نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، توسعه منابع انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 دانشیار منابع انسانی و رفتار سازمانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران،

10.22054/spsa.2025.86901.1066

چکیده

رسانه‌های اجتماعی به عنوان عنصری اثرگذار در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی شناخته می‌شود. به‌همین منظور در این پژوهش هدف بررسی تاثیر رسانه‌های اجتماعی در توسعه مدیریت انسانی و تحول سازمانی در شهرداری بود. پژوهش حاضر بر پارادایم، در گروه پژوهش‌های اثبات‌گرایی، بر اساس هدف پژوهش در گروه پژوهش‌های کاربردی و نیز بر اساس داده‌های مورد استفاده به صورت کمی و در نهایت نیز براساس روش گردآوری داده‌ها به صورت میدانی دسته‌بندی شد و همچنین ماهیت پژوهش توصیفی همبتسگی و به صورت مقطعی صورت گرفت. جامعة آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارمندان شهرداری منطقه 11 تهران بود که تعداد 260 نمونه با روش طبقه‌ای انتخاب شدند. تحلیل مدل با استفاده از روش معادلات ساختاری و آزمون همبستگی بررسی شد و نتایج نشان داد که مدل ارائه‌شده برای پژوهش به‌خوبی توانسته است رابطه میان متغیرهای سه گانه را پیش‌بینی نماید. همچنین نتایج آزمون همبستگی حاکی از وجود رابطه معنی‌دار قوی و مثبت میان مولفه‌ها و زیرمولفه‌ها موجود داشت و مشخص شد که رسانه‌های اجتماعی تاثیر معنی‌داری بر مولفه‌های توسعه مدیریت منابع انسانی و تحول‌سازمانی دارد. پیشنهاد می‌شود که سازمان شهرداری تهران با توجه به نتایج بدست آمده باید از نفوذ رسانه‌های اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود در زمینه‌هایی نظیر مدیریت منابع انسانی و تحول سازمانی استفاده نماید.

عنوان مقاله [English]

The role of social media in the development of human resources management and organizational transformation

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdi Sadeghi Asl 1
  • Syed Ahmed Hosseini 2

1 Master of Public Administration, Human Resources Development, Shahed University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Human Resources and Organizational Behavior, Shahed University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Social media is known as an effective element in different political and social dimensions. For this reason, the aim of this research was to investigate the impact of social media in the development of human management and organizational transformation in the municipality. The current research method according to the paradigm is positivist, according to the goal, applied and inductive, according to the type of data, quantitative and according to the data collection method, field and according to the nature and method of the research, descriptive-correlation and According to the research tool, it is a questionnaire and the research was carried out cross-sectionally. The statistical population of this research was all managers and employees of the 11th district of Tehran; 260 samples were selected using stratified method. The analysis of the model was investigated using the method of structural equations and correlation test, and the results showed that the model presented for the research was able to predict the relationship between the three variables. Also, the results of the correlation analysis indicated the existence of a strong and positive significant relationship between the existing components and sub-components, and it was found that social media has a significant relationship with the development components of human resources management and organizational transformation. It is suggested that according to the obtained results, Tehran municipality should use the influence of social media to advance its goals in areas such as human resource management and organizational transformation.

  1. اعظمی، محسن، اکبری، پیمان، کریمی، علی (1402). تأثیر مدیریت راهبردی بر مدیریت دانش منابع انسانی: نقش میانجی رسانه‌های اجتماعی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(2)، 400-371. 22091/stim.2022.8674.1871
  2. افسای، علی، هنری، حبیب، شعبانی بهار، غلامرضا، کشکر، سارا (1402). طراحی مدل منتورینگ در بستر رسانه‌های اجتماعی در جهت مدیریت مسیر شغلی دبیران تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی.
  3. بزرگمهر، محمدرضا، رحیمی باغملک، جهانبخش (1398). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تحول‌سازمانی کارکنان اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان بوشهر، پنجمین کنفرانس بین‌المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب‌وکار، تهران. https://doi.org/10.22082/cr.2023.561980.2411
  4. بهرامی، رضا، صادقی بروجردی، سعید، صابونچی، رضا (1401). بررسی نقش آوای سازمانی دیجیتال بر توانمندسازی کارکنان با نقش میانجی‌گری پذیرش سازمانی رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌های ورزشی، پژوهش‌های ارتباطی، 29(112)، 59-85.
  5. تقوی‌فرد، محمدتقی، عبدلی مسینان، فائزه (1395). تعیین ارزش شبکه اجتماعی سازمانی از دیدگاه مدیریت دانش، مطالعات مدیریت صنعتی، 17(54)، 31-.65.
  6. جهانبانی، نجیب‌الله (1397). بررسی رابطه بین شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان مدیران مدارس متوسطه دوره اول آموزش وپرورش شهرستان چابهار، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر جاسک.
  7. حیدری، الهام، طهرانی، مریم، مدبری صابر، مریم (1402). شناسایی پسایندهای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در محیط سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 32(110).
  8. خیری، بهران، عباسی، مهنار (1398). رسانه‌های اجتماعی، چاپ اول، تهران: انتشارات آوینا قلم.
  9. رضایی، سحر، باقری، مهدی (۱۴۰۳). بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی در افزایش مشارکت شغلی کارکنان با نقش میانجی استفاده از رسانه‌های اجتماعی در استانداری هرمزگان، اولین کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات، مدیریت و کامپیوتر. 22034/popsci.2023.354133.1227
  10. ساسان، سهیلا (1398). آیا مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمان‌ها تاثیرگذار بوده است؟، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد با تاکید بر بازاریابی منطقه‌ای و جهانی، تهران.
  11. سرمد، زهره، حجازی، الهه، بازرگان، عباس (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، چاپ اول: تهران: انتشارات آگه.
  12. سلامت اهوازی، مریم، حسین‌پور، محمد، شاهی، سکینه (1399). عوامل موثر بر ارزیابی عملکرد و یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان و نقش آنها در توسعه مدیریت منابع انسانی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 13(4)، 21-35. 1001.1.27171329.1398.13.4.2.9
  13. سلطانی، حسن، مختاری، کیمیا (1401). بومی سازی آموزش منابع انسانی با رویکرد توسعه شبکه‌های اجتماعی و جامعه، فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی، 6(سال سوم، شماره اول بهار 1401)، 45-62.
  14. طالبی، سید غلام‌رضا (1397). مدیریت تحول‌سازمانی، چاپ اول، تهران: انتشارات سپهر فروزان.
  15. قاسمی، وحید (1392). مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics، تهران: جامعه شناسان.
  16. کریمی، علی، احمدی، علی، علی‌دوستی، حسام‌الدین، حریری، مهدی (1403). تحلیل ارتباط بین اخلاق حرفه‌ای و سلامت سازمانی با نقش میانجی رسانه‌های اجتماعی در بین مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه، مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، https://doi.org/10.30473/jsm.2022.64531.1639
  17. گوران حیدری، سید فرهاد (1397). بررسی تاثیرات حسابداری و مدیریت منابع انسانی در بهره وری سازمان، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قزوین.
  18. مرادی، محسن، رضوی، عاطفه (1393). بررسی نقش و تاثیر شبکه‌های اجتماعی سازمانی برتحول سازمانی، کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران.
  19. معصومی گرگانی، آذر (1396). تغییر و تحول‌سازمانی به بیان ساده، چاپ اول، تهران: کتاب ریرا.
  20. منشادی، فاطمه دهقان، عطاری، عارفه (1397). تحول فرهنگ‌سازمانی عامل پیشرفت و بهبود سازمان‌ها، چاپ اول، تهران: انتشارات ارشدان.
  21. نقره، علی، بودلائی، حسن، نرگسیان، عباس (1400). ارائه الگوی به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی در آموزش کارکنان بر مبنای نظریه داده‌بنیاد (موردمطالعه: صنعت بانکداری). آموزش و توسعه منابع انسانی، 6(23)، 23-54.
  22. Agnihotri, R. (2021). From sales force automation to digital transformation: how social media, social CRM, and artificial intelligence technologies are influencing the sales process. In A Research Agenda for Sales. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781788975315.00009
  23. Ahmed, Y. A., Ahmad, M. N., Ahmad, N., & Zakaria, N. H. (2019). Social media for knowledge-sharing: A systematic literature review. Telematics and informatics, 37, 72-112. https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.01.015
  24. Arshad, S., & Khurram, S. (2020). Can government’s presence on social media stimulate citizens’ online political participation? Investigating the influence of transparency, trust, and responsiveness, Government Information Quarterly, 37(3), 101-148. https://doi.org/10.1016/j.giq.2020.101486
  25. Aydin, E., Kararslan, E., & Narin, N. G. (2024). Artificial Intelligence, Virtual Reality, Augmented Reality, and Metaverse in Human Resource Management, arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2406.15383
  26. Böhmová, L., & Pavlíček, A. (2020). How the Modern Human Resources Management Can Take Advantage of Information From Social Media while Recruiting. In 2020 International Conference on Engineering Management of Communication and Technology (EMCTECH) (pp. 1-6). IEEE.1109/EMCTECH49634.2020.9261522
  27. Ferreira, M. J., Moreira, F., & Seruca, I. (2019). Social business: A way to promote organizational transformation. In Social Entrepreneurship: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1576-1602). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-5225-8182-6.ch081
  28. George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 0/17 update (10a ed.) Boston: Pearson
  29. Geshkov, M. (2025). Application of Social Networks in Contemporary Human Resource Management. Industrial Growth Conference 2024.
  30. Hendy, N. T. (2021). The effectiveness of technology delivered instruction in teaching Human Resource Management, The International Journal of Management Education, 19(2), 98-107. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100479
  31. Hosain, M. S. (2021). Integration of social media into HRM practices: a bibliometric overview, PSU Research Review.5(4): 16-25.
  32. Jeske, D., & Shultz, K. S. (2022). Human Resource Management and the Rise of Social Media. In The Emerald Handbook of Work, Workplaces and Disruptive Issues in HRM (pp. 477-492). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/978-1-80071-779-420221048
  33. McKinney Jr, R., Shao, L., Shao, D., & McInerney, M. (2018). Advancing research on the influences of social media on human resources in mergers and acquisitions. In Advances in mergers and acquisitions (Vol. 17, pp. 145-164). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1479-361X20180000017007
  34. Monod, E., Song, L., Olumba, U., Joyce, E., Santoro, F., LONG, L., ... & Yu, T. (2019). Boundary spanners, social media and organizational change: an action research in China. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2019, No. 1, p. 16526). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2019.310
  35. Naeem, M. (2019). Uncovering the role of social media and cross-platform applications as tools for knowledge sharing. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 12, 110-131. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-01-2019-0001
  36. Rahadi, D. R., Farid, M. M., Muslih, M., Iskak, J. (2022). The role of social media implementation as human resource e-recrutment tool. International Journal of Business, Economics and Law, 26(1), 233-240.
  37. Seydiki, H. N. (2024). The Impact of Social Media on Human Resource Management Practices. Qualitative Research Review Letter.
  38. Shanmugam, V., Gowrishankkar, V., Sibi, S., Bose, V., Mora, M., Chandramohan, S., ... & Nazeer, I. (2023). Role of Social Media on Government Initiatives Towards Human Resource Development. In Global Perspectives on Social Media Usage Within Governments (pp. 112-126). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-6684-7450-1.ch008
  39. Solomon, R. T. (2019). Strategies for human resources professionals using social networking websites for hiring decisions.
  40. Soltis, S. M., Brass, D. J., & Lepak, D. P. (2018). Social resource management: Integrating social network theory and human resource management. Academy of Management Annals, 12(2), 537-573. https://doi.org/10.5465/annals.2016.0094
  41. Tim, Y., Hallikainen, P., Pan, S. L., & Tamm, T. (2020). Actualizing business analytics for organizational transformation: A case study of Rovio Entertainment. European Journal of Operational Research, 281(3), 642-655. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2018.11.074
  42. Wolf, M. V., Sims, J., & Yang, H. (2014). Social media utilization in human resource management. In Web Based Communities and Social Media 2014 Conference (WBC 2014); 8th Multi Conference on Computer Science and Information Systems, Las Palmas, Spain.