تحلیل ایدئولوژی در خط‌مشی‌های عمومی

بهروز رضایی منش؛ سکینه بیگدلی؛ علی‌اصغر پورعزّت؛ داود حسین پور

دوره 1، شماره 2 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/spsa.2023.73953.1016

چکیده
  توجه به بعد ارزشها و تأثیر آن بر انتخابها، اجرا و نظارت در فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی محققان را به نقش ایدئولوژیها در این فرایند رهنمون می‌سازد. بررسی ایدئولوژی در ذیل مفهوم ایده/ارزشها در فرایند خط‌مشی‌گذاری در سده‌های اخیر به دلیل اثرات جریانهای افراطی ایدئولوژیک بر خط‌مشی‌های عمومی و پیامدهای آن رو به رشد بوده است لیکن به ...  بیشتر

تحلیل تطبیقی عناصر بافت خط مشی های صنعتی در صنعت خودرو

فرشته غلامی؛ حسین اصلی پور؛ غلامرضا کاظمیان؛ سعید زرندی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/spsa.2024.77561.1032

چکیده
  خط‌مشی صنعتی فعال راهی است که اکثر کشورهای ثروتمند امروزی از طریق آن به رشد اقتصادی خود دست یافتند. با این حال، اثربخشی آن سال‌هاست که مورد سوال می‌باشد چرا که کشورها و بخش-های مختلف صنعت، نتایج متفاوتی را از آن بدست آورده و برخی موفق و بسیاری دیگر شکست خورده‌اند. از این رو مشخص کردن شرایطی که منجر به موفقیت (شکست) این ابزارها در خط‌مشی ...  بیشتر

تدوین چارچوب حرفه‌ای‌سازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران

حسام عزت آبادی پور؛ فرج اله رهنورد؛ سید محمد زاهدی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/spsa.2024.75697.1028

چکیده
  کیفیت خدمات عمومی ارائه‌شده در دولت و بخش عمومی کشور بقدری ناامید کننده است که استمرار رویه‌های موجود برای مردم امکان‌پذیر نیست. پژوهش پیش‌رو با توجه به این موضوع و با نگاهی به عوارض حرفه‌‌های موجود کشور مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ساختمان، بدنبال تدوین چهارچوبی برای حرفه‌ای‌سازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران است.پژوهش حاضر ...  بیشتر

فهم مصادیق تعارض منافع در بخش خدمات عمومی

حامد محمدی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/spsa.2024.77874.1033

چکیده
  سازمان مورد مطالعه در پژوهش حاضر به عنوان یک شرکت دولتی که ماموریت تامین انرژی گاز و ارائه خدمات گازرسانی به جامعه را بر عهده دارد، درک مصادیق تعارض منافع به عنوان پیشران کنترل و کاهش فساد در این شرکت مورد توجه قرار گرفت. مدیریت تعارض منافع از طریق احصاء مصادیق آن می‌تواند به عنوان پیشران کاهش فساد در شرکت مورد مطالعه تلقی شده و مدیران ...  بیشتر

رضایتمندی شغلی در حوزه بهداشت و سلامت در نظام اداری ایران طی یک دهه اخیر

امیر عباس تقی‌زاده؛ شمس الدین نیک منش؛ شهرام هاشم نیا

دوره 1، شماره 2 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/spsa.2024.78673.1037

چکیده
  رضایت‌مندی شغلی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر میزان عملکرد، اثربخشی، کارایی و بهره‌وری کارمندان تاثیر می‌گذارد. به دلیل وجود مطالعات وسیع و مختلف پیرامون رضایتمندی شغلی، لازم است با استفاده از رویکردی مناسب، علمی و منطقی از انباشت علم، مطالعات غیر ضروری، تکراری و نهایتاً در هزینه، زمان و نیروی انسانی صرفه‌جویی کرد. این پژوهش به ...  بیشتر

شناسایی پیشایندها و پسایندهای رضایت شهروندان از خدمات عمومی

رسول معتضدیان

دوره 1، شماره 2 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/spsa.2024.78484.1036

چکیده
  بسیاری از ابتکارات اصلاحی بخش خدمات عمومی به‌طور آشکار بین نیاز به اصلاح خدمات عمومی، بهبود رضایت شهروندان از خدمات عمومی و حفظ یا احیای اعتماد به دولت ارتباط برقرار می‌کنند. در همین راستا، سنجش رضایت شهروندان از خدمات عمومی نشانگر آن است که بخش دولتی به‌طور فزاینده‌ای رضایت شهروندان را در مرکز توجه خود قرار داده است. از زمان برقراری ...  بیشتر