قابلیت‌های استراتژیک منابع انسانی: پلی برای پر کردن شکاف میان نظریه و عمل در مدیریت منابع انسانی

میرعلی سید نقوی؛ نیلوفر مظفری

دوره 2، شماره 6 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.88709.1072

چکیده
  در دهه‌های اخیر، علیرغم پیشرفت‌های نظری در مدیریت استراتژیک منابع انسانی، شکاف پایدار میان نظریه و عمل به یک چالش محوری تبدیل شده است. این شکاف، ضرورت بازنگری در مدل‌های سنتی و تمرکز بر مفاهیمی نوظهور را ایجاب می‌کند که توانایی پیوند دادن ایده‌آل‌های نظری با واقعیت‌های عملی سازمان‌ها را داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و ...  بیشتر

شناسایی چالشها و راهکارهای تحقق نوآوری بخش عمومی در ایران در چارچوب برنامه هفتم پیشرفت

حیدر نجفی رستاقی؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده کرمانی؛ علی اصغر پورعزت

دوره 2، شماره 6 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.89101.1077

چکیده
  نوآوری بخش عمومی به عنوان پیشران تحول و بهبود عملکرد مدیریت دولتی و حکمرانی، نقش تعیین‌کننده‌ای در پاسخگویی به نیازهای پیچیده جامعه و ارتقای کیفیت خدمات دولتی ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف شناسایی چالش‌ها و راهکارهای تحقق نوآوری بخش عمومی در ایران در چارچوب برنامه هفتم پیشرفت و با اتکا به چارچوب نوآوری بخش عمومی OECD انجام شده است. ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی معلمان و دبیران از دیدگاه ‏‏صاحب‌نظران (مورد مطالعه : ‏سازمان آموزش و پرورش استان ‏مرکزی‏) ‏

روح اله حسینی؛ فرشته نظارت ‏

دوره 2، شماره 6 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.88682.1071

چکیده
  مقدمه: تعهد سازمانی یکی از عناصر ضروری در دستیابی به اهداف سازمان است و کارکنان ‏متعهد به بهبود قابل توجهی در نتایج و اهداف سازمان کمک می کنند. در این راستا پژوهش ‏حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی معلمان و دبیران ‏از دیدگاه ‏صاحب‌نظران انجام شد.‏روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی ...  بیشتر

رهبری نسل Z در سازمان‌های دولتی ایران: یک تحلیل کیفی بر سبک‌های نوین و چالش‌های ساختاری (مورد مطالعه: وزارت ورزش و جوانان)

امیررضا نریمانی

دوره 2، شماره 6 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/spsa.2025.88913.1076

چکیده
  تحولات اجتماعی و فناورانه دو دهه اخیر، سازمان‌ها را با ورود نسل Z (متولدین 1376 تا 1391) به محیط کار مواجه ساخته است. این نسل که به‌عنوان دیجیتال‌نیتیو شناخته می‌شود، با ارزش‌هایی همچون شفافیت، عدالت اجتماعی، استقلال‌طلبی و یادگیری مادام‌العمر شناخته می‌شود. در حالی‌که بخش خصوصی توانسته است تا حدی خود را با این ویژگی‌ها سازگار سازد، ...  بیشتر