نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 کارشناس پژوهش، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

5 دانش اموخته کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/spsa.2024.78764.1039

چکیده

پژوهش در عرصه خدمات عمومی می‌تواند در تصمیم‌سازی‌های بهتر مدیریت دولتی برای ارتقا کیفیت خدمات در سطح عمومی مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر مطالعه پژوهشهای منتشر شده در حوزه خدمات عمومی با دو رویکرد علم‌سنجی و دگرسنجی است تا یک تصویر و دیدگاهی جامع از روندها، بازیگران و نمای پژوهش‌های ‌این حوزه ترسیم شود تا بینش‌هایی ارزشمند برای پژوهشگران و سیاست‌گذاران ارائه شود. بنابراین تمامی مطالعات ‌این حوزه در پایگاه استنادی وب‌اوساینس جستجو و بازیابی شدند. با استفاده از نرم‌افزارهای مصورسازی و داده‌کاوی، چگونگی توسعه ‌این حوزه علمی بررسی و تحلیل شد. نتایج نشان داد، انتشارات ‌این حوزه که از دهه 1950 شروع شده، روندی افزایشی دارد و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای مختلف دنیا بخصوص کشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا، اسپانیا و چین در توسعه‌ این حوزه مشارکت داشته‌اند. در‌این زمینه مجلات حوزه مدیریت دولتی تأثیرگذاری بالایی نشان دادند. در نقشه دانشی این حوزه، کلیدواژه‌های غالب بیشتر پیرامون مفاهیمی مانند خدمات عمومی، انگیزه خدمات عمومی، بخش عمومی، اخبار و رسانه‌های اجتماعی، مدیریت عمومی، ارزش عمومی، مدیریت عمومی، حکمرانی محلی، نوآوری و پایداری بودند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Data mining, Altmetrics and bibliometric analysis of researches in the field of public services

نویسندگان [English]

  • Reza Vaezi 1
  • Hossein Joharipour 2
  • Mohammad khanbashi 3
  • Alihossein Noorafrooz 4
  • Ali Ranjbar Ferdos 5

1 Professor of Public Administration Department, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Master’s Graduate of Public Administration, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran

3 . Department of Public Administration, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

4 Master’s Graduate of Library and Information Science, Researcher at Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran

5 Master's Degree in Information Technology Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Research in the field of public services can have a significant impact on better decision-making by governmental authorities to enhance the quality of services at the public level. The objective of current research is to study published research in the field of public services using both scientometric and altmetric approaches to provide a comprehensive understanding of the trends, researchers, and perspectives of research in this field, thus offering valuable insights for researchers and policymakers. Therefore, all studies in this area were searched and retrieved from the Web of Science citation database. Using visualization and data mining softwares, the evoluation of this area was examined and analyzed. The results indicate that publications in this field, which began in the 1950s, show an increasing trend, with many universities from various countries, especially the United States, England, Australia, Spain, and China, participating in the development of the area. Journals in the field of public administration have shown significant influence in this regard. Mapping the knowledge of this field indicated that predominant keywords were mostly around concepts such as public services, motivation for public services, public sector, news and social media, public management, public value, public governance, local governance, innovation, and sustainability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Public Service
  • Public Administration
  • Public Benefit
  • Scientometrics
  1. قربانی‌زاده، وجه الله، سید نقوی، میرعلی، میری، بهنام (1398). بررسی تجربه خدمت عمومی از منظر کارکنان سازمان دولتی با رویکرد تحلیل مضمون، دو فصلنامه علمی مدیریت منابع انسانی،1 (1)، 145-166. 20.1001.1.27173836.1398.1.1.8.8
  2. واعظی، رضا، سهرابی، شهلا (1397). تعالی خدمات عمومی و شبه‌پارادایم‌های مدیریت دولتی، فصلنامه حکمرانی و توسعه، 1(1)، 45-66. 10. 2111/jipaa.2018.85209
  3. واعظی، رضا، قیطرانی، فاطمه (1398). حکمرانی همکارانه؛ رویکردی نو در مدیریت ارزش عمومی، دوفصلنامه توسعه علوم‌انسانی، 2، 61-84. https://www.magiran.com/p2066908
  4. واعظی، رضا، شمس، لیلا، ملکی، مصطفی (1400). فراحکمرانی: نظریه‌ای برای حفظ و ارتقا ارزش و خدمات عمومی، مطالعات مدیریت خدمات عمومی، 1(1)، 151-185. 10.22054/spsa.2022.66621.1002
  5. Andersen, L.B., Jensen, U.T., Kjeldsen, A.M. (2021). Public Service Motivation and Its Implications for Public Service. In: Sullivan, H., Dickinson, H., Henderson, H. (eds) The Palgrave Handbook of the Public Servant. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29980-4_81.
  6. Arfan, S., Mayarni, M., & Nasution, M. S. (2021). Responsivity of Public Services in Indonesia during the Covid-19 Pandemic. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal)4(1), 552-562. https://doi.org/10.33258/birci.v4i1.1638
  7. Chen, J., Walker, R. M., & Sawhney, M. (2020). Public service innovation: a typology. Public Management Review22(11), 1674-1695. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14719037.2019.1645874
  8. Enang, I., Asenova, D., & Bailey, S. J. (2022). Identifying influencing factors of sustainable public service transformation: a systematic literature review. International Review of Administrative Sciences88(1), 258-280. https://doi.org/10.1177/0020852319896399
  9. Han, J., Kamber, M., Jian, P. (2011). Data Mining: Concepts and Techniques, 3rd ed.  Morgan Kaufmann, https://myweb.sabanciuniv.edu/rdehkharghani/files/2016/02/The-Morgan-Kaufmann-Series-in-Data-Management-Systems-Jiawei-Han-Micheline-Kamber-Jian-Pei-Data-Mining.-Concepts-and-Techniques-3rd-Edition-Morgan-Kaufmann-2011.pdf
  10. Hodgkinson, I. R., Hannibal, C., Keating, B. W., Chester Buxton, R., & Bateman, N. (2017). Toward a public service management: past, present, and future directions. Journal of service management28(5), 998-1023.  https://doi.org/10.1108/JOSM-01-2017-0020
  11. Huby, G., Harries, J., & Grant, S. (2011). Contributions of ethnography to the study of public services management: Past and present realities. Public Management Review13(2), 209-225. https://doi.org/10.1080/14719037.2010.532969
  12. Juliani, F., & de Oliveira, O. J. (2016). State of research on public service management: Identifying scientific gaps from a bibliometric study. International Journal of Information Management36(6), 1033-1041. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.07.003
  13. Kekez, A., Howlett, M., & Ramesh, M. (2019). Collaboration in public service delivery: what, when and how. In Collaboration in public service delivery (pp. 2-19). Edward Elgar Publishing. https://www.elgaronline.com/edcollchap-oa/edcoll/9781788978576/9781788978576.00009.xml
  14. Kim, T., Kim, K., & Kim, S. (2022). Institutional correlates of public service motivation: Family, religion, and high school education. Asia Pacific Journal of Public Administration44(3), 214-233. https://doi.org/10.1080/23276665.2021.1977968
  15. Kim, S. (2012). Does person‐organization fit matter in the public‐sector? Testing the mediating effect of person‐organization fit in the relationship between public service motivation and work attitudes. Public Administration Review72(6), 830-840. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2012.02572.x
  16. Kim, S., Vandenabeele, W., Wright, B. E., Andersen, L. B., Cerase, F. P., Christensen, R. K., ... & De Vivo, P. (2013). Investigating the structure and meaning of public service motivation across populations: Developing an international instrument and addressing issues of measurement invariance. Journal of Public Administration Research and Theory23(1), 79-102. https://doi.org/10.1093/jopart/mus027
  17. Levine Daniel, J., & Fyall, R. (2019). The intersection of nonprofit roles and public policy implementation. Public performance & management review42(6), 1351-1371. https://doi.org/10.1080/15309576.2019.1601114
  18. Li, X., Ma, Y., & Zhang, W. (2024). Enhancing urban public service efficiency through the national civilized city policy: an empirical analysis of 282 cities in China from 2005 to 2019. Journal of Asian Public Policy, 1-30. https://doi.org/10.1080/17516234.2024.2335434
  19. Lusch, R. F., & Nambisan, S. (2015). Service Innovation: A Service-Dominant Logic Perspective. MIS Quarterly, 39(1), 155–176.  https://www.jstor.org/stable/26628345
  20. Liu, Z., Ma, Z., & Lei, Y. (2023). Prospects of Mortality Salience for Promoting Sustainable Public Sector Management: A Survey Experiment on Public Service Motivation. Sustainability15(13), 10457. https://doi.org/10.3390/su151310457
  21. Marques, T. M. (2021). Research on public service motivation and leadership: A bibliometric study. International Journal of Public Administration44(7), 591-606. https://doi.org/10.1080/01900692.2020.1741615
  22. Neumann, O. (2019). “Giving something back to society”: A study exploring the role of reciprocity norms in public service motivation. Review of Public Personnel Administration39(2), 159-184. https://doi.org/10.1177/0734371X17698187
  23. Osborne, S. P. (2010). Delivering public services: time for a new theory? Public Management Review, 12(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/14719030903495232
  24. Perry, J. L., & Hondeghem, A. (Eds.). (2008). Motivation in public management: The call of public service. Oxford University Press, USA.
  25. Perry, J. L., Hondeghem, A., & Wise, L. R. (2010). Revisiting the motivational bases of public service: Twenty years of research and an agenda for the future. Public administration review70(5), 681-690. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2010.02196.x
  26. Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of documentation25, 348. https://cir.nii.ac.jp/crid/1570009750342049664
  27. Radnor, Z., & Osborne, S. P. (2013). Lean: a failed theory for public services? Public management review15(2), 265-287. https://doi.org/10.1080/14719037.2012.748820
  28. Ramachandran, R. (2013). Delivery of Public Services - The Way Forward, 15th Thinkers and Writers Forum, March, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2242065
  29. Ritz, A., Brewer, G. A., & Neumann, O. (2016). Public service motivation: A systematic literature review and outlook. Public Administration Review76(3), 414-426. https://doi.org/10.1111/puar.12505
  30. Sari, A. R. (2023). The Impact of Good Governance on the Quality of Public Management Decision Making. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN)1(2), 39-46.  https://doi.org/10.61100/adman.v1i2.21
  31. Sørensen, E., & Torfing, J. (2015). Enhancing public innovation through collaboration, leadership and new public governance. New frontiers in social innovation research, 145-169. https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/27885/1002117.pdf?sequence=1.#page=171
  32. Esteve, M., Urbig, D., Van Witteloostuijn, A., & Boyne, G. (2016). Prosocial behavior and public service motivation. Public Administration Review76(1), 177-187. https://doi.org/10.1111/puar.12480
  33. Van Wart, M. (2016). Public-sector leadership theory: An assessment. In Administrative leadership in the public sector (pp. 11-34). Routledge.
  34. Vogel, R., & Masal, D. (2015). Public leadership: A review of the literature and framework for future research. Public Management Review17(8), 1165-1189. https://doi.org/10.1080/14719037.2014.895031
  35. West, D. M. (2004). E‐government and the transformation of service delivery and citizen attitudes. Public administration review64(1), 15-27. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2004.00343.x
  36. Williams, S. J., Caley, L., Williams, S. J., & Caley, L. (2020). Introduction to Public Service Management and Service Operations. Improving Healthcare Services: Coproduction, Codesign and Operations, 1-13. https://doi.org/10.1007/978-3-030-36498-4_1
  37. Wooldridge, J., & King, M. B. (2019). Altmetric scores: An early indicator of research impact. Journal of the Association for Information Science and Technology70(3), 271-282. https://doi.org/10.1002/asi.24122
  38. Zeng, S., & Yang, H. (2023). A Bibliometric and Visualization Analysis of Knowledge Mapping in Digital Economy Research, 1992–2022. Sustainability15(8), 6565. https://doi.org/10.3390/su15086565