نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی و خط‌مشی‌گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران

10.22054/spsa.2024.79001.1040

چکیده

تحقیق کاربردی حاضر باهدف شناسایی و تبیین الزامات نقش‌آفرین به‌منظور تأمین تدارکات الکترونیکی در شهرداری­ها در بازه زمانی 1403 - 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل منابع انسانی شهرداری شهر زنجان بوده است که از طریق نمونه‌گیری تصادفی- متناسب 169 نفر انتخاب گردیدند. بمنظوراندازه گیری و گردآوری داده‌های تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کلی کرونباخ 0.812استفاده گردید. مطابق با مرور ادبیات و پیشینه تحقیق رابطه متغیرهای مشارکت الکترونیکی، مشاوره الکترونیکی، تصمیم‌گیری در به‌کارگیری و اشتراک‌گذاری اطلاعات الکترونیکی بر اتخاذ تدارکات الکترونیکی به‌واسطه‌ی متغیر سیاست نظارتی مدل مفهومی پژوهش را شکل دادند. مقدار آماره اندازه‌گیری کفایت نمونه‌گیری کایزر -مایر-اولکین در سطح معناداری صفر و درجه آزادی یک برای مشارکت الکترونیکی 0.825، مشاوره الکترونیکی 0.794، تصمیم‌گیری 0.735، اشتراک‌گذاری اطلاعات الکترونیکی 0.848، سیاست نظارتی 0.768 و اتخاذ تدارکات الکترونیکی 0.706 به دست آمد یعنی همبستگی‌های موجود در بین داده‌ها برای تحلیل عاملی در سطح اطمینان 99 درصد مناسب به دست آمد. مطابق با آزمون کولموگروف- اسمیرنف مقدار احتمال مشارکت الکترونیکی (0.391)، مشاوره الکترونیکی (0.361)، تصمیم‌گیری (0.471)، اشتراک‌گذاری اطلاعات الکترونیکی (0.450)، سیاست نظارتی (0.486)، اتخاذ تدارکات الکترونیکی (0.390) همگی کوچک‌تر از 5 درصد به دست آمد؛ بنابراین با توجه به نرمال نبودن توزیع نمونه‌ها برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از آزمون معناداری ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد؛ که درنتیجه آن ضریب همبستگی بین متغیرها، بالای 5.0 به دست آمد و نشان‌دهنده یک رابطه مستقیم، متوسط به بالا و معنادار در سطح خطای 5 درصد و درنتیجه تائید فرضیات تحقیق شد. مطابق با آزمون فریدمن میانگین رتبه‌ها برای مشارکت الکترونیکی 2.63(رتبه اول)، برای مشاوره الکترونیکی 2.56 (رتبه دوم)، برای اشتراک‌گذاری اطلاعات الکترونیکی 2.53 (رتبه سوم) و برای تصمیم‌گیری 2.51 (رتبه چهارم) به دست آمد بنابراین مشارکت الکترونیکی بالاترین امتیاز و تصمیم‌گیری دارای کمترین امتیاز است یعنی بیشترین تأثیرگذاری را مشارکت الکترونیکی بر روی سیاست نظارتی دارد. در ادامه رابطه رگرسیون بین متغیرها ارائه گردید نهایت با به دست آمدن مقدار 1.579 در آزمون دوربین – واتسون اعتبار نتایج رگرسیون تائید شد و همچنین مؤید گردید که متغیرهای مستقل در پیش‌بینی متغیر وابسته نیز مؤثر هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Electronic Infrastructure in the Service of Human Resource Management of Municipalities

نویسندگان [English]

  • Behnoush Jovari 1
  • Seyyed Kamran Yeganegi 2

1 Assistant Professor, Department of Public Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

چکیده [English]

This applied research was conducted to identify and explain the requirements of role players to provide electronic procurement in municipalities from 1402 to 1403. The statistical population of the research included all the employees and managers of Zanjan city, who were selected through a random-proportional sampling of 169 people.  A researcher-made questionnaire with an overall Cronbach's alpha of 0.812 was used to measure and collect research data. According to the literature review and the research background, the relationship between the variables of electronic participation, electronic consultation, and decision-making in the use and sharing of electronic information on the adoption of electronic procurement through the regulatory policy variable formed the conceptual model of the research. The value of the Kaiser-Meyer-Olkin sampling adequacy measurement statistic at zero significance level and one degree of freedom was obtained for e-participation 0.825, e-consultation 0.794, decision-making 0.735, electronic information sharing 0.848; regulatory policy 0.768 and e-procurement adoption 0.706, that is, the correlations in between the data for factor analysis was obtained at a confidence level of 99%. According to the Kolmogorov-Smirnov test, the probability value of electronic participation (0.391), electronic consultation (0.361), decision making (0.471), electronic information sharing (0.450), a regulatory policy (0.486), adoption of electronic procurement (0.390) are all smaller than 5 percent. Achieved: Therefore, due to the non-normal distribution of the samples, the significance test of Spearman's correlation coefficient was used to test the research hypotheses. As a result, the correlation coefficient between the variables was above 5.0, indicating a direct, medium to high, and significant relationship at the 5% error level. As a result, the research hypotheses were confirmed. According to the Friedman test, the average ratings for electronic participation were 2.63 (first rank), for electronic consultation 2.56 (second rank), and for electronic information sharing 2.53 (third rank). For decision-making, 2.51 (fourth rank), so electronic participation was the highest score. Decision-making has the lowest score, meaning electronic participation has the most significant impact on regulatory policy. Then, the regression relationship between the variables was presented. Finally, the value of 1.579 was obtained in the Durbin-Watson test, and the validity of  the regression results was confirmed; it was also confirmed that the independent variables are also effective in predicting the dependent variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Procurement
  • Electronic Participation
  • Electronic Information Sharing
  • Regulatory Policy
  1. ابراهیم‌پور، حبیب، زرجو، شبنم، نعمت الهی، حمیدرضا. (1402). تبیین اثرات مزایای دولت الکترونیک بر قصد استفاده مداوم از خدمات دولت الکترونیک، با نقش میانجی اعتماد شهروندان، فرهنگ ملی و شکاف دیجیتال. پژوهش‌های مدیریت عمومی،16(62)131-160. doi: 10.22111/jmr.2024.44146.5913.
  2. اصغر زاده، سپهر و صفری، عادل. (1402). بررسی جایگاه دولت الکترونیک در عصر ارتباطات مجازی. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری. (9).122-113.
  3. پورتیمور، سعید، شمس ناتری، محمدابراهیم. (1402). امضای الکترونیک، زمینه‌ساز پیشگیری از جرائم ثبتی. پژوهش‌های حقوق جزا و جرم‌شناسی، (در دست چاپ)، doi: 10.22034/jclc.2024.384928.1814.
  4. تقوا، محمدرضا، مثنوی، هومن، تقوی فرد، محمدتقی، زرندی، سعید. (1402). اولویت‌بندی پارامترهای کلیدی مؤثر در مبارزه‌ با‌ فساد در دولت الکترونیک ایران. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 16(60)، 163-190. doi: 10.22111/jmr.2022.43343.5841.
  5. تیموری، هادی، گودرزوند چگینی، مریم. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر فرایند شکل‌گیری وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی تعهد الکترونیکی موردمطالعه: صنعت بانکداری الکترونیکی در ایران. تحقیقات بازاریابی نوین،7(4)117-144. doi: 10.22108/nmrj.2018.101752.1090
  6. جوادیان، رضا، طولابی، زینب، ویسه، سیدمهدی. (1402). طراحی الگوی رهبری استراتژیک در دولت الکترونیکی (موردمطالعه: اساتید دانشگاهی و مدیران ادارات دولتی استان ایلام). مدیریت راهبردی وآینده‌پژوهی،6(2)،71-101.
  7. جووری, بهنوش, محمدی مقدم، یوسف. (1400). نشاط و راهبردهای جاری‌سازی آن در دانشگاه‌ها. اندیشه‌های­نوین­تربیتی،17(1)،229-252
  8. خسروی، حسن، طیبی توکل، حسن، منصوریان، ناصرعلی. (1401). چالش‌ها و راهبردهای دولت الکترونیک در راستای تحقق دموکراسی. جستارهای سیاسی معاصر، 13(4)، 57-83. . doi: 10.30465/cps.2022.40408.2978
  9. راضی زاده، رویا؛ حقیقی نسب، منیژه. (1398). آموزه‌ای بر طراحی مدل بهینه فرایندی تدارکات الکترونیکی در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. آموزش علوم دریایی، 6(18)، 59-70. 20.1001.1.25383655.1398.6.3.4.8.
  10. رضوی، سید مهدی، بالونژادنوری, روزبه، کوثری، سحر، ثقفی، فاطمه. (1403). ارائه الگوی مفهومی آمادگی برای ورود به دولت پلتفرمی. آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی، 5(1)، 153-171. https://fsir.ihu.ac.ir/article_208788.html.
  11. صحرایی، فرامرز. (1402). تحلیلی بر سند جامع دولت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران از منظر شاخص‌های­دولت­دیجیتالی­وحکمرانی­داده.دولت­پژوهی،9(34)،1-34. 10.22054/tssq.2023.74022.1419.
  12. عارفی، امین،ملکی مین باش رزگاه، مرتضی، فتحی، محمدرضا. (1401). بخش‌بندی راهبردی شرکت‌ها جهت پذیرش سیستم تدارکات الکترونیک دولت. بررسی‌های بازرگانی، 20(115)67-84.
  13. عالیور، علی، آرمان مهر، محمد رضا، میرباقری جم، محمد. (1402). مدل‌سازی عوامل مؤثر بر گسترش عرضه‌ تجارت الکترونیک در ایران با یک رویکرد تلفیقی. اقتصاد و توسعه منطقه‌ای، 30(پاییز و زمستان 26), 268-298. doi: 10.22067/erd.2024.82509.1183.
  14. غفاری, پانته آ, پورعزت, علی اصغر, آرایی, وحید, الوانی, سید مهدی. (1402). طراحی الگوی حکمرانی شهری هوشمند با استفاده از رویکرد فراترکیب. مدیریت دولتی،15(3)400-438. 10.22059/jipa.2023.358375.3323
  15. فامیل زارع، سحر؛ فقیهی، ابوالحسن و نجف بیگی، رضا (1402). ارائه الگوی بومی دولت الکترونیک در ایران ـ مطالعه‌ای در وزارت ورزش و جوانان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، (15) 54،  10.22094/JDEM.2023.1988588.3103.
  16. فتوحی رودمعجنی، محمود.(1396). آیین نگارش مقاله پژوهشی، تهران، انتشارات سخن، ویرایش سوم، چاپ شانزدهم.
  17. کاظم پور تیمورلوئی، محمد. (1402). بررسی روند سیاست‌گذاری و اقدامات راهبردی تشکیل دولت الکترونیک در کره جنوبی (سال‌های 1998-2022). مطالعات راهبردی ارتباطات، (در نوبت چاپ)، doi: 10.22034/rcc.2024.2017211.1083.
  18. مجدزاده سید انوشیروان؛ سلاجقه، سنجر؛ نیک پور، امین و کمالی، محمد جلال. (1402). فرا تحلیل مطالعات دولت الکترونیک در ارتقای شاخص‌های حکمرانی خوب.
    فصلنامه­پژوهش‌های­مدیریت­راهبردی، 89(29)،77-108،. 20.1001.1.22285067.1402.29.89.3.4
  19. نرگسیان، جواد؛  قربیان، عباس. (1402). بررسی رابطه بین دولت الکترونیک با مشارکت عمومی و پاسخگویی عمومی در بین شهروندان منطقه 5 شهر تهران. مدیریت دولتی تطبیقی، 1(2)، 38-68. doi: 10.22098/cpa.2023.13108.1007.
  20. نمکی، زهره، داودی، سید محمدرضا، آقاسی، سعید. (1402). تبیین مدل عملکرد دیجیتال‌سازی برای توسعه دولت الکترونیک در راستای تحقق سیاست‌های کلی نظام اداری. سیاست‌های راهبردی و کلان، 11, . doi: 10.30507/jmsp.2023.366897.2499
  21. Afshari, P., Bayazidi, S., & Yazdani, S. (2024). Meta-synthesis As an Original Method to Synthesize Qualitative Literature in Chronic Diseases: A Narrative Review. Jundishapur Journal of Chronic Disease Care, 13(2). https://doi.org/10.5812/jjcdc-139621.
  22. Al-Hawamleh, A. M. (2024). Investigate the multifaceted dynamics of cybersecurity practices and their impact on the quality of e-government services: evidence from the KSA. Digital Policy, Regulation and Governance. https://doi.org/10.1108/DPRG-11-2023-0168.
  23. Cunningham, C., Schroeder, K., Plesuk, T., Conway, J., Haykowsky, M. J., & Scott, S. D. (2024). A Qualitative Evidence Synthesis Exploring Caregiver Information Needs and Experiences Caring for a Child with Chronic Heart Failure. MedRxiv, 2024-02.  https://doi.org/10.1101/2024.02.14.24302803
  24. Fazil, A. W. Hakimi, M. Aslamzai, S. & Quch, M. M. (2024). A Review of E-Government Practices in the Age of Digitalization. International Journal of Multidisciplinary Approach Research and Science2(02), 511-527. https://doi.org/10.59653/ijmars.v2i02.568.
  25. Ilieva, G. Yankova, T. Ruseva, M. Dzhabarova, Y. Zhekova, V. Klisarova-Belcheva, S. ... & Dimitrov, A. (2024). Factors Influencing User Perception and Adoption of E-Government Services. Administrative Sciences14(3), 54. https://doi.org/10.3390/admsci14030054.
  26. Jovari, B. (2023). Organizational Vigor Creation Paradigm Model in Universities. International Journal of Management, Accounting and Economics10(6), 425-446. doi: 10.5281/zenodo.8217674
  27. Jovari, B. (2024). International Scientometric Systems: A Study of Acceptance Management in Academic Communities. International Journal of Information Science and Management (IJISM)22(1), 241-259. doi: 10.22034/ijism.2023.1977966.0
  28. Kadewandana, D. & Kaligis, R. A. (2024). The Role of Information and Communication Technology (ICT) in E-Government: A Literature Review of Sustainable Development Aspects. CoverAge: Journal of Strategic Communication14(2), 91-101. https://doi.org/10.35814/coverage.v14i2.6339.
  29. Kencono, D. S. (2024). Internal Government Sector Behavior in an Electronic Government System. Available at SSRN 4777718. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4777718.
  30. Mustafa, G.Rafiq, W.Jhamat, N.Arshad, Z. and Rana, F.A. (2024), "Blockchain-based governance models in e-government: a comprehensive framework for legal, technical, ethical and security considerations", International Journal of Law and Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJLMA-08-2023-0172
  31. Nawafleh, S. & Khasawneh, A. (2024). Drivers of citizens E-loyalty in E-government services: E-service quality mediated by E-trust based on moderation role by system anxiety. Transforming Government: People, Process and Policy. https://doi.org/10.1108/TG-04-2023-0053.
  32. Paul, C., & Adams, S. O. (2024). The effect of e-government development indices (EGDI) on corruption perception index in sub-Sahara Africa: A panel data analysis. African Journal of Science, Technology, Innovation and Development16(1), 17-25. https://doi.org/10.1080/20421338.2023.2247904
  33. Puspita, A. C. & Gultom, Y. M. (2024). The effect of e-procurement policy on corruption in government procurement: Evidence from Indonesia. International Journal of Public Administration47(2), 117-129. https://doi.org/10.1080/01900692.2022.2093900.
  34. Ramirez-Madrid, J. P. Escobar-Sierra, M. Lans-Vargas, I. & Montes Hincapie, J. M. (2024). Factors influencing citizens’ adoption of e-government: an empirical validation in a Developing Latin American Country. Public Management Review26(1), 185-218. https://doi.org/10.1080/14719037.2022.2078500.
  35. Saouadogo, I. Massom, D. M. Kabore, S. S. Djatsa, R. K. F. Seu, J. & Ngangue, P. (2024). Perceived Benefits and Disadvantages Associated with the Use of the Electronic Consultation Register by Health Providers in the Health District of Toma, Burkina Faso. International Journal of Maternal and Child Health and AIDS13. doi: 10.25259/IJMA_650.
  36. Trinkunas, H. (2024). Regime hybridization and civil–military relations. In Research Handbook on Civil–Military Relations (pp. 388-403). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781800889842.00040