نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

10.22054/spsa.2024.77933.1034

چکیده

باتوجه‌به نقش بسیار مهم و تأثیرگذار منابع انسانی در افزایش بهره­وری و ارائه خدمات مطلوب در سازمان‌های دولتی، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی این دستگاه­ها ضروری است. هدف از مطالعه حاضر بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی و تبیین جایگاه سازمان یادگیرنده در دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. از نظر روش، توصیفی تحلیلی و بر حسب روش گردآوری داده­ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش صاحب­نظران دستگاه­های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی است که 50 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها در این پژوهش، پرسشنامه ماتریسی محقق ساخته در زمینه مسئله پژوهش بود که از طریق  پنج تن از اساتید روایی آن تایید گردید. داده­ها با استفاده از تکنیک تاپسیس تحلیل شدند. به منظور تحلیل عوامل مؤثر بر عملکرد منابع انسانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تبیین و جایگاه سازمان یادگیرنده در بین این عوامل؛ براساس ادبیات و پیشینه، شش معیار و هشت عامل مؤثر از میان 21 عامل تعیین گردید. براساس یافته­های این پژوهش کیفیت سرپرستی و رهبری با رویکرد شایسته سالاری به عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر در عملکرد منابع انسانی دستگاه‌های ذیربط قرار گرفت پس از آن سیستم پاداش و تشویق با رویکرد عدالت در پرداخت مزایا حائز اهمیت شد. همچنین انگیزه شغلی کارکنان به عنوان مهم‌ترین معیار شناسایی گردید. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق، انتصاب مدیران شایسته و برقراری نظام عادلانه پرداخت حقوق و مزایا مهم‌ترین عوامل در افزایش بهره­وری و همچنین آموزش و توانمندسازی مهم­ترین عامل در تشکیل سازمان یادگیرنده معرفی شد و در کل وضعیت و جایگاه سازمان یادگیرنده در ارتقای عملکرد منابع انسانی سازمان مورد مطالعه ضعیف ارزیابی گردید

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Factors Affecting the Performance of Human Resources in the Ministry of Cooperatives, Labour, and Social Welfare

نویسندگان [English]

  • Roholah Hosseini 1
  • ‎ taheri ‎ taheri 2

1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 MSc, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

 technique. In order to analyze the factors affecting the performance of human resources in the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare and explain the position of the learning organization among these factors, Based on literature and background, Six criteria and eight influential factors were determined out of 21 factors.  Accordin
Considering the vital and influential role of human resources in increasing productivity and providing desirable services in government organizations, it is necessary to identify the factors affecting the performance of these institutions' human resources.  The purpose of this study is to investigate and analyze the factors affecting the performance of human resources. The position of the learning organization among these factors is in the subordinate institutions of the Ministry of Cooperatives, Labor, and Social Welfare in Central Province. The current research is of applied type. In terms of the method, it is descriptive-analytical, and in terms of the data collection method, it is a field survey.  The research's statistical population is the institutions' experts under the Ministry of Cooperatives, Labor, and Social Welfare of Central Province.  Fifty people were selected as samples. The data collection tool in this research was a researcher-made matrix questionnaire in the context of the research problem, which five of the narration professors confirmed. The data was analyzed using the TOPSIS technique. In order to analyze the factors affecting the performance of human resources in the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare and explain the position of the learning organization among these factors, Based on literature and background, Six criteria and eight influential factors were determined out of 21 factors.  According to the findings of this research, the quality of supervision and leadership with a meritocracy approach was the most important and influential factor in the performance of relevant institutions' human resources.  After that, the system of reward and encouragement, with the justice approach in the payment of benefits, became paramount. Also, employees' job motivation was identified as the most crucial criterion. According to the results obtained from this research, Appointing competent managers and establishing a fair system of paying salaries and benefits are the most critical factors in increasing productivity. Also, training and empowerment were introduced as the most critical factors in forming a learning organization. In general, the status and position of the learning organization among the factors affecting the performance of the human resources of the studied organization was evaluated poorly.
g to the findings of this research, the quality of supervision and leadership with a meritocracy approach was the most important and influential factor in the performance of relevant institutions' human resources.  After that, the system of reward and encouragement, with the justice approach in the payment of benefits, became paramount. Also, employees' job motivation was identified as the most crucial criterion. According to the results obtained from this research, Appointing competent managers and establishing a fair system of paying salaries and benefits are the most critical factors in increasing productivity. Also, training and empowerment were introduced as the most critical factors in forming a learning organization. In general, the status and position of the learning organization among the factors affecting the performance of the human resources of the studied organization was evaluated poorly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance
  • Human Resources
  • Learning Organization
  • Labor Cooperation ‎and Social Welfare
  • TOPSIS Technique.‎
  1. اصغرپور، محمدجواد.(1392). تصمیم‌گیری‌های چند معیاره،تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران
  2. حسینی، روح اله. (1402). طراحی مدل ساختاری تفسیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانایی: ارائه رویکردی نوین طراحی براساس سیستم‌های فازی. پژوهش‌های روانشناختی در مدیریت 9(2)، 294-275. doi: 10.22034/jom.2023.709933
  3. خبازی راوندی، محمدرضا، شفیع آبادی، عبدالله، عسگری، محمد، برجعلی، احمد. (1399). اثربخشی آموزش مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری بر ارتقای کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمان بهزیستی. مجلۀ علوم روانشناختی، 19(96)،  1569 - 1580.
  4. دهقان، نبی اله،  فتحی،  صمد،گرجامی،  سمیه،  ولی وندزمانی،  حسین. (1391).  تاثیر تعهد مدیران بر تعهد سازمانی،  رضایت شغلی و عملکرد کارکنان؛ مطالعات مدیریت بهبود و تحول،22(67) ؛ 97 - 128.  https://doi /20.1001.1.22518037.1391.21.67.5.4
  5. رجب پور، ابراهیم، چرختاب مقدم، جهانشاه، افخمی اردکانی، مهدی و هاشمی، مهدی . (1399). تبیین مفهوم توسعه منابع انسانی در پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از تکنیک دیمتل فازی. فصلنامه مدیریت بهره وری، 14 (53)، 119-140. https://doi /20.1001.1.27169979.1399.14.2.5.5
  6. رجب پور، ابراهیم، فتحی، محمدرضا. (1400). بررسی تاثیر آموزش از طریق بازی‌وارسازی بر عملکرد منابع انسانی. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی،16(62), 1-22. https://doi /20. 001.1.17359384.1400.16.62.1.6
  7. رسولی تبار، بهاره، ملکیان، فرامرز، موسوی، فرانک،کرم افروز، محمد جواد. (1402). ارائه مدل سازمان یادگیرنده در آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه با رویکرد نظریه داده بنیاد. علوم تربیتی، 30(2) 99-120doi: 10.22055/edus.2023.43211.3439
  8. رضایی منش، بهروز، نوربخش، مهدی. (1385). عوامل موثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده، مطالعات مدیریت صنعتی. 4(13)، 123-146. https://doi /20.1001.1.22518029.1385.4.13.6.2
  9. گلاسر، ویلیام. (1398). نظریة انتخاب: روانشناسی نوین آزادی شخصی. چاپ نهم (ترجمه مهرداد فیروزبخت)، تهران: مؤسسة خدمات فرهنگی رسا .
  10. عسگرنژاد نوری، باقر، میرموسوی، معصومه. (1400). فراتحلیل شاخصهای کلیدی مدیریت منابع انسانی موثر بر بهبود عملکرد کارکنان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 30(101)، 126 – https://doi.org/10.22054/jmsd.2021.49482.3522
  11. فرجی، رسول، همتی نژاد، مهرعلی،شبانی ،سپیده. (1398). نقش و اهمیت منابع انسانی در تأمین امنیت استادیوم‌های فوتبال. نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، 6 (2)، 179-194. https://doi.org/10.22044/shm.2019.7068.1747
  12. محمودی، حامد. (1388). عوامل مؤثر در توانمندسازی منابع انسانی. تعاون، 20(204و 205)، 1-19.
  13. مردانی، محمدرضا، امیر نژاد، قنبر، اشرف پوری، زهرا. (1396). بررسی تأثیر عوامل مؤثر (فرهنگی، منابع انسانی) بر عملکرد کارکنان شهرداری اهواز. مدیریت شهری، 16 (49)، 453- 467.
  14. میرسپاسی‌ناصر. (1383). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار با نگرش به روند جهانی شدن، تهران، انتشارات میر.
  15. نادی زاده اردکانی، علی، موبد، میترا، بهرامی، محسن. (1402). بررسی و ارزیابی دانشگاه به عنوان یک سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی: کارمندان دانشگاه اردکان). رهبری آموزشی کاربردی،4(2)، 70-87. doi: 10.22098/ael.2023.12479.1244
  16. Alefari, M., Barahona, A. M. F., & Salonitis, K. (2018). Modelling manufacturing employees’ performance based on a system dynamics approach. Procedia CIRP, 72,438-443. https://doi.org/10.1016/j.procir.2018.03.161
  17. Budría, S. (2012). The shadow value of employer-provided training. Journal of economic psychology, 33(3), 494-514. https://doi.org/10.1016/j.joep.2012.01.001
  18. Clark, D.R. (2018). Performance Analysis in Instructional Design, Retrieved [http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/isd/analyze_system.html]
  19. Esmaeili, S., Fathi Hafshejani, K., Valmohammadi, C., & Haddadi Harandi, A. A. (2023). Using combinational method DEMATEL and ANP with the fuzzy approach to prioritization of learning organization criteria in Iranian schools. Journal of decisions and operations research, 8(1), 133-152. https://doi.org/10.22105/dmor.2022.313801.1521
  20. Glasser, V. (2018). Choice Theory: Modern Psychology of Personal Freedom. 9th edition (translated by Mehrdad Firozbakht), Tehran: Rasa Cultural Services Foundation (published in the original language in 1998)
  21. Hedwiga, H. (2016). Developing a model of employee’s performance management process for Tallinn hotel businesses, Bachelor’s Thesis Degree Programme in Experience, HAAGA-HELIA University of Applied Sciences.
  22. Hosseini, M., & Vakil Alroaia, Y. (2022). The Impact of learning organization on internal marketing in Semnan Regional Electricity Company. Psychological researches in management, 8(2), 221-241. [20.1001.1.24764833.1401.8.2.6.6]
  23. Jiang, K., Lepak, D. P., Han, K., Hong, Y., Kim, A., & Winkler, A. L. (2012). Clarifying the construct of human resource systems: Relating human resource management to employee performance. Human resource management review, 22(2), 73-85. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2011.11.005
  24. Jones, P. & Lockwood, A. (2013). The management of hotel operations: an innovative approach to the study of hotel management. Continuum. London
  25. Kim, H. J., Hur, W. M., Moon, T. W., & Jun, J. K. (2017). Is all support equal? The moderating effects of supervisor, coworker, and organizational support on the link between emotional labor and job performance. BRQ  Business Research Quarterly, 20(2), 124-136. https://doi.org/10.1016/j.brq.2016.11.002
  26. Kim, P. S., & Hong, K. P. (2013). Major constraints and possible solutions for performance management in Korea. Public Management Review, 15(8), 1137-1153. https://doi.org/10.1080/14719037.2013.818844
  27. Kour, J., El-Den, J., & Sriratanaviriyakul, N. (2019). The role of positive psychology in improving employees’ performance and organizational productivity: An experimental study. Journal of Procedia Computer Science, 161, 226-232. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.11.118
  28. Lee, C. K. & Moon, M. J. (2010). Performance Management Reforms in South Korea’ in E. M. Berman, M. J. Moon and H. Choi (Eds) Public Administration in East Asia. New York: CRC Press.
  29. Li, p. (2001). Design of Performance Measurement Systems: a Stakeholder Analysis Framework, the Academy of Management Review, Mississippi State, 25, 23- 37.
  30. McDavid, J & Hawthorn, LRL. (2014). Program Evaluation and Performance Measurement: An Introduction to Practice, Thousand Oaks, CA: SAGE.
  31. Meher, J. R., Nayak, L., Mishra, R. K., & Patel, G. (2024). Impact of organizational learning culture on organizational effectiveness: a serial mediation analysis with knowledge sharing and employee competencies. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 54(2), 324-338. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-10-2021-0230.
  32. Poister, T.H. (2013). Measuring performance in public and nonprofit organizations, The Jossey-Bass nonprofit and public management series; San Francisco, Calif.; [Great Britain]: Jossey-Bass.
  33. Raju, V. P., Muzeer, S., Babu, D. S., & Basha, S. S. (2018). Role of training & development and communication on quality of work life. Universal Review, 7(12), 1462- 1469.
  34. Ren, S., Yang, F., & Wood, R. (2019). How work-related capabilities influence job performance: a relational perspective. The International Journal of Human Resource Management, 30(7), 1157-1180. [DOI:10.1080/09585192.2017.1288154] .
  35. Roberts, J. A., & David, M. E. (2020). Boss phubbing, trust, job satisfaction and employee performance. Personality and Individual Differences, 155, 109702. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109702
  36. Safina, D., & Bikchantaeva, A. (2015). Association of Labor Results and Staff Performance. Procedia Economics and Finance Journal, 27, 404-408. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01012-6
  37. Siengthai, S., & Pila-Ngarm, P. (2016). The interaction effect of job redesign and job satisfaction on employee performance. In Evidence-based HRM: a Global Forum for Empirical Scholarship, 4(2), 162-180. https://doi. rg/10.1108/EBHRM-01-2015-0001
  38. Sweeting, K. D., & Haupt, B. B. (2024). Overcoming neutrality as an organizational learning impediment. Public Administration Review, 84(1), 143-154. https://doi.org/10.1111/puar.13641
  39. Van der Lubbe, L. M., Gerritsen, C., Klein, M. C., & Hindriks, K. V. (2021). Empowering vulnerable target groups with serious games and gamification. Entertainment Computing, 38, 100402. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2020.100402
  40. Wiradendi Wolor, C., Solikhah, S., Fidhyallah, N. F., & Lestari, D. P. (2020). Effectiveness of E-Training, E-Leadership, and Work Life Balance on Employee Performance during COVID-19. The Journal of Asian Finance, Economics and Business (JAFEB), 7(10), 443-450.
  41. Wu, H., & Wang, Y. (2017). The effect analysis of perceived- expected organizational support consistencey on employee performance. MATEC Web of Conferences 100, Doi: 10.1051/matecconf/201710005050].
  42. Zanakis, S. H., Solomon, A., Wishart, N., & Dublish, S. (1998). Multi-attribute decision making: A simulation comparison of select methods. European journal of operational research, 107(3), 507-529. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(97)00147-1.