نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، توسعه منابع انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 دانشیار منابع انسانی و رفتار سازمانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران،
چکیده
رسانههای اجتماعی به عنوان عنصری اثرگذار در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی شناخته میشود. بههمین منظور در این پژوهش هدف بررسی تاثیر رسانههای اجتماعی در توسعه مدیریت انسانی و تحول سازمانی در شهرداری بود. پژوهش حاضر بر پارادایم، در گروه پژوهشهای اثباتگرایی، بر اساس هدف پژوهش در گروه پژوهشهای کاربردی و نیز بر اساس دادههای مورد استفاده به صورت کمی و در نهایت نیز براساس روش گردآوری دادهها به صورت میدانی دستهبندی شد و همچنین ماهیت پژوهش توصیفی همبتسگی و به صورت مقطعی صورت گرفت. جامعة آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارمندان شهرداری منطقه 11 تهران بود که تعداد 260 نمونه با روش طبقهای انتخاب شدند. تحلیل مدل با استفاده از روش معادلات ساختاری و آزمون همبستگی بررسی شد و نتایج نشان داد که مدل ارائهشده برای پژوهش بهخوبی توانسته است رابطه میان متغیرهای سه گانه را پیشبینی نماید. همچنین نتایج آزمون همبستگی حاکی از وجود رابطه معنیدار قوی و مثبت میان مولفهها و زیرمولفهها موجود داشت و مشخص شد که رسانههای اجتماعی تاثیر معنیداری بر مولفههای توسعه مدیریت منابع انسانی و تحولسازمانی دارد. پیشنهاد میشود که سازمان شهرداری تهران با توجه به نتایج بدست آمده باید از نفوذ رسانههای اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود در زمینههایی نظیر مدیریت منابع انسانی و تحول سازمانی استفاده نماید.
عنوان مقاله [English]
The role of social media in the development of human resources management and organizational transformation
نویسندگان [English]
- Mohammad Mahdi Sadeghi Asl 1
- Syed Ahmed Hosseini 2
1 Master of Public Administration, Human Resources Development, Shahed University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Human Resources and Organizational Behavior, Shahed University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Social media is known as an effective element in different political and social dimensions. For this reason, the aim of this research was to investigate the impact of social media in the development of human management and organizational transformation in the municipality. The current research method according to the paradigm is positivist, according to the goal, applied and inductive, according to the type of data, quantitative and according to the data collection method, field and according to the nature and method of the research, descriptive-correlation and According to the research tool, it is a questionnaire and the research was carried out cross-sectionally. The statistical population of this research was all managers and employees of the 11th district of Tehran; 260 samples were selected using stratified method. The analysis of the model was investigated using the method of structural equations and correlation test, and the results showed that the model presented for the research was able to predict the relationship between the three variables. Also, the results of the correlation analysis indicated the existence of a strong and positive significant relationship between the existing components and sub-components, and it was found that social media has a significant relationship with the development components of human resources management and organizational transformation. It is suggested that according to the obtained results, Tehran municipality should use the influence of social media to advance its goals in areas such as human resource management and organizational transformation.