بهروز رضایی منش؛ سکینه بیگدلی؛ علیاصغر پورعزّت؛ داود حسین پور
چکیده
توجه به بعد ارزشها و تأثیر آن بر انتخابها، اجرا و نظارت در فرایند خطمشیگذاری عمومی محققان را به نقش ایدئولوژیها در این فرایند رهنمون میسازد. بررسی ایدئولوژی در ذیل مفهوم ایده/ارزشها در فرایند خطمشیگذاری در سدههای اخیر به دلیل اثرات جریانهای افراطی ایدئولوژیک بر خطمشیهای عمومی و پیامدهای آن رو به رشد بوده است لیکن به ...
بیشتر
توجه به بعد ارزشها و تأثیر آن بر انتخابها، اجرا و نظارت در فرایند خطمشیگذاری عمومی محققان را به نقش ایدئولوژیها در این فرایند رهنمون میسازد. بررسی ایدئولوژی در ذیل مفهوم ایده/ارزشها در فرایند خطمشیگذاری در سدههای اخیر به دلیل اثرات جریانهای افراطی ایدئولوژیک بر خطمشیهای عمومی و پیامدهای آن رو به رشد بوده است لیکن به دلیل پیچیدگی و نبود ابزار کاربردی مناسب محققان مدیریت دولتی را از پرداختن به آن دور داشته است. در همین راستا در این تحقیق، نویسندگان ضمن تمرکز بر این سوال که کدام سیسم جامع ارزشی بر خطمشیهای عمومی در حوزه آموزش عالی در ایران اثرگذارند به مطالعه نظامند تئوری- محور در مورد نقش ایدئولوژی در خطمشیگذاری عمومی پراخته و در نهایت دو چارچوب تحلیلی جهت سازماندهی عوامل اثرگذاری ایدئولوژی در خطمشیهای عمومی در ایران به صورت أعم و درحوزه آموزش عالی به صورت أخص ارائه کرده و ضمن اخذ نظر گروهی از متخصصان این حوزه به روش دلفی به اصلاح و تکمیل آن پرداختند. . تحقیق در حوزه ایدئولوژی در خطمشیگذاری با استفاده از این ابزارها میتواند تحقیقات آینده را هدایت کند ضمن اینکه ابزاری عملی را برای محققان و سیاستگذارانی که مایل به کاهش اثرات منفی ایدئولوژیک و تقویت جایگزینهای آن هستند فراهم سازد.