نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام ‏نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام ‏نور، تهران، ایران

10.22054/spsa.2025.88682.1071

چکیده

مقدمه: تعهد سازمانی یکی از عناصر ضروری در دستیابی به اهداف سازمان است و کارکنان ‏متعهد به بهبود قابل توجهی در نتایج و اهداف سازمان کمک می کنند. در این راستا پژوهش ‏حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی معلمان و دبیران ‏از دیدگاه ‏صاحب‌نظران انجام شد.‏
روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی – پیمایشی است. ‏جامعه آماری تحقیق شامل کلیه صاحب‌نظران شاغل در سازمان آموزش و پرورش استان ‏مرکزی بوده است که 40 نفر با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. در گام ‏اول به منظور تایید و غربال عوامل موثر بر تعهد سازمانی از روش دلفی در دو دور استفاده شد. ‏سپس به منظور رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی از روش تاپسیس بهره گرفته شد‎.‎‏ ‏
‏ یافته‌ها: با توجه به تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده در این پژوهش، ارتقای عملکرد ‏مهمترین معیار و به تعبیری با اهمیت ترین معیار و سپس رعابت اخلاق کاری، تقویت روحیه، ‏کاهش غیبت و انسجام سازمانی به ترتیب به عنوان شاخص های موثر در رتبه بندی عوامل ‏موثر بر تعهد سازمانی معلمان و دبیران ‏قرار دارند. رتبه بندی عوامل با تاپسیس نشان داد ‏تقدیر و پاداش به عنوان مهم‌ترین عامل در بین عوامل موثر بر تعهد سازمانی معرفی می شود. ‏همچنین فرهنگ سازمانی اثربخش نیز در اولویت اخر قرار می‌گیرد.‏
‏ نتیجه‌گیری: به نظر میرسد با توجه به یافتههای پژوهش جهت بهبود تعهد سازمانی معلمان و ‏دبیران آموزش و پرورش، تقدیر و پاداش به عنوان مهم‌ترین عامل در بین

عنوان مقاله [English]

Identification and Ranking of Factors Affecting the Organizational ‎Commitment of ‎Teachers From the Point of View of Experts ‎ (case study: Central Province Education Organization) ‎

نویسندگان [English]

  • Roholah Hosseini 1
  • Fereshteh Nezarat 2

1 Associate ‎ Professor, Faculty of Management, Payame ‎Noor University, Tehran, Iran, ‎

2 MSc, Faculty of Management & Accounting, Payame Noor University, Tehran, ‎Iran, ‎

چکیده [English]

Introduction: Organizational commitment is an essential element in achieving ‎organizational goals, and committed employees contribute to significant ‎improvements in organizational results and goals. In this regard, the present ‎study was conducted with the aim of identifying and ranking the factors ‎affecting the organizational commitment of teachers and principals from the ‎perspective of experts.‎

Research Methodology: The research is applied in terms of purpose and ‎descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the study ‎included all experts working in the Education Organization of the Central ‎Province, 40 of whom were selected using a purposive non-probability ‎sampling method. In the first step, the Delphi method was used in two rounds ‎to confirm and screen the factors affecting organizational commitment. Then, ‎the TOPSIS method was used to rank the factors affecting organizational ‎commitment.‎
Findings: According to the analysis of the data obtained in this study, ‎improving performance is the most important criterion and, in a sense, the ‎most important criterion, followed by work ethic, morale enhancement, ‎absenteeism reduction, and organizational cohesion, respectively, as effective ‎indicators in ranking the factors affecting the organizational commitment of ‎teachers and principals. Ranking the factors with TOPSIS showed that ‎recognition and reward are introduced as the most important factor among the ‎factors affecting organizational commitment. Also, effective organizational ‎culture is given the last priority.‎
Conclusion: It seems that, according to the research findings, in order to ‎improve the organizational commitment of teachers and education and ‎training instructors, Recognition and rewards, as the most important factor ‎among the factors affecting organizational commitment, should be considered ‎by education and school managers and policymakers.‎