فراخوان

با کمال مسرت اعلام می دارد فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی برای کسب مجوز علمی به وزارت علوم ارسال و مراحل اصلی اخذ مجوز تایید شده است لذا مقالاتی که در دو شماره آخر چاپ شوند علمی -پژوهشی محسوب می شوند.

به اطلاع می رساند فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی درمحورهای زیر مقاله می‎پذیرد:

  1. خدمات عمومی(Public Service)
  2. ارزش عمومی (Public Value)
  3. مدیریت خدمات عمومی (Public Service Management)
  4. منفعت عمومی (Public Interest)
  5. حکمرانی(Public Governance)
  6. نظریه های مدیریت دولتیTheories of Public Administration
  7. تعالی خدمات عمومی Public Service Excellence

 از کلیه استادان و پژوهشگران محترم که علاقه‌مند به انتشار پژوهش‌های بدیع خود در هر یک از  موارد فوق‌الذکر هستند، دعوت می‌نماید مقالات را طبق شیوه‌نامه معرفی شده در سایت فصلنامه به آدرس https://spsa.atu.ac.ir  ارسال نمایند.

این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

نشریه با استفاده از سامانه مشابهت یابی(سمیم نور) اقدام به همانندجویی مقالات کرده و مقالاتی با همانندی حداکثر15 درصد را می‌پذیرد.

صدور گواهی پذیرش و چاپ مقاله منحصرا  منوط به در خواست مولف و دریافت نامه پذیرش ممهور به مهر  با امضای سردبیر  نشریه است. دریافت کننده گواهی برای اثبات اصالت آن موظف به استعلام از این نشریه میباشد. 

به اطلاع نویسندگان محترم می رساند جهت پاسخگویی در روزهای شنبه تاچهارشنبه  با شماره تماس 09938780609 فقط از ساعت10 الی12 تماس حاصل نمائید.

 

اشارتی به دانشگاه و نگاهی به منش و روش استادی

شمس السادات زاهدی

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.86454.1064

چکیده
  دانشگاه نهادی است بنیادین که موثرترین نقش را در روند توسعه هر کشور ایفا می کند زیرا خروجی های آن، ورودی های سایر نظام های موجود در جامعه را تشکیل می دهند. دانشگاه محل شک است، تشکیک درباره نگرش ها، سیاست ها، رفتارها و کارکردهای کلیه ارکان جامعه. در این مسیر، نظاره گری، پرسشگری و مطالبه گری، حق و بلکه وظیفه دانشگاه است. بدیهی است که ایفای ...  بیشتر

عوامل تاثیرگذار، پیامدها و راهکارهای کاهش اثرات منفی پدیده تثبیت مدیران دولتی

حبیب رودساز؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ نیلوفر مظفری

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.85274.1059

چکیده
  در نظام‌های اداری و حکمرانی معاصر، پدیده «تثبیت مدیران» به عنوان یکی از چالش‌های پنهان اما مؤثر بر ناکارآمدی سازمان‌های عمومی شناخته می‌شود. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که مدیران، به‌ویژه در سطوح ارشد، با بهره‌گیری از نفوذ سازمانی، روابط سیاسی و تخصص انحصاری، به موقعیتی دست می‌یابند که برکناری یا اصلاح عملکرد آنان به امری ...  بیشتر

ارائۀ چارچوبی برای بازطراحی الگوهای نهادی حکمرانی تجارت خارجی ج.ا.ایران؛ ارزیابی تطبیقی با رویکرد آمیخته

محمدرضا مولایاری؛ حمیدرضا ملک محمدی؛ کیومرث اشتریان؛ احسان سلطانی فر

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.87669.1070

چکیده
  با عنایت به چالش‌ ناهماهنگی نهادی، پراکندگی مراکز تصمیم‌گیری و گسست میان لایه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی، بازنگری بنیادین در معماری نهادی حکمرانی تجارت خارجی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تطبیقی چهار الگوی نهادی «وزارتخانه تخصصی بازرگانی»، «وزارتخانه ادغامی صمت»، «شورای عالی صادرات غیرنفتی» ...  بیشتر

نقش رسانه‌های اجتماعی در توسعه مدیریت منابع انسانی و تحول سازمانی

محمدمهدی صادقی اصل؛ سید احمد حسینی

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.86901.1066

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی به عنوان عنصری اثرگذار در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی شناخته می‌شود. به‌همین منظور در این پژوهش هدف بررسی تاثیر رسانه‌های اجتماعی در توسعه مدیریت انسانی و تحول سازمانی در شهرداری بود. پژوهش حاضر بر پارادایم، در گروه پژوهش‌های اثبات‌گرایی، بر اساس هدف پژوهش در گروه پژوهش‌های کاربردی و نیز بر اساس داده‌های مورد ...  بیشتر

تاثیر نظارت نهادی بر جذب عدالت‌محور نیروی انسانی با میانجی‌گری مطالبه‌گری شهروندان و تعدیل‌گری فرهنگ دینی در سازمان‌های دولتی ایران

یلدا محمدپور؛ زهرا علی پور درویش؛ فرج اله رهنورد؛ میثم چگین

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.83824.1054

چکیده
  جذب عدالت محور نیروی انسانی به دلیل تاثیر آن بر نگرش، رفتار و عملکرد نیروی انسانی و در نهایت عملکرد سازمان، جایگاه ویژه‌ای در مباحث مدیریت منابع انسانی داشته است. هدف از این تحقیق، ارائه یک مدل بومی، در زمینه تأثیرگذاری عواملی از قبیل نظارت نهادی، مطالبه گری شهروندان و فرهنگ دینی بر جذب عدالت‌محور نیروی انسانی در سازمان‌های دولتی ...  بیشتر

داده‌کاوی و تحلیل علم‌سنجی و دگرسنجی پژوهش‌های حوزه خدمات عمومی

رضا واعظی؛ حسین جوهری پور؛ محمد خانباشی؛ علی‌ حسین نورافروز؛ علی رنجبر فردوس

دوره 2، شماره 5 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2024.78764.1039

چکیده
  پژوهش در عرصه خدمات عمومی می‌تواند در تصمیم‌سازی‌های بهتر مدیریت دولتی برای ارتقا کیفیت خدمات در سطح عمومی مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر مطالعه پژوهشهای منتشر شده در حوزه خدمات عمومی با دو رویکرد علم‌سنجی و دگرسنجی است تا یک تصویر و دیدگاهی جامع از روندها، بازیگران و نمای پژوهش‌های ‌این حوزه ترسیم شود تا بینش‌هایی ارزشمند برای پژوهشگران ...  بیشتر

الزامات راه‌اندازی آزمایشگاه‌های خط‌مشی به‌مثابه ابزاری برای ارتقاء کیفیت خدمات عمومی
دوره 2، شماره 4 ، تیر 1403، ، صفحه 155-180

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.83765.1052

چکیده
  آزمایشگاه خطمشی در راستای پیوند میان جامعه و دولت با محوریت حل مسائل مربوط به خطمشی های عمومی کشور و تبدیل زمینه‌های تحدید و تقابل به صحنه‌ی پیشرفت و هم‌افزایی، تلاش دارد با پشتیبانی از حوزه های مختلف جامعه و در نقش یک ابزار هوشمند تحلیل؛ حکمرانی را از تصدی‌گری به نوآوری، از حمایت سنتی به حمایت هوشمند و از فناوری هراسی به مزیت‌گرایی ...  بیشتر

فراحکمرانی: نظریه‌ای برای حفظ و ارتقاء ارزش و خدمات عمومی
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1402، ، صفحه 157-185

https://doi.org/10.22054/spsa.2022.66621.1002

چکیده
  حکمرانی بر شبکه‌سازی ذینفعانی متعدد تأکید دارد که از سطوح مختلف و با اهدافی متفاوت گرد هم می‌آیند، این ترکیب از ذینفعان متعدد با اهداف و منافع متفاوت و یا گاه متعارض به چالش مهمی در شبکه حکمرانی تبدیل‌شده و منجر به پیدایش نظریه "فراحکمرانی" گردیده است. فراحکمرانی نوعی مدیریت موازنه قدرت توسط دولت در نظام حکمرانی باهدف تحقق ارزش و ...  بیشتر

نوفناوری ها و مدیریت دولتی ایران
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1402، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/spsa.2023.69087.1004

چکیده
  انقلاب‌های صنعتی در طول چهار قرن گذشته تمام جنبه‌های زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی را در دنیا متحول نموده‌اند. انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفت‌های خیره‌کننده فناوری، مرز میان دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو نموده و گستردگی و عمق تغییرات ناشی از دگرگونی‌های فناورانه آن در کل سیستم‌های تولیدی، مدیریتی و حتی حکمرانی کاملاً مشهود است. ...  بیشتر

مفهوم‌سازی ارکان نظام حکمرانی توسعه؛مطالعه تطبیقی نهادهای راهبر توسعه در کشورهای منتخب
دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 95-122

https://doi.org/10.22054/spsa.2024.82943.1047

چکیده
  ماهیت پیچیده و ابعاد چندگانه توسعه مستلزم مشارکت‌بخش‌های مختلف جامعه از جمله سازمان‌های مختلف دولتی؛ بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد است تا در فرایند برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های توسعه فعالانه درگیر شوند. در چارچوب حکمرانی توسعه، نهادهای دولتی و کنشگران غیردولتی (ذی‌نفعان توسعه) با همکاری یکدیگر به دنبال دستیابی به اجماع ...  بیشتر

شناسایی چالش‌های تأمین کالای اساسی گندم در اکوسیستم خدمات عمومی
دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1403، ، صفحه 183-224

https://doi.org/10.22054/spsa.2023.74961.1025

چکیده
  تأمین کالاهای اساسی به دلیل نقش مهمی که در برطرف نمودن نیازهای اصلی مردم دارد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه دولت‌ها در اکوسیستم خدمات عمومی به شمار می‌رود. گندم از میان طیف وسیعی از انواع کالاهای اساسی از جایگاه خاصی برخوردار است؛ چرا که این کالا نقش مهمی در اقتصاد کشورهای تولیدکننده ایفا می‌کند و به طور مستقیم یا توسط انواع ...  بیشتر

صاحب امتیاز:
دانشگاه علامه طباطبائی

مدیر مسئول:
داود حسین پور

سردبیر:
رضا واعظی

مدیر داخلی:
میترا امینی سپهر


دوره انتشار: فصلنامه

شاپا الکترونیکی: 3041-9484

ابر واژگان