نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: تعهد سازمانی یکی از عناصر ضروری در دستیابی به اهداف سازمان است و کارکنان متعهد به بهبود قابل توجهی در نتایج و اهداف سازمان کمک می کنند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی معلمان و دبیران از دیدگاه صاحبنظران انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه صاحبنظران شاغل در سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی بوده است که 40 نفر با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. در گام اول به منظور تایید و غربال عوامل موثر بر تعهد سازمانی از روش دلفی در دو دور استفاده شد. سپس به منظور رتبهبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی از روش تاپسیس بهره گرفته شد.
یافتهها: با توجه به تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده در این پژوهش، ارتقای عملکرد مهمترین معیار و به تعبیری با اهمیت ترین معیار و سپس رعابت اخلاق کاری، تقویت روحیه، کاهش غیبت و انسجام سازمانی به ترتیب به عنوان شاخص های موثر در رتبه بندی عوامل موثر بر تعهد سازمانی معلمان و دبیران قرار دارند. رتبه بندی عوامل با تاپسیس نشان داد تقدیر و پاداش به عنوان مهمترین عامل در بین عوامل موثر بر تعهد سازمانی معرفی می شود. همچنین فرهنگ سازمانی اثربخش نیز در اولویت اخر قرار میگیرد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد با توجه به یافتههای پژوهش جهت بهبود تعهد سازمانی معلمان و دبیران آموزش و پرورش، تقدیر و پاداش به عنوان مهمترین عامل در بین
عنوان مقاله [English]
Identification and Ranking of Factors Affecting the Organizational Commitment of Teachers From the Point of View of Experts (case study: Central Province Education Organization)
نویسندگان [English]
- Roholah Hosseini 1
- Fereshteh Nezarat 2
1 Associate Professor, Faculty of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran,
2 MSc, Faculty of Management & Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran,
چکیده [English]
Introduction: Organizational commitment is an essential element in achieving organizational goals, and committed employees contribute to significant improvements in organizational results and goals. In this regard, the present study was conducted with the aim of identifying and ranking the factors affecting the organizational commitment of teachers and principals from the perspective of experts.
Research Methodology: The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the study included all experts working in the Education Organization of the Central Province, 40 of whom were selected using a purposive non-probability sampling method. In the first step, the Delphi method was used in two rounds to confirm and screen the factors affecting organizational commitment. Then, the TOPSIS method was used to rank the factors affecting organizational commitment.
Findings: According to the analysis of the data obtained in this study, improving performance is the most important criterion and, in a sense, the most important criterion, followed by work ethic, morale enhancement, absenteeism reduction, and organizational cohesion, respectively, as effective indicators in ranking the factors affecting the organizational commitment of teachers and principals. Ranking the factors with TOPSIS showed that recognition and reward are introduced as the most important factor among the factors affecting organizational commitment. Also, effective organizational culture is given the last priority.
Conclusion: It seems that, according to the research findings, in order to improve the organizational commitment of teachers and education and training instructors, Recognition and rewards, as the most important factor among the factors affecting organizational commitment, should be considered by education and school managers and policymakers.