نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی تهران

10.22054/spsa.2025.89556.1085

چکیده

رفتارهای برندساز منابع انسانی به معنای بروز ویژگی‌های خاص و متمایز شخصیت یک برند از طریق رفتارهای کارکنان و نیروی انسانی آن است، به‌گونه‌ای که شیوه تعامل و ارتباط کارکنان با مشتریان، ویژگی‌های منحصر به فرد برند، نگرش مدیران و استراتژی‌های مشتری‌محور سازمان را به مخاطب منتقل کند، لذاهدف اصلی پژوهش حاضر، تهیه نگاشت فازی برای تحلیل و شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای برندساز منابع انسانی است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، پیمایشی و اکتشافی است. رویکرد پژوهشی ترکیبی از روش‌های قیاسی و استقرایی است. جامعه آماری شامل ۲۰ نفر از اساتیدمدیریت و مدیران منابع انسانی سازمان‌ها می‌باشد که به‌صورت هدفمند و با روش گلوله‌برفی انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مصاحبه در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی است. اعتبار ابزارها از طریق روایی محتوایی و پایایی درون‌کدگذار (برای مصاحبه‌ها) و پایایی بازآزمون (برای پرسشنامه‌ها) تأیید شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری (در بخش کیفی) و تحلیل نگاشت فازی (FCM) در بخش کمی صورت گرفت.رفتارهای برندساز منابع انسانی تحت تأثیر رهبری الهام‌بخش، فرهنگ سازمانی برندمحور و آموزش قرار دارند که موجب ارتقاء عملکرد سازمان و تقویت تصویر برند می‌شوند. این رفتارها منجر به افزایش رضایت و وفاداری مشتریان، بهبود سرمایه برند و مزیت رقابتی پایدار می‌گردند. بنابراین، توسعه این عوامل در سازمان‌ها برای تحقق اهداف برند و حفظ جایگاه رقابتی ضروری است.

عنوان مقاله [English]

Preparing a fuzzy map of factors affecting human resources branding behaviors;

نویسنده [English]

  • Ali Omidi

Tehran University of Medical Sciences and Health Services

چکیده [English]

Objective: Human resource branding behaviors mean the manifestation of specific and distinctive characteristics of a brand's personality through the behaviors of its employees and human resources, in such a way that the way employees interact and communicate with customers, the unique characteristics of the brand, the attitude of managers, and the organization's customer-oriented strategies are conveyed to the audience. Therefore, the main objective of the present study is to prepare a fuzzy map to analyze and identify the factors affecting human resource branding behaviors.
Method: This research is applied in terms of purpose and survey and exploratory in terms of data collection method. The research approach is a combination of deductive and inductive methods. The statistical population includes 20 management professors and human resource managers of organizations who have been selected purposefully and using the snowball method. The data collection tool includes interviews in the qualitative section and questionnaires in the quantitative section. The validity of the instruments was confirmed through content validity and intra-coder reliability (for interviews) and test-retest reliability (for questionnaires). Data analysis was performed using content analysis and coding (in the qualitative part) and fuzzy mapping analysis (FCM) in the quantitative part.
Findings and results: Human resource branding behaviors are influenced by inspirational leadership, brand-oriented organizational culture, and training, which improve organizational performance and strengthen brand image. These behaviors lead to increased customer satisfaction and loyalty, improved brand equity, and sustainable competitive advantage. Therefore, developing these factors in organizations is essential to achieve brand goals and maintain competitive position.