Document Type : Original Article

Authors

1 1. Ph.D. Candidate in public administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 2. Associate Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Associate Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

10.22054/spsa.2024.78188.1035

Abstract

The country's administrative system always faces many problems and cannot deal with them quickly. Therefore, it is necessary to know the nature of the problems in the administrative system to provide the best management and governance method. The current research aims to identify and prioritize the wicked problems in Iran's administrative system. The current research uses a mixed approach based on the developmental-applicative goal. Thematic analysis strategy was used in the qualitative part of the research. For this purpose, 11 documents from upstream and library documents were studied in order to collect data. The professors confirmed the reliability calculation in this section using the Holstein coefficient, which is equal to 0.9, and its validity. MAXQDA software was used to analyze the data in this section. In the quantitative part of the research, which considers the prioritization of wicked problems in the administrative system, the multi-criteria decision-making model (VIKOR) was used. This section selected 15 scientific and executive experts in administrative systems by targeted sampling. They answered the questionnaire to determine the options' points and the criteria's importance. The reliability of the questionnaire is 0.83, which was calculated using Cronbach's alpha, and its validity was also confirmed. As a result, the data in this section was analyzed using the software (EXCEL). The findings showed that the problems in Iran's administrative system include politicization, evaluation and monitoring, administrative bureaucracy, human resource management issues, conflict of interest, administrative accountability and transparency, administrative justice, productivity management, administrative intelligence, innovation, and Administrative culture and the problem of budgeting, among which the problems of "politicization," "conflict of interests," "human resource management," "budgeting" and "administrative accountability and transparency" are respectively considered as the wicked problems of Iran's administrative system were introduced. As a result, knowing the nature of problems in the administrative system by officials and managers can help them formulate new governance methods according to the type of problems.

Keywords

  1. آزادی، محمدجواد و شیخ موحد، مهدی (1401). تقویت اعتماد عمومی به‌مثابه ابزار ارتقای سلامت نظام اداری ایران. فصلنامه علمی پژوهش­های نوین حقوق اداری، 4(11)، 219–242. https://doi.org/10.22034/mral.2022.547360.1263
  2. برومند، نادر و پناهی، علی (1402). فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی عملکرد نوآوری. فصلنامه مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 14(56)، 57–76.
  3. بهروزی، کلثوم و احمدی، صبریه (1396). مشکلات و چالش­های نظام‌های اداری در جهان سوم. کنفرانس علمی مدیریت، اقتصاد کاربردی و تجارت.
  4. سرخیلی، الناز؛ رفیعیان، مجتبی و تقوایی، علی­اکبر (1395). بررسی الگوی مدیریت تعارض ذینفعان و ذی­نفوذان در ابرپروژه­های شهر مشهد. جغرافیا و توسعه، 14(45)، 141-157. https://doi.org/10.22111/gdij.2016.2926
  5. صفریان گرمه خانی، روح‌الله؛ رستمی، شکوفه و صفریان، سمیه (1401). فرهنگ و راهبری نظام اداری کارآمد در جمهوری اسلامی ایران. مطالعات دولت پژوهی در جمهوری اسلامی ایران، 8(1)، 97–131.
  6. صفریان گرمه­خانی، روح‌الله؛ شهرام نیا، امیرمسعود؛ مسعودنیا حسین و مکّی، پریسا. (1396). ساختار نظام اداری و فرآیند توسعه سیاسی در دوره اصلاحات (دولت‌های هفتم و هشتم). رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، 9(1)، 121–146.
  7. عبدالحسین‌زاده، ‌محمد؛ قریشی، سیدمحمدحسین و شهر‌آئینی، ‌سیدمجتبی (1397). راهکارهای بهبود برنامه‌های اصلاح نظام اداری مبتنی بر آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته. تحول اداری، 11(56)، 1–14.
  8. فتاحی، مجید؛ عموزاد خلیلی مجید (1396). چالش‌ها و ضرورت‌های تحول در نظام اداری ایران و ارائه راهکارهای عملیاتی. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر،27 (۲۹۲)،56-60.
  9. فرهمند، رضا؛ سلاجقه، سنجر؛ پورکیانی، مسعود؛ صیادی، سعید (1400). شناسایی و تبیین عوامل بازدارنده اجرای تحول نظام اداری در حوزه منابع انسانی: مطالعۀ دستگاه‌های اجرایی شهر کرمان. علوم مدیریت ایران، (63)، 161-184.
  10. قاسمی، جواد (1399). آشنایی بامهارت حل مسئله (ویژه مروجان پهنه­های تولیدی). کرج: آموزش کشاورزی.
  11. قیدرخلجانی، جعفر؛ اثنی­عشری، امین و کریمی گوارشکی، محمدحسین (1399). سه‌گانه قابلیت، عدم قطعیت و پیچیدگی در پروژه‌های توسعه محصولات و سامانه‌های پیچیده. مدیریت نوآوری، 9(1)، 59-99.
  12. کریمی مله، علی (1397). مسائل سیاستی بدخیم و لزوم بازنگری راهبردی در الگو‌های سنتی روابط دولت ملت در ایران. دولت پژوهی، 4(15)، 1–39. https://doi.org/10.22054/tssq.2018.9341
  13. گل­پور، مسعود (1383). ارزیابی عملکرد دولت در اصلاح ساختار نظام اداری کشور چشم‌انداز برنامه چهارم توسعه، همایش برنامه چهارم توسعه، چالش‌ها و ارزش‌ها.
  14. معدنی، جواد و قربانی زاده، وجه الله (1402). شناسایی و اولویت­بندی مسائل مدیریت دولتی در جمهوری اسلامی ایران. پژوهش­های مدیریت عمومی، 16(60)، 67-96. https://doi.org/10.22111/jmr.2022.41044.5691
  15. میرمحمدی، سید محمد و حسن‌پور، اکبر (1390). نظام اداری ایران: تحلیلی بر مشکلات و چالش­ها. چشم‌انداز مدیریت دولتی،2(4)، 9-22.
  16. نصرتی، علیرضا (1399). طراحی راهبردهای بازمهندسی ساختار نظام اداری کشور با تأکید بر همسوسازی روندها و پیشران‌ها. مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، 10(39)، 301–330. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24234621.1399.10.39.11.3
  17. نصیری، بیژن؛ زارع، حمید؛ جابر انصاری، محمدرضا (1403). تأثیر عوامل علّی زمینه‌ای و مداخله‌گر مؤثر بر مدیریت منابع انسانی رفاه محور در بانک سپه. مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 22(1)، 87–104. https://doi.org/10.22059/jomc.2023.357750.1008533
  18. هچ، مری جو (2013). تئوری سازمان (مدرن نمادین و تفسیری). ترجمه حسن دانایی فر (1395)، تهران: مهربان نشر.
  19. Alford, J., & Head, B. (2017). Wicked and less wicked problems: A typology and a contingency framework. Policy and Society, 36, 397–413. https://doi.org/10.1080/14494035.2017.1361634
  20. Bateman,K.M., & Sherman, B.(2023). Working Wickedly: Wicked Problems, Transdisciplinarity, and Dialogic Reflexivity. Conference: NARST,Chicago, IL.
  21. Cosens, B., Ruhl, J. B., Soininen, N., & Gunderson, L. (2021). Designing Law to Enable Adaptive Governance of Modern Wicked Problems. 73 Vanderbilt Law Review, 1687-1732.
  22. Daft, R. L. (2012). Organization Theory and Design (11th edition). Cengage Learning.
  23. Danken, T. (2017). Coordination of Wicked Problems. Comparing inter-departmental coordination of demographic change policies in five German states. PhD Dissertation. Germany: University of Potsdam, Faculty of Economic and Social Sciences. Available at: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-396766.
  24. Deusinger, S. S., & Deusinger, R. H. (2021). Achieving Diagnosis-Based Practice: A Wicked Problem in Physical Therapy. On “Defining Our Diagnostic Labels Will Help Define Our Movement Expertise and Guide Our Next 100 Years.” Sahrmann, S. Phys Ther. Physical Therapy, 101(2), pzab005. https://doi.org/10.1093/ptj/pzab005
  25. Driesbach, Dawn H.(2020).Wicked Ideas for Wicked Problems: Marine Debris and the Complexity of Governance. Doctor of Philosophy (PhD), Dissertation, Old Dominion University
  26. Duma.J.(2023).Using critical KM to address wicked problems. Knowledge Management Research & Practice, 20(5),767-775. https://doi.org/10.1080/14778238.2020.1790310
  27. Glimsholt, A. M. C., & Fredriksen, H. (2022). A case study on exploration of complex problems through design-driven innovation in the public sector. University of South-Eastern Norway Faculty of School of Business Department of Business, Strategy and Political Sciences.
  28. Gold, S., Muthuri, J. N., & Reiner, G. (2018). Collective action for tackling “wicked” social   problems: A system dynamics model for corporate community involvement. Journal of Cleaner Production, 179, 662–673. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.11.197
  29. Head, B. W. (2008). Wicked problems in public policy. Public Policy, 3(2), 101– 118.
  30.  Head, B. W. (2022). Coping with wicked problems in policy design. In B. G. Peters & G. Fontaine (Eds.), Handbook of research on policy design. Edward Elgar.
  31. Hou, X., Li, R., & Zhiping, S. (2022). A Bibliometric Analysis of Wicked Problems: From Single Discipline to Transdisciplinarity. Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, 15. http://dx.doi.org/10.1007/s40647-022-00346-w
  32. Kirschke, S., Franke, C., Newig, J., & Borchardt, D. (2019). Clusters of water governance problems and their effects on policy delivery. Policy and Society, 38(2), 255–277. https://doi.org/10.1080/14494035.2019.1586081
  33. Lönngren, J., & van Poeck, K.(2021). Wicked problems: a mapping review of the Literature. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 6(28),481-502. https://doi.org/10.1080/13504509.2020.1859415
  34. Meza, O., Corona, G. (2018). Wicked Problems, Ready or Not?: A Comparative Overview on the Policy Preparedness to Address the Drug Policy Problem. Working paper for the International Society for the Study of Drug Policy (ISSDP). Vancouver, Canada, 16-18 May 2018, 27. https://doi.org/10.24965/gapp.i23.10648
  35. Moon, M. (2020). Fighting Against COVID‐19 with Agility, Transparency, and Participation: Wicked Policy Problems and New Governance Challenges. Public Administration Review, 80. https://doi.org/10.1111/puar.13214
  36. Montes, L. (2021.). Wicked problems and collaborations between philanthropy and the public sector (Cal State). California State University, Northridge.
  37. Purwanto, A., Fahmi, K., & Sulaiman, A. (2023). Linking of transformational leadership, learning culture, organizational structure and school innovation capacity: CB SEM AMOS analysis. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(3), 1-8. https://doi.org/10.4444/jisma.v2i3.306
  38. Peter. G., Keen, K.(1981).Information System And Organizational Change. Communications of the ACM , 24(1), 423-440.
  39. Rass, L., Treur, J., - Kucharska, W., & Wiewiora, A.(2023). Adaptive dynamical systems modelling of transformational organizational change with focus on organizational culture and organizational learning. Cognitive Systems Research,(79).85-108. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2023.01.004
  40. Roberts, N. (2000).Wicked Problems and Network Approaches to Resolution. International Public Management Review,1(1) 1-19.
  41. Ruhl, J. B.,  & Salzman, J.(2020).Introduction: Governing Wicked Problems, 73 Vanderbilt Law Review. 1561.
  42. Salwasser, H. (2004).Confronting the implications of wicked problems: changes needed in Sierra Nevada National Forest planning and problem solving, in MURPHY, P. A., DENNIS, D., STINE, P. A. (eds.): Proceedings of the Sierra Nevada Science Symposium Gen. Tech. Rep. PSW-GTR-193,  7-22. Albany, CA: Pacific Southwest Research Station, Forest Service, U.S. Department of Agriculture.
  43. Suoheimo, M., Vasques, R., & Rytilahti, P. (2020). Deep Diving into Service Design Problems: Visualizing the Iceberg Model of Design Problemsthrough a Literature Review on the Relation and Role of Service Design with Wicked Problems. The Design Journal. 24(2).231-251. https://doi.org/10.1080/14606925.2020.1838696.