محبوبه عسکری باقرآبادی؛ هادی خان محمدی؛ داود حسین پور
چکیده
نظام اداری کشور همواره با مسائل متعددی روبرو میباشد که به آسانی قادر به مقابله با تمامی آنها نیست، از این رو شناخت ماهیت مسائل در نظام اداری، جهت ارائه کردن بهترین شیوۀ مدیریت و حکمرانی ضرورت دارد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی مسائل بغرنج در نظام اداری ایران است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، و از حیث روش، ...
بیشتر
نظام اداری کشور همواره با مسائل متعددی روبرو میباشد که به آسانی قادر به مقابله با تمامی آنها نیست، از این رو شناخت ماهیت مسائل در نظام اداری، جهت ارائه کردن بهترین شیوۀ مدیریت و حکمرانی ضرورت دارد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی مسائل بغرنج در نظام اداری ایران است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، و از حیث روش، از نوع تحقیقات توصیفی است که بهصورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ خبرگان علمی و اجرایی حوزۀ نظام اداری تشکیل میدهند، که از میان آنها تعداد 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و قضاوتی، انتخاب شد. ابزار گردآوری داده نیز پرسشنامه بود که میزان پایایی آن 83/0 و روایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از مدل تصمیمگیری چندمعیاره (VIKOR) از طریق نرمافزار(EXCEL) استفاده گردید و درجۀ اهمیت معیارها نیز با استفاده از مدل آنتروپی شانون محاسبه شد. یافتهها به معرفی 5 مسئله بغرنج در نظام اداری ایران انجامید، که به ترتیب شامل:«سیاستزدگی »، « تعارض منافع »، « مدیریت منابع انسانی »،« بودجهریزی » و،« پاسخگویی و شفافیت اداری » میباشند. در نتیجه شناخت ماهیت مسائل حوزۀ نظام اداری توسط مسئولان و مدیران میتواند آنها را در جهت تدوین شیوههای جدید حکمرانی متناسب با نوع مسائل یاری رساند.
محمد اربابی اصفهانی؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ شمس السادات زاهدی؛ هادی خان محمدی
چکیده
هدف: بررسی خطمشیگذاری در حوزه فرهنگ تحول دیجیتال و شناسایی مشکلات، نیازمندیها و دلایل عدم اجرای خطمشیها و تدوین مدل ارزیابی خطمشی فرهنگ تحول دیجیتال، میتواند راهگشای حرکت به سمت اجرای مطلوب خطمشیها و تحقق اهداف مرتبط باشد.روش پژوهش: گردآوری دادهها در این پژوهش بر أساس مرور سیستماتیک پیشینه پژوهش از سال 2020 به بعد در ...
بیشتر
هدف: بررسی خطمشیگذاری در حوزه فرهنگ تحول دیجیتال و شناسایی مشکلات، نیازمندیها و دلایل عدم اجرای خطمشیها و تدوین مدل ارزیابی خطمشی فرهنگ تحول دیجیتال، میتواند راهگشای حرکت به سمت اجرای مطلوب خطمشیها و تحقق اهداف مرتبط باشد.روش پژوهش: گردآوری دادهها در این پژوهش بر أساس مرور سیستماتیک پیشینه پژوهش از سال 2020 به بعد در پایگاههای داده معتبر و استفاده از روش 7مرحلهای فراترکیب (باروسو-سندلوسکی)، بر أساس الگوی ارزیابی خطمشی ذینفعگرا برای سه ذینفع شهروندان، حرفهایها و اپراتورها و با استناد به مدل فرهنگ ادگار شاین و در نظر گرفتن سه سطح مصنوعات، ارزشها و مفروضات بنیادین انجام شد.یافتهها: یافتهها شامل 4 مفهوم برای ذینفع حرفهایها(انگیزه و تعهد سازمانی، پذیرش تغییرات، رضایت شغلی، ترویج فرهنگ سازمانی)، 3 مفهوم برای ذینفع اپراتورها (کارایی عملیات، نوآوری و تکنولوژی، مشارکت و همکاری) و 3 مفهوم برای ذینفع شهروندان (رضایت مشتریان، تجریه کاری، اعتماد و امنیت) بود. همچنین 2کد در بخش مفروضات بنیادین، 20 کد برای ارزشها و 9 کد برای سطح مصنوعات شناسایی شد. نتیجهگیری: با توجه به ذینفعان اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان دستگاه مورد مطالعه در این پژوهش، مدلی به تفکیک هر سه ذینفع و بر أساس سطوح مختلف فرهنگی تدوین شد تا ضمن امکان ارزیابی خطمشی برای هر ذینفع به صورت جداگانه، اصلاح و بازنگری خطمشیها بر اساس مدل پیشبینی شده میسر گردد.
حیدر نجفی رستاقی؛ مهدی عبدالحمید
چکیده
ماهیت پیچیده و ابعاد چندگانه توسعه مستلزم درگیری بخشهای مختلف جامعه از جمله سازمانهای مختلف دولتی؛ بخش خصوصی و سازمانهای مردمنهاد است تا در فرایند برنامهریزی و اجرای پروژههای توسعه فعالانه درگیر شوند. در چارچوب حکمرانی توسعه، نهادهای دولتی و کنشگران غیردولتی (ذینفعان توسعه) با همکاری یکدیگر به دنبال دستیابی به اجماع ...
بیشتر
ماهیت پیچیده و ابعاد چندگانه توسعه مستلزم درگیری بخشهای مختلف جامعه از جمله سازمانهای مختلف دولتی؛ بخش خصوصی و سازمانهای مردمنهاد است تا در فرایند برنامهریزی و اجرای پروژههای توسعه فعالانه درگیر شوند. در چارچوب حکمرانی توسعه، نهادهای دولتی و کنشگران غیردولتی (ذینفعان توسعه) با همکاری یکدیگر به دنبال دستیابی به اجماع در تصمیمگیری هستند. اجرای این تصمیمات اگرچه از نهادهای دولتی آغاز میشود، اما شامل مشارکت، نظارت و مدیریت کنشگران ذینفع و متأثر از این تصمیمات نیز میشود. علیرغم تدوین برنامههای توسعه در کشور وجود مسائل و چالشهایی در تدوین و اجرای برنامههای توسعه سبب شده خروجی نهایی این برنامه در واقعیت ملموس نباشد؛ لذا در این پژوهش بهمنظور بهرهگیری از تجارب کشورهای دنیا در راهبری توسعه به مطالعه تطبیقی سازمان متولی توسعه در این کشورها پرداخته شد و کارکردها و نقشهای این سازمانها در پنج رکن کنشگران؛ پیشرانها؛ ابزارهای سیاستی؛ سازوکارهای نظارتی و شیوههای مشارکت بهمنظور مفهومسازی حکمرانی توسعه دستهبندی شد.
روح اله حسینی؛ مژگان طاهری
چکیده
با توجه به نقش بسیار مهم و تأثیرگذار منابع انسانی در افزایش بهرهوری و ارائه خدمات مطلوب در سازمانهای دولتی، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی این دستگاهها ضروری است. هدف از مطالعه حاضر بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی و تیین جایگاه سازمان یادگیرنده در دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ...
بیشتر
با توجه به نقش بسیار مهم و تأثیرگذار منابع انسانی در افزایش بهرهوری و ارائه خدمات مطلوب در سازمانهای دولتی، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی این دستگاهها ضروری است. هدف از مطالعه حاضر بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی و تیین جایگاه سازمان یادگیرنده در دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. از نظر روش، توصیفیتحلیلی و بر حسب روش گردآوری دادهها میدانی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش صاحبنظران دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی است. 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه ماتریسی محقق ساخته در زمینه مسئله پژوهش بود که از طریق پنج تن از اساتید روایی ان تایید شد. دادهها با استفاده از تکنیک تاپسیس تحلیل شدند. به منظور تحلیل وضعیت و جایگاه سازمان یادگیرنده در بین عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی، براساس ادبیات و پیشینه، شش معیار و هشت عامل مؤثر از 21 عامل تعیین گردید. براساس یافتههای این پژوهش کیفیت سرپرستی و رهبری با رویکرد شایسته سالاری به عنوان مهمترین عامل مؤثر در عملکرد منابع انسانی دستگاههای ذیربط قرار گرفت پس از آن سیستم پاداش و تشویق با رویکرد عدالت در پرداخت مزایا حائز اهمیت شد. همچنین انگیزه شغلی کارکنان به عنوان مهمترین معیار شناسایی شد. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق، انتصاب مدیران شایسته و برقراری نظام عادلانه پرداخت حقوق و مزایا مهمترین عوامل در افزایش بهرهوری و همچنین آموزش و توانمندسازی
بهنوش جووری؛ سید کامران یگانگی
چکیده
تحقیق کاربردی حاضر بهمنظور شناسایی و تبیین الزامات نقشآفرین بهمنظور تأمین تدارکات الکترونیکی در شهرداری ها در بازه زمانی 1403 - 1402 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل منابع انسانی شهرداری شهر زنجان بوده است که از طریق نمونهگیری تصادفی- متناسب 169 نفر انتخاب گردیدند. بمنظوراندازه گیری و گردآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامه محقق ...
بیشتر
تحقیق کاربردی حاضر بهمنظور شناسایی و تبیین الزامات نقشآفرین بهمنظور تأمین تدارکات الکترونیکی در شهرداری ها در بازه زمانی 1403 - 1402 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل منابع انسانی شهرداری شهر زنجان بوده است که از طریق نمونهگیری تصادفی- متناسب 169 نفر انتخاب گردیدند. بمنظوراندازه گیری و گردآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. مطابق با مرور ادبیات و پیشینه تحقیق رابطه متغیرهای مشارکت الکترونیکی، مشاوره الکترونیکی، تصمیمگیری در بهکارگیری و اشتراکگذاری اطلاعات الکترونیکی بر اتخاذ تدارکات الکترونیکی بهواسطهی متغیر سیاست نظارتی مدل مفهومی پژوهش را شکل دادند. با توجه به نرمال نبودن توزیع نمونهها برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون معناداری ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد؛ که درنتیجه آن ضریب همبستگی بین متغیرها، بالای 5.0 به دست آمد و نشاندهنده یک رابطه مستقیم، متوسط به بالا و معنادار در سطح خطای 5 درصد و درنتیجه تائید فرضیات تحقیق شد. مطابق با آزمون فریدمن میانگین رتبهها برای مشارکت الکترونیکی 2.63(رتبه اول)، برای مشاوره الکترونیکی 2.56 (رتبه دوم)، برای اشتراکگذاری اطلاعات الکترونیکی 2.53 (رتبه سوم) و برای تصمیمگیری 2.51 (رتبه چهارم) به دست آمد بنابراین مشارکت الکترونیکی بالاترین امتیاز و تصمیمگیری دارای کمترین امتیاز است یعنی بیشترین تأثیرگذاری را مشارکت الکترونیکی بر روی سیاست نظارتی دارد. در ادامه رابطه رگرسیون بین متغیرها ارائه گردید نهایت با به دست آمدن مقدار 1.579 در آزمون دوربین – واتسون اعتبار نتایج رگرسیون تائید شد .
رضا واعظی؛ حسین اصلی پور؛ سعید زرندی؛ لیلا شمس
چکیده
تأمین کالاهای اساسی به دلیل نقش مهمی که در تأمین نیازهای اصلی مردم دارند بهعنوان یکی از مهمترین برنامه دولتها در اکوسیستم خدمات عمومی به شمار میروند. گندم از میان طیف وسیعی از انواع کالاهای اساسی از جایگاه خاصی برخوردار است چراکه این کالا نقش مهمی در اقتصاد کشورهای تولیدکننده ایفا میکند و بهطور مستقیم یا توسط انواع فرآوردههای ...
بیشتر
تأمین کالاهای اساسی به دلیل نقش مهمی که در تأمین نیازهای اصلی مردم دارند بهعنوان یکی از مهمترین برنامه دولتها در اکوسیستم خدمات عمومی به شمار میروند. گندم از میان طیف وسیعی از انواع کالاهای اساسی از جایگاه خاصی برخوردار است چراکه این کالا نقش مهمی در اقتصاد کشورهای تولیدکننده ایفا میکند و بهطور مستقیم یا توسط انواع فرآوردههای حاصل از آن بهعنوان منبع اصلی تأمین انرژی مردم به شمار میرود. در این پژوهش به شناسایی چالشهای تأمین کالای اساسی گندم در کشور پرداخته میشود. به این منظور ابتدا با روش تحلیل مضمون 6 چالش اصلی و 25 چالش فرعی از مقالات و گزارشهای مرتبط احصا شد و سپس با استفاده از تکنیک دنپ به اولویتبندی این چالشها پرداخته شد. مطابق یافتهها چالشهای اصلی به ترتیب شامل تأمین مالی؛ عوامل بینالمللی؛ عوامل مدیریتی و سازمانی؛ ذینفعان و مصرفکنندگان؛ فناوری و زیرساخت و سیاستگذاری و قانونی دارای بیشترین وزن هستند. از میان 25 چالشهای فرعی نیز بیثباتی و افزایش نرخ ارز؛ آثار منفی تحریمهای بینالمللی بر کشور؛ عدم هماهنگی میان سازمانی در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم؛ تولید قابلتوجه ضایعات نان در مصرف و هدر رفت گندم درنتیجه استفاده از ماشینآلات قدیمی در برداشت و یا نگهداری گندم به ترتیب بیشترین وزن را به خود اختصاص میدهند.