژی‌های مشتری‌محور سازمان را به مخاطب منتقل کند، لذاهدف اصلی پژوهش حاضر، تهیه نگاشت فازی برای تحلیل ...  بیشتر

چالش های سازمانی ومدیریت پیچیدگی های مالیات ستانی درایران

حمیدرضا قاسمی بنابری؛ انسیه گودرزی

دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.89169.1078

چکیده
  درآمدهای مالیاتی به عنوان یک منبع مهم درآمدی در تأمین بودجه کشور همواره مورد توجه سیاستگذاران و مدیران دولتی بوده است. این درآمدها به دو طریق مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم با توجه به مجموعه قوانین و مقررات خاصی وصول می‌گردد. در ایران، سازمان امور مالیاتی کشور و به‌طور خاص ادارات کل امور مالیاتی صف، مسولیت تحقق درآمدهای مالیاتی ...  بیشتر

الزامات راه‌اندازی آزمایشگاه‌های خط‌مشی به‌مثابه ابزاری برای ارتقاء کیفیت خدمات عمومی
دوره 2، شماره 4 ، تیر 1403، ، صفحه 155-180

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.83765.1052

چکیده
  آزمایشگاه خطمشی در راستای پیوند میان جامعه و دولت با محوریت حل مسائل مربوط به خطمشی های عمومی کشور و تبدیل زمینه‌های تحدید و تقابل به صحنه‌ی پیشرفت و هم‌افزایی، تلاش دارد با پشتیبانی از حوزه های مختلف جامعه و در نقش یک ابزار هوشمند تحلیل؛ حکمرانی را از تصدی‌گری به نوآوری، از حمایت سنتی به حمایت هوشمند و از فناوری هراسی به مزیت‌گرایی ...  بیشتر

فراحکمرانی: نظریه‌ای برای حفظ و ارتقاء ارزش و خدمات عمومی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1402، ، صفحه 157-185

https://doi.org/10.22054/spsa.2022.66621.1002

چکیده
  حکمرانی بر شبکه‌سازی ذینفعانی متعدد تأکید دارد که از سطوح مختلف و با اهدافی متفاوت گرد هم می‌آیند، این ترکیب از ذینفعان متعدد با اهداف و منافع متفاوت و یا گاه متعارض به چالش مهمی در شبکه حکمرانی تبدیل‌شده و منجر به پیدایش نظریه "فراحکمرانی" گردیده است. فراحکمرانی نوعی مدیریت موازنه قدرت توسط دولت در نظام حکمرانی باهدف تحقق ارزش و ...  بیشتر

نوفناوری ها و مدیریت دولتی ایران
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1402، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/spsa.2023.69087.1004

چکیده
  انقلاب‌های صنعتی در طول چهار قرن گذشته تمام جنبه‌های زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی را در دنیا متحول نموده‌اند. انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفت‌های خیره‌کننده فناوری، مرز میان دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو نموده و گستردگی و عمق تغییرات ناشی از دگرگونی‌های فناورانه آن در کل سیستم‌های تولیدی، مدیریتی و حتی حکمرانی کاملاً مشهود است. ...  بیشتر

قابلیت‌های استراتژیک منابع انسانی: پلی برای پر کردن شکاف میان نظریه و عمل در مدیریت منابع انسانی
دوره 2، شماره 6 ، دی 1403، ، صفحه 1-62

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.88709.1072

چکیده
  در دهه‌های اخیر، علیرغم پیشرفت‌های نظری در مدیریت استراتژیک منابع انسانی، شکاف پایدار میان نظریه و عمل به یک چالش محوری تبدیل‌شده است. این شکاف، ضرورت بازنگری در مدل‌های سنتی و تمرکز بر مفاهیمی نوظهور را ایجاب می‌کند که توانایی پیوند دادن ایده آل‌های نظری با واقعیت‌های عملی سازمان‌ها را داشته باشند. پژوهش حاضر باهدف تحلیل و ...  بیشتر

مفهوم‌سازی ارکان نظام حکمرانی توسعه؛مطالعه تطبیقی نهادهای راهبر توسعه در کشورهای منتخب
دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 95-122

https://doi.org/10.22054/spsa.2024.82943.1047

چکیده
  ماهیت پیچیده و ابعاد چندگانه توسعه مستلزم مشارکت‌بخش‌های مختلف جامعه از جمله سازمان‌های مختلف دولتی؛ بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد است تا در فرایند برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های توسعه فعالانه درگیر شوند. در چارچوب حکمرانی توسعه، نهادهای دولتی و کنشگران غیردولتی (ذی‌نفعان توسعه) با همکاری یکدیگر به دنبال دستیابی به اجماع ...  بیشتر

راهبردهای انسان‌محور در برند سازمانی و تاب‌آوری منابع انسانی خدمات عمومی

رضا عسگری؛ حبیب رودساز؛ بهروز رضایی منش؛ علیرضا کوشکی جهرمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آذر 1404

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.86348.1069

چکیده
  با تشدید رقابت برای جذب و نگهداشت استعدادها و افزایش اهمیت سرمایه انسانی، «برندسازی کارفرما» به یکی از محورهای راهبردی مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است. هدف این پژوهش، طراحی چارچوب مفهومی برند کارفرما با رویکرد تاب‌آوری نیروی انسانی در شرکت‌های دارویی است. این مطالعه با روش مرور نظام‌مند کیفی و بر اساس چارچوب PRISMA انجام شد. ...  بیشتر

ابر واژگان