نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران
چکیده
تحولات اجتماعی و فناورانه دو دهه اخیر، سازمانها را با ورود نسل Z (متولدین 1376 تا 1391) به محیط کار مواجه ساخته است. این نسل که بهعنوان دیجیتالنیتیو شناخته میشود، با ارزشهایی همچون شفافیت، عدالت اجتماعی، استقلالطلبی و یادگیری مادامالعمر شناخته میشود. در حالیکه بخش خصوصی توانسته است تا حدی خود را با این ویژگیها سازگار سازد، سازمانهای دولتی ایران همچنان در چارچوبهای بوروکراتیک و سلسلهمراتبی اداره میشوند. این عدم انطباق، چالشهای جدی در جذب، نگهداشت و انگیزش کارکنان نسل Z ایجاد کرده است. شکاف پژوهشی موجود نشان میدهد که در ایران، علیرغم توجه روزافزون به ویژگیهای آموزشی و یادگیری نسلZ، مطالعات اندکی به بررسی سبکهای رهبری متناسب با این نسل در بخش دولتی پرداختهاند. هدف این پژوهش، شناسایی سبکهای رهبری همسو با ویژگیهای نسل Z در سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از تحلیل تماتیک انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با کارکنان نسل Z و مدیران وزارت ورزش و جوانان گردآوری و با نرم افزارMAXQDA تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که سبکهای رهبری مربیگر، دموکراتیک، خدمتگزار و تحولآفرین بیشترین همخوانی را با نیازها و ارزشهای نسل Z دارند، سبکهای سنتی و اقتدارگرا موجب نارضایتی و کاهش انگیزش کارکنان میشوند. نتایج پژوهش تأکید میکند؛ تحول رهبری در سازمانهای دولتی ایران اجتنابناپذیر است و نیازمند الگویی بومی است که علاوه بر بهرهگیری از نظریات جهانی، با ارزشهای فرهنگی و ساختار بوروکراتیک ایران سازگار باشد. چنین الگویی میتواند راهنمایی عملی برای مدیران دولتی در پاسخ به انتظارات نسل Z و افزایش کارآمدی سازمانهای دولتی باشد.
عنوان مقاله [English]
Leading Generation Z in Iranian Government Organizations: A Qualitative Analysis of New Styles and Structural Challenges (A Study of the Ministry of Sports and Youth)
نویسنده [English]
- Amir Reza Narimani
University of Tehran, Faculty of Governance
چکیده [English]
Recent social and technical advancements have introduced Generation Z (born between 1997 and 2012) into the workforce, posing challenges for enterprises. This generation, referred to as digital natives, is defined by principles including transparency, social justice, autonomy, and continuous education. Although the private sector has somewhat adapted to these features, Iranian government entities continue to operate within bureaucratic and hierarchical structures. This mismatch has posed significant issues in attracting, keeping, and inspiring Generation Z personnel. The current research gap reveals that, despite rising attention to Generation Z's educational and learning characteristics, few studies in Iran have explored leadership styles appropriate for this generation in the public sector. The goal of this study is to identify leadership styles that correlate to Generation Z characteristics in governmental organizations and to create a contextually relevant conceptual model. The present study employed a qualitative method and thematic analysis. Semi-structured interviews with Generation Z managers and staff from the Ministry of Sports and Youth were used to gather data, and MAXQDA software was used for open, axial, and selective coding analysis. The research revealed that coaching, democratic, servant, and transformational leadership styles are most suited to Generation Z's demands and ideals, but conventional and authoritarian methods result in employee unhappiness and low motivation. The study's findings underline that leadership transition in Iranian government institutions is unavoidable and necessitates an indigenous model that, while relying on global theories, is also consistent with Iranian cultural values and bureaucratic structure. Such a model can give real assistance for government managers in addressing Generation Z's aspirations while also boosting government organization efficiency.