رضا واعظی؛ حسین جوهری پور؛ محمد خانباشی؛ علی حسین نورافروز؛ علی رنجبر فردوس
چکیده
پژوهش در عرصه خدمات عمومی میتواند در تصمیمسازیهای بهتر مدیریت دولتی برای ارتقا کیفیت خدمات در سطح عمومی مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر مطالعه پژوهشهای منتشر شده در حوزه خدمات عمومی با دو رویکرد علمسنجی و دگرسنجی است تا یک تصویر و دیدگاهی جامع از روندها، بازیگران و نمای پژوهشهای این حوزه ترسیم شود تا بینشهایی ارزشمند برای پژوهشگران ...
بیشتر
پژوهش در عرصه خدمات عمومی میتواند در تصمیمسازیهای بهتر مدیریت دولتی برای ارتقا کیفیت خدمات در سطح عمومی مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر مطالعه پژوهشهای منتشر شده در حوزه خدمات عمومی با دو رویکرد علمسنجی و دگرسنجی است تا یک تصویر و دیدگاهی جامع از روندها، بازیگران و نمای پژوهشهای این حوزه ترسیم شود تا بینشهایی ارزشمند برای پژوهشگران و سیاستگذاران ارائه شود. بنابراین تمامی مطالعات این حوزه در پایگاه استنادی وباوساینس جستجو و بازیابی شدند. با استفاده از نرمافزارهای مصورسازی و دادهکاوی، چگونگی توسعه این حوزه علمی بررسی و تحلیل شد. نتایج نشان داد، انتشارات این حوزه که از دهه 1950 شروع شده، روندی افزایشی دارد و دانشگاههای بسیاری از کشورهای مختلف دنیا بخصوص کشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا، اسپانیا و چین در توسعه این حوزه مشارکت داشتهاند. دراین زمینه مجلات حوزه مدیریت دولتی تأثیرگذاری بالایی نشان دادند. در نقشه دانشی این حوزه، کلیدواژههای غالب بیشتر پیرامون مفاهیمی مانند خدمات عمومی، انگیزه خدمات عمومی، بخش عمومی، اخبار و رسانههای اجتماعی، مدیریت عمومی، ارزش عمومی، مدیریت عمومی، حکمرانی محلی، نوآوری و پایداری بودند.
حبیب رودساز؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ نیلوفر مظفری
چکیده
در نظامهای اداری و حکمرانی معاصر، پدیده «تثبیت مدیران» به عنوان یکی از چالشهای پنهان اما مؤثر بر ناکارآمدی سازمانهای عمومی شناخته میشود. این پدیده زمانی رخ میدهد که مدیران، بهویژه در سطوح ارشد، با بهرهگیری از نفوذ سازمانی، روابط سیاسی و تخصص انحصاری، به موقعیتی دست مییابند که برکناری یا اصلاح عملکرد آنان به امری ...
بیشتر
در نظامهای اداری و حکمرانی معاصر، پدیده «تثبیت مدیران» به عنوان یکی از چالشهای پنهان اما مؤثر بر ناکارآمدی سازمانهای عمومی شناخته میشود. این پدیده زمانی رخ میدهد که مدیران، بهویژه در سطوح ارشد، با بهرهگیری از نفوذ سازمانی، روابط سیاسی و تخصص انحصاری، به موقعیتی دست مییابند که برکناری یا اصلاح عملکرد آنان به امری دشوار بدل میگردد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی، دستهبندی و تحلیل پدیده تثبیت مدیران در بخش عمومی با بهرهگیری از روش فراترکیب است.در این پژوهش، با مرور نظاممند و تحلیل 30 مقاله در حوزههای مدیریت عمومی، سیاستگذاری و روانشناسی سازمانی، 46 کد مفهومی استخراج و در سه محور اصلی عوامل تأثیرگذار، پیامدها و راهکارها دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل تثبیت مدیران در سه دسته شناختی، ساختاری و رفتاری-سیاسی قابل تبیین هستند؛ پیامدها در چهار دسته کاهش کارایی سازمانی، آسیب به حاکمیت عمومی، مقاومت در برابر اصلاحات و آثار سیاسی-ساختاری شناسایی شدند؛ و راهکارهای کاهش اثرات تثبیت مدیران نیز در سه دسته اصلاح ساختارهای حاکمیتی، مداخلات رفتاری-تکنولوژیکی و توسعه استراتژیهای نوآورانه دستهبندی گردیدند. در پرتو این یافتهها، پژوهش حاضر بر ضرورت اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه و اصلاحی برای مقابله با پدیده تثبیت مدیران در سازمانهای عمومی به منظور ارتقای عملکرد، تقویت حاکمیت عمومی و تسهیل اصلاحات ساختاری اشاره دارد.