سید مهدی الوانی؛ لیلا شمس
چکیده
انقلاب های صنعتی در طول چهار قرن گذشته تمام جنبه های زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی را در دنیا متحول نموده اند. انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفت های خیره کننده فناوری مرز بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو نموده و گستردگی و عمق تغییرات ناشی از دگرگونی های فناورانه آن در کل سیستم های تولیدی، مدیریتی و حتی حکمرانی کاملاً مشهود است. فناوری های ...
بیشتر
انقلاب های صنعتی در طول چهار قرن گذشته تمام جنبه های زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی را در دنیا متحول نموده اند. انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفت های خیره کننده فناوری مرز بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو نموده و گستردگی و عمق تغییرات ناشی از دگرگونی های فناورانه آن در کل سیستم های تولیدی، مدیریتی و حتی حکمرانی کاملاً مشهود است. فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی بر عملکرد مدیریت دولتی هم از منظر انجام عملیات داخلی سازمان های عمومی و هم در ارائه خدمات عمومی به شهروندان تاثیرات بسیاری داشته است. در این پژوهش با استفاده از نظریه مطالعات اجتماعی علم و نظریه کنشگر-شبکه به بررسی نقش نوفناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در مدیریت دولتی کشورمان پرداخته و بدین منظور گروهی از کنشگرانی که با فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در نظام مدیریت دولتی سروکار دارند با روش گلوله برفی انتخاب شده و طی مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته به تشریح مباحث پرداخته می شود.
شمس السادات زاهدی
چکیده
خدمات عمومی از منظر جدید بر مشارکت شهروندان در فرایند حکمرانی تآکید دارد و وظیفه دولت در این مورد ایجاد فضای امن و مناسبی است که با زیرساخت های کارآمد، امکان مشارکت شهروندان را به طور موثر فراهم آورد. پیشرفت های حاصله در زمینه علم و تکنولوژی بستر مساعدی را برای همکاری متقابل بین دولت ها و جوامع ایجاد کرده است و از این طریق امکان تبادل ...
بیشتر
خدمات عمومی از منظر جدید بر مشارکت شهروندان در فرایند حکمرانی تآکید دارد و وظیفه دولت در این مورد ایجاد فضای امن و مناسبی است که با زیرساخت های کارآمد، امکان مشارکت شهروندان را به طور موثر فراهم آورد. پیشرفت های حاصله در زمینه علم و تکنولوژی بستر مساعدی را برای همکاری متقابل بین دولت ها و جوامع ایجاد کرده است و از این طریق امکان تبادل خودکار اطلاعات بین سازمان ها و نظام های اجتماعی تسهیل شده است. یکی از واقعیت های جهان امروز، ظهور و گسترش سازمان های مجازی است. این سازمان ها توانسته اند از طریق شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی، فراسوی مرزهای مکانی، زمانی، و فرهنگی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، از ویژگی انعطاف پذیری برخوردار باشند و برای تحقق هدف های مشترک، به تبادل دانایی ها و مهارت های خود بپردازند. در حال حاضر کشورهای زیادی به ظرفیت و اهمیت سازمان های مجازی و همچنین به اثرات اجتماعی آنها پی برده و ضرورت ایجاد و حمایت از آنها را درک کرده اند. اداره موثر و کارآمد این سازمان ها مهارت های مدیریتی خاص و ویژه ای را می طلبد. در پایان مقاله راهکارهای عملی و پیشنهادهایی در این زمینه ارایه شده اند.
فرج اله رهنورد
چکیده
خطمشی اصلاح اداری از دیرباز در ایران و دیگر کشورهای درحالتوسعه موردتوجه بوده و هست. با توجه به انتقادهایی که بر برنامه های تحول اداری در ایران وارد شده است، تدوین پایه نظری مناسب برای تحول اداری با رویکرد حکمرانی عمومی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که هدف اصلی این پژوهش است. جامعه آماری در این پژوهش 32 نفر از خبرگان رشته مدیریت است که ...
بیشتر
خطمشی اصلاح اداری از دیرباز در ایران و دیگر کشورهای درحالتوسعه موردتوجه بوده و هست. با توجه به انتقادهایی که بر برنامه های تحول اداری در ایران وارد شده است، تدوین پایه نظری مناسب برای تحول اداری با رویکرد حکمرانی عمومی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که هدف اصلی این پژوهش است. جامعه آماری در این پژوهش 32 نفر از خبرگان رشته مدیریت است که ضمن تسلط به مباحث نظری مدیریت دولتی، کم و بیش از تجربه کاری در محیطهای اداری نیز برخوردارند. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که برنامههای تحول اداری در ادوار گذشته چندان با حکمرانی عمومی همتراز نیستند. درضمن، یافتههای پژوهشی نشان داد که دیدمان تلفیقی مدیریت ارزشهای همگانی و متعالی از مقبولیت بیشتری بین خبرگان به عنوان دیدمان همسو با حکمرانی عمومی برخوردار است. از اینرو، پیشنهاد میشود سازمان متولی تحول در نظام اداری همسو با دیدمان تلفیقی تراز حکمرانی عمومی در نقشه راه نظام اداری تجدید نظر کرده و برنامههای توسعه اداری را متناسب با انتظارات و نیازهای مردم تدوین کند.
حمید تابلی؛ محبوبه عسکری باقرآبادی؛ پدرام رجب زاده
چکیده
در دهههای اخیر با گسترش تحولات عمیق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، جنبش جدیدی در حاکمیت به منظور بهبود روابط بین مردم و حکومت تحت عنوان حکومت باز شکل گرفت. هدف این پژوهش، واکاوی عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز است. در این پژوهش پس از مطالعة ادبیات پژوهش و شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز ...
بیشتر
در دهههای اخیر با گسترش تحولات عمیق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، جنبش جدیدی در حاکمیت به منظور بهبود روابط بین مردم و حکومت تحت عنوان حکومت باز شکل گرفت. هدف این پژوهش، واکاوی عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز است. در این پژوهش پس از مطالعة ادبیات پژوهش و شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز و گنجاندن آنها در پرسشنامة نیمه بستهای مبتنی بر طیف لیکرت، پرسشنامه میان 18 نفر از مدیران سیاسی و اداری سازمانهای زیرمجموعه وزارت کشور توزیع گردید که با استفاده از نمونه گیریهای مفهوم و گلوله برفی شناسایی شدند. براساس نتایج تحقیق، تعداد10 عامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز شامل؛ ویژگیهای شخصیتی، توانمندیهای فردی و انگیزش درونی شهروندان، انگیزش بیرونی شهروندان، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانی و حقوقی، کیفیت پلتفرم داده حاکمیتی باز، کیفیت خدمات داده حاکمیتی باز، عوامل فرهنگی- اجتماعی، عوامل سیاسی و تحولات بین المللی، در قالب مدل ساختاری تفسیری شناسایی و سطحبندی گردید. در نتیجه یافتههای این پژوهش نشان دادکه، تحقق مشارکت شهروندان در دادة حاکمیتی باز نمیتواندیک تصمیم اجرایی محض از سوی حاکمیت باشد، بلکه بایستی اقتضاعات گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سازمانی، فناوری و تحولات بینالمللی مرتبط با هر یک از آنها را احصا و مورد واکاوی قرار داد و در نهایت متناسب با آن در راستای منافع عمومی جامعه برنامهریزی و اقدام نمود.
روح اله حسینی
چکیده
زمینه و هدف: سازمانها همواره با بحرانهای مختلفی رو به رو بوده و هستند. اجتناب از بعضی بحرانها ممکن نیست اما با مدیریت صحیح و مشارکت نیروهای خبره و به تبع ان تشکیل سرمایه اجتماعی بسیار قوی در سازمان می توان از پیامدهای این ...
بیشتر
زمینه و هدف: سازمانها همواره با بحرانهای مختلفی رو به رو بوده و هستند. اجتناب از بعضی بحرانها ممکن نیست اما با مدیریت صحیح و مشارکت نیروهای خبره و به تبع ان تشکیل سرمایه اجتماعی بسیار قوی در سازمان می توان از پیامدهای این بحران ها کاست و کنترل کرد. این پژوهش قصد دارد به منظور مدیریت اثر بخش بحران مدلی جهت مدیریت و کنترل بحران در سامانه های علمی با تمرکز بر سرمایه اجتماعی طراحی و جایگاه مدیریت مشارکتی در آن تبیین گردد. روش: پارادایم پژوهش اثبات گرایی است. از نظر روش جمع آوری داده ها، توصیفی تحلیلی است. همچنین، از لحاظ نوع و هدف کاربردی و توسعهای به شمار میرود. در پژوهش حاضر بر مبنای ابتدا به شناسایی عناصر با اهمیت در مدیریت بحران با رویکرد فازی پرداخته شد که در مجموع شش عنصر تعیین گردید و سپس با به کارگیری تکنیک ISM مدل طراحی شد. جامعة آماری این پژوهش مشتمل بر کارشناسان و صاحب نظران دانشگاهی است. یافته ها: یافته های پژوهش دربرگیرندۀ مدل ISM در چهار سطح با توجه به روابط یکطرفه یا دوطرفه است. با توجه به ، تعاملات و ارتیاطات شبکه ای و جو و فضای اعتماد امیز کار بیشتر از دیگر عناصر بر مدیریت و کنترل بحران موثر است. در نازل ترین سطح، مدیریت مشارکتی قرار گرفته است و در بالاترین سطح، ارتیاطات شبکه ای و ترویج هنجارها و ارزشهای سازمانی جای می گیرد. هر چه عناصر در سطح بالاتری باشند، قدرت تحریک کنندگی کمتر و میزان وابستگی آنها بیشتر می شود.
رضا واعظی؛ لیلا شمس؛ مصطفی ملکی
چکیده
حکمرانی بر شبکه سازی ذینفعانی متعدد تاکید دارد که از سطوح مختلف و با اهدافی متفاوت گردهم می آیند، این ترکیب از ذینفعان متعدد با اهداف و منافع متفاوت و یا گاه متعارض به چالش مهمی در شبکه حکمرانی تبدیل شده و منجر به پیدایش نظریه "فراحکمرانی" گردیده است. فراحکمرانی نوعی مدیریت موازنه قدرت توسط دولت در نظام حکمرانی با هدف تحقق ارزش و خدمات ...
بیشتر
حکمرانی بر شبکه سازی ذینفعانی متعدد تاکید دارد که از سطوح مختلف و با اهدافی متفاوت گردهم می آیند، این ترکیب از ذینفعان متعدد با اهداف و منافع متفاوت و یا گاه متعارض به چالش مهمی در شبکه حکمرانی تبدیل شده و منجر به پیدایش نظریه "فراحکمرانی" گردیده است. فراحکمرانی نوعی مدیریت موازنه قدرت توسط دولت در نظام حکمرانی با هدف تحقق ارزش و خدمات عمومی است. برابر این نظریه دولت ها با درجه بالاتری از نمایندگی شهروندان نسبت به سایر ذینفعان در فرآیند مذاکرات و اعمال اراده در مسیر مدیریت جامعه مداخله نموده و به عنوان نماینده شهروندان از ارزش ها و خدمات عمومی پاسداری می نمایند. در این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب 19 مقاله علمی پژوهشی فراحکمرانی از نشریات تخصصی مختلف مورد مطالعه دقیق قرار گرفتند و در مجموع 20 کد در قالب سه مقوله چرایی؛ چیستی و چگونگی فراحکمرانی در مسیر حفظ و ارتقاء ارزش و خدمات عمومی احصاء و تشریح گردید.