حسام عزت آبادی پور؛ فرج اله رهنورد؛ سید محمد زاهدی
چکیده
کیفیت خدمات عمومی ارائهشده در دولت و بخش عمومی کشور بقدری ناامید کننده است که استمرار رویههای موجود برای مردم امکانپذیر نیست. پژوهش پیشرو با توجه به این موضوع و با نگاهی به عوارض حرفههای موجود کشور مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ساختمان، بدنبال تدوین چهارچوبی برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران است.پژوهش حاضر ...
بیشتر
کیفیت خدمات عمومی ارائهشده در دولت و بخش عمومی کشور بقدری ناامید کننده است که استمرار رویههای موجود برای مردم امکانپذیر نیست. پژوهش پیشرو با توجه به این موضوع و با نگاهی به عوارض حرفههای موجود کشور مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ساختمان، بدنبال تدوین چهارچوبی برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران است.پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای کاربردی با فلسفه واقعگرائی انتقادی، رویکرد استقرایی و استراتژی پژوهش کیفی-کمّی است. در این پژوهش، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و پس از اصلاح و تکمیل «اصول»، «فرایند» و «عوامل موثر» برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران توسط خبرگان دانشگاهی و نخبگان اجرایی کشور، پرسشنامهای با ۷۴ گویه، تهیه و در میان ۶۰۷ مدیر حرفهای (پایه، میانی و ارشد) ۴۰ سازمانهای دولتی توزیع شد. برای پاسخ به سوال پژوهشی، آمارتوصیفی و سپس آزمون تی-تکنمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون خطی گامبهگام انجام شد. براساس یافتههای تحقیق، مراحل حرفهایسازی مشاغل به ترتیب شامل «ایجاد شغل تماموقت»، «برگزاری دورههای آموزشگاهی»، «ایجاد رشته دانشگاهی»، «تشکیل انجمنهای حرفهای محلی و ملی»، «تصویب قانون صدور مجوز فعالیت حرفهای» و «تدوین کدهای اخلاق حرفهای» است. اصول حاکم بر این فرایند نیز مشتمل بر «اقتضائیبودن فرایند حرفهایسازی»، «داشتن آرمان خدمت»، «شایستگی»، «سلامت اداری»، «حکمرانی مطلوب اسلامی»، «استقلال»، «امنیت» و «محرمانگی اطلاعات راهبردی» است. از میان ۷ عامل موثر شناسایی شده، عوامل «ظرفیتهای علمی و عملی برای گذر از مشاغل مدیریتی به مدیریت حرفهای» و «شفافیت و پاسخگویی مدیران دولتی» بیشترین تاثیر را بر فرایند حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران هستند.
سید مهدی الوانی؛ لیلا شمس
چکیده
انقلابهای صنعتی در طول چهار قرن گذشته تمام جنبههای زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی را در دنیا متحول نمودهاند. انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفتهای خیرهکننده فناوری، مرز میان دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو نموده و گستردگی و عمق تغییرات ناشی از دگرگونیهای فناورانه آن در کل سیستمهای تولیدی، مدیریتی و حتی حکمرانی کاملاً مشهود است. ...
بیشتر
انقلابهای صنعتی در طول چهار قرن گذشته تمام جنبههای زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی را در دنیا متحول نمودهاند. انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفتهای خیرهکننده فناوری، مرز میان دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو نموده و گستردگی و عمق تغییرات ناشی از دگرگونیهای فناورانه آن در کل سیستمهای تولیدی، مدیریتی و حتی حکمرانی کاملاً مشهود است. فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد مدیریت دولتی هم از منظر انجام عملیات داخلی سازمانهای عمومی و هم در ارائه خدمات عمومی به شهروندان تأثیرات بسیاری داشته است. در این پژوهش با استفاده ازنظریه مطالعات اجتماعی علم و نظریه کنشگر-شبکه به بررسی نقش نوفناوریهای اطلاعات و ارتباطات در مدیریت دولتی کشورمان پرداخته و بدین منظور گروهی از کنشگرانی که با فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات در نظام مدیریت دولتی سروکار دارند با روش گلوله برفی انتخابشده و طی مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته به تشریح مباحث پرداخته میشود.